Bi-Wire speaker kabel op rol of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 17:48
Beste medetweakers,

Allereerst allemaal de beste wensen!

Ik ben in Augustus '25 trotse eigenaar geworden van een prachtig appartement.
Gelukkig had ik veel mooi spul in opslag staan dus kon ik het grootste gedeelte zo plaatsen en weer aansluiten.
Daar waar het appartement andere afmetingen heeft (groter) dan mijn vorige woning, zijn de kabels voor mijn surround back speakers te kort.

Ik draai een 5.1 KEF Q set aangestuurd door een Denon.
De Fronts (Q900) en Center (Q600c) zijn reeds al Bi-Wired aangesloten en presteren top, nu de surround (Q300) speakers nog.

Daar waar ik voor beide speakers zo een 20m Bi Wire kabel nodig heb, leek het mij slim om naar een spindel/rol te gaan kijken, delen jullie deze mening?

Ik weet dat de kwaliteit kabel van de surround speakers niet van de allerbeste kwaliteit hoeven te zijn in vergelijking met de Front/Center, welke op dit moment mooie 'Van den Hul' kabels hebben.

De reden dat ik deze lengte nodig heb is omdat ik via de zijkanten in plinten moet gaan werken daar waar het appartement voorzien is van een gietvloer en de plafonds bijna 4m hoog zijn.

Graag ontvang ik jullie mening/tips, alvast onwijs bedankt!

Mochten jullie meer informatie of nog vragen hebben, let me know!

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je alleen bi-wire of ook bi-amped? Met BiWire heb je eigenlijk gewoon een dikkere kabel die over twee aders gespreid is. Als je echt met hoger vermogens zou werken voegt dat iets toe, maar rears zijn in principe effect speakers en daar hoeven echt geen zware dingen naartoe.

Daarbij: weet niet welke Denon je hebt, maar afhankelijk van het model kan het goed zijn dat je dezelfde versterker module aangesloten hebt. En dus misschien zelfs denkt dat je bi amp hebt want twee draden, maar feitelijk gewoon twee draden extra die niks toevoegen.

Welke Denon heb je? En wat voegt bi wire voor jou toe? Spindel / rol: zo worden ze bij de hifi zaak ook geleverd en los afgeknipt. Maakt niks uit behalve dat je selectief kunt zijn met je lengte.

Bedenk je ook dat je evt met je kabels in een kabelgoot achter gordijnrails langs kunt. Werkt vooral goed bij openslaande deuren etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij @The Eagle dat bi-wiring alleen voor echt hoge vermogens geld maar niet voor een zeg maar 'gewone' thuisinstallatie. Daarnaast ook dat dan per kanaal 2 fysieke amps zitten wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval zal zijn bij de Denon. Ook zo qua geluidskwaliteit maakt dat echt niets uit en zeker al niet voor de backspeakers dus ik zou ook gewoon 2 aderige kabel pakken.

Ik heb zelf trouwens ook altijd KEF speakers en hier op mijn slaapkamer 2 KEF Carlton II staan maar aangesloten met gewone 2 aderige elektriciteitsdraad, merkloos en dan 0,75 mm doorsnee.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-02 15:48
Mitch1987w schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:08:

Daar waar ik voor beide speakers zo een 20m Bi Wire kabel nodig heb, leek het mij slim om naar een spindel/rol te gaan kijken, delen jullie deze mening?

De reden dat ik deze lengte nodig heb is omdat ik via de zijkanten in plinten moet gaan werken daar waar het appartement voorzien is van een gietvloer en de plafonds bijna 4m hoog zijn.
Ik zie als voordeel van bi-wired in je plinten leggen dat je er later meer mogelijkheden mee hebt (vb. naar een 7.1.2 evolueren) want je hebt dan in feite een extra kabel die je voor een ander doel zou kunnen heroriënteren.
Of je een spindle/rol wil... tja, ik zou gewoon naar de prijs kijken, zowel de totaalprijs, als de prijs per meter en eventuele toekomstplannen (als je in totaal evenveel of iets meer kwijt bent op rol, maar je houdt een mooi aantal meters extra over, dan kan dat mss nog dienen voor je toekomstplannen).
Ikzelf heb alles op rol gekocht, en op termijn bijna alles verbruikt (mede dankzij de hulp van onze toenmalige puppy, die een kabel kapot gebeten had).

• Mitch1987w
Excuses, het betreft inderdaad Bi-Amp.
Ik gebruik de toegewezen kanalen op de receiver voor het aansluiten van de HF en LF op de speakers.

Op dit moment gebruik ik een Denon AVR-X6400H, welke ik wellicht in de toekomst wil gaan vervangen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik begreep dat je met bi-wire twee vermogen naar de speaker brengt. Echter; deze komen in de speaker in het filter weer samen.
Als je denkt dat een luidsprekerkabel niet genoeg vermogen kan overbrengen; dan heb je bi-wire nodig.
Mijn idee is dus één dikke kabel volstaat vaak goed.
Als je bi-wire speakers hebt waarbij je bijv. hoog input, en laag input gescheiden hebt - dan gaat het verhaal niet op. Maar die lijken mij extreem zeldzaam - en zeer lastig aan te sturen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mitch1987w schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:52:
Excuses, het betreft inderdaad Bi-Amp.
Ik gebruik de toegewezen kanalen op de receiver voor het aansluiten van de HF en LF op de speakers.

