Nieuwe stereo setup voor woonkamer en keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:27
Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Al jaren loop ik wat aan te rommelen met een niet lekker werkende netwerk receiver (het netwerk gedeelte doet het slecht) in de woonkamer en een bluetooth speaker in de keuken, wil ik