Android: Heliboard, Firefox en woord voorspellen

Pagina: 1
Acties:

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04:52
Hi,
Sinds een tijdje heb ik met heliboard geen auto aanvulling meer op het forum en de frontpage.

Volgens mij niet sinds de nieuwe editor maar wel ineens vrij kort daarna.

Ik moet dan op een klein Android toestel (pixel 7a met grapheneos) alle letters typen. Dat voelt soms best wel als corvee en veroorzaakt een hoop typo's ;)

Dit speelt met Firefox icm Heliboard. Maar ook met Firefox icm Florisboard.

Anysoftkeyboard gaat wel goed. Maar die vind ik niet zo fijn. En volgens mij heeft die een heel ander mechanisme en leunt die niet zoals heliboard en Florisboard op de AOSP keyboard basis.

Wat ook goed gaat is Vanadium. Dit is een chrome based browser die standaard in grapheneos zit. Daar type ik dit bericht nu ook mee.

Maar ik doe alles met Firefox en zou ook graag mijn favoriete website met Firefox blijven bezoeken.

Hebben meerdere hier last van? En zou hier misschien naar gekeken kunnen worden?

Mijn dank is groot! :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:32

crisp

Devver

Pixelated

Hier op het forum is (voor gewone gebruikers - crew test wel al met de nieuwe wysiwyg-editor) niets gewijzigd, dus ik vraag me af of het probleem dan wel bij ons zit?

Intentionally left blank

• L0g0ff
crisp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:59:
Hier op het forum is (voor gewone gebruikers - crew test wel al met de nieuwe wysiwyg-editor) niets gewijzigd, dus ik vraag me af of het probleem dan wel bij ons zit?
Ja goeie, maar alle andere websites en formulieren gaan wel goed. En een andere browser dus ook. Het zou natuurlijk kunnen dat Firefox of android zelf iets gewijzigd heeft. Maar ik zou even niet weten hoe ik dat kan testen. Ik heb niet even een ander device met precies dezelfde combi. Ik zal anders het toestel van mijn vrouw eens testen. Is een pixel 6a met iig de laatste android versie.

• L0g0ff
Ik type dit nu vanaf heliboard op firefox met een oneplus nord 4 (orginele firmware). Ook daar gaat het fout.

Heliboard uit f-droid. Firefox uit de play store.

Het lijkt dan toch wel specifiek bij tweakers te zitten in het tekstveld.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Heliboard heeft in ieder geval ook een issue tracker: https://github.com/Helium314/HeliBoard/issues

Intentionally left blank

• L0g0ff
En florisboard ook. En aosp keyboard ook. En firefox ook. Maar het is een issue die ik alleen hier ervaar.

Van wat ik ervan begrijp (maar ik ben geen frontend developer) is dat het te maken zou hebben met het type invoerbox.
De gebruikte editor op Tweakers draait op contenteditable en Firefox Android exposeert deze velden richting Android IME met restrictieve input flags (NO_EXTRACT_UI / NO_SUGGESTIONS). Daardoor krijgt het toetsenbord geen tekstcontext (cursor + voorafgaande woorden) en kan woordvoorspelling niet functioneren.
Chrome (Blink/WebView) levert in dezelfde situatie wél context aan de IME, waardoor voorspelling daar wel werkt.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

L0g0ff schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:16:
[...]

En florisboard ook. En aosp keyboard ook. En firefox ook. Maar het is een issue die ik alleen hier ervaar.

Van wat ik ervan begrijp (maar ik ben geen frontend developer) is dat het te maken zou hebben met het type invoerbox.

[...]
Dat zou betekenen dat het een Firefox issue is. Maar op het forum is het nog steeds een <textarea>. Werkt het onder artikelen wel als je switched naar "broncode" modus?

We kunnen het gebruik van contenteditable niet uitschakelen; dat is de basis voor de wysiwyg-editor. Als ik specifiek hierop zoek dan zie ik inderdaad dat suggestions/spellchecking icm contenteditable een probleem is specifiek in Firefox op Android, maar ik zie niets wat wij daaraan zouden kunnen doen helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door crisp op 03-01-2026 00:38 ]

Intentionally left blank

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

L0g0ff schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:16:
Wat niet hoeft te betekenen dat het dan geen issue in het keyboard kan zijn? Wysiwyg is op het forum nog niet geïmplementeerd. Kun je dus aangeven wáár op Tweakers je er last van hebt?
Maar die is op het forum in elk geval niet veranderd. ;) Als je de problemen dus wél op het forum ervaart, dan kan het issue best aan het toetsenbord liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2026 00:37 ]

• L0g0ff
CH4OS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:30:
[...]
Wat niet hoeft te betekenen dat het dan geen issue in het keyboard kan zijn? Wysiwyg is op het forum nog niet geïmplementeerd. Kun je dus aangeven wáár op Tweakers je er last van hebt?

[...]
Maar die is op het forum in elk geval niet veranderd. ;) Als je de problemen dus wél op het forum ervaart, dan kan het issue best aan het toetsenbord liggen.
Zowel op de frontpage als hier op het forum.

En op de frontpage maakt het ook niet uit of ik de preview of code aanzet.

Ik had gehoopt dat Firefox wel een plugin zou hebben maar die kan blijkbaar niet op het IME niveau dingen aanpassen.

Ik zou ook een issue bij firefox aan kunnen maken dat ze net als bij blink iets minder strict gaan handelen. Maar ik ben bang dat ik daar ook vast ga lopen. Want firefox is hier terecht strict en blink doet het fout.

Ik wissel voor nu voor tweakers wel naar vanadium. Het ding is alleen dat als iedereen zijn browser omzet naar chromium based dat we weer terug in het IE6 tijdperk zijn.

• L0g0ff
Ik ga toch aankloppen bij Mozilla. Dank voor het nakijken.

Mocht er iets uitkomen dan stuur ik nog wel een berichtje hier.

Pagina: 1