Op dit moment gebruik ik een Denon AVR-X6400H, welke ik wellicht in de toekomst wil gaan vervangen.
Geeft niks. Als je bi-amp gebruikt doe je ook bi-wire, anders krijg je kortsluiting :+
Net even gecheckt, je Denon zou discrete amps moeten hebben voor ieder kanaal:https://onlinehifi.co.nz/wp-content/uploads/2017/10/denon-av-receiver-avr-x6400h-specification-sheet.pdf
Dan heeft het theoretisch idd nut om per speaker twee kanalen te gebruiken voor resp hoog en laag. Of je het echt gaat horen betwijfel ik btw, wellicht als je echt de grenzen opzoekt. Maar zo kritisch of moeilijk aanstuurbaar zijn je speakers nou ook weer niet (en echt high end ook niet). Dus zal wel loslopen :)

Dan nu welke kabel: kan prima van de rol, zolang het maar een betje fatsoelijke kabel is. Koper, niet CCA ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In principe voldoet elke koperen 2,5 mm² al en heeft een luxe logootje erop geen enkele invloed op het geluid.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Hulleman
  • Laatst online: 08:28
Met een gevoeligheid van 91db krijgt zelfs een aardappel voldoende volume uit die KEF Q900. Daar heb je echt geen bi-wire / bi-amp voor nodig (of hele dure van den hul kabels). Dat moet je het echt voor de looks doen. Uiteraard is dat ook wat waard.

Voor surrounds vind ik bi-wire / bi-amp al helemaal een vreemde usecase. Voor die paar geluidseffectjes die daar over gaan....

[ Voor 48% gewijzigd door Hulleman op 21-01-2026 10:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Mitch1987w
Onwijs bedankt voor alle antwoorden, erg nuttig en gewaardeerd.
Ik ga op zoek naar een rol koperen kabel van (minimaal) 2.5mm2.

Mochten jullie eventueel een 'aanrader/tip' hiervoor hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:45
Bi-amping op surround speakers?
Lijkt me niet zo heel nuttig.

Heeft in hoofdzaak op de voorkanalen nut, maar zelfs dan bij normale volumes thuis is het de vraag.

Zoiets voldoet prima lijkt me:
uitvoering: Oehlbach Speaker Cable 2x2,5mm² clear 30m spool Bruin
uitvoering: Oehlbach Luidsprekerkabel 2 x 2,5 mm², minihaspel 30 meter Wit Wit

Kan nog iets goedkoper, alleen dan moet je oppassen dat je geen CCA krijgt:
https://www.onlinekabelsh...%22sorting%22%3A%5B%5D%7D

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieT op 21-01-2026 16:48 ]

• Hulleman
Mitch1987w schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
Onwijs bedankt voor alle antwoorden, erg nuttig en gewaardeerd.
Ik ga op zoek naar een rol koperen kabel van (minimaal) 2.5mm2.

Mochten jullie eventueel een 'aanrader/tip' hiervoor hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik zou gewoon zwart/rood draad kopen van een eurootje (of minder als dat kan) per meter. Bouwmarkten verkopen het vaak ook wel op rol.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
Ik heb al 10 jaar lang 2,5mm kabels liggen van nog geen euro per meter. Gaan nog steeds als de brandweer. Kabels hoeven echt geen reet te kosten.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:45
Ik heb toch wel graag wit snoer altijd.

Helaas ligt het niet overal helemaal uit het zicht, en dat gaat ook niet helemaal lukken.
Voor iets wat ik één keer koop ga ik me dan niet druk maken of het misschien iets goedkoper kan.

Maar goed, zo zullen er ook wel mensen zijn die wat vinden van mijn keuze voor een NAD T778.

Ieder z'n ding.

Een ander brand z'n geld misschien op in de kroeg of aan dure vakanties bijvoorbeeld.

Dat snoer van een euro per meter zal ondertussen waarschijnlijk ook in prijs verdubbeld zijn.
https://www.hornbach.nl/p...zwart-per-meter/10253079/

Dat Oehbach snoer is €82.69 / 30 meter = € 2,75 / meter
Dan valt de meerprijs ten opzichte van de €2,09 / meter mij wel mee, en dan heb ik wel net wit snoer.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

RobbieT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:01:
Ik heb toch wel graag wit snoer altijd.

Helaas ligt het niet overal helemaal uit het zicht, en dat gaat ook niet helemaal lukken.
Voor iets wat ik één keer koop ga ik me dan niet druk maken of het misschien iets goedkoper kan.

Maar goed, zo zullen er ook wel mensen zijn die wat vinden van mijn keuze voor een NAD T778.

Ieder z'n ding.

Een ander brand z'n geld misschien op in de kroeg of aan dure vakanties bijvoorbeeld.

Dat snoer van een euro per meter zal ondertussen waarschijnlijk ook in prijs verdubbeld zijn.
https://www.hornbach.nl/p...zwart-per-meter/10253079/

Dat Oehbach snoer is €82.69 / 30 meter = € 2,75 / meter
Dan valt de meerprijs ten opzichte van de €2,09 / meter mij wel mee, en dan heb ik wel net wit snoer.
Ik heb voor mijn fronts een heel mooi stuk snoer (bij mijn speakers gekregen). Dat was volgens de verkoper 20 euro de meter. De rears zijn gewoon lekker met standaard 1 euro de meter kabel aangesloten.

Zolang het koper is en er uit ziet zoals jij het wilt is er niets mis met wat meer geld neer leggen.
Maar er zijn ook mensen die geloven dat een koperkabeltje besprinkled dor elfjes stof en gesmeed onder maanlicht een stuk beter klinken als welke andere goedkope kabel ooit!

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Hulleman
Shunt schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Ik heb voor mijn fronts een heel mooi stuk snoer (bij mijn speakers gekregen). Dat was volgens de verkoper 20 euro de meter.
Voor de looks is het ook dikke prima. Het oog wil immers ook wat en dat mag uiteraard ook geld kosten.

Pagina: 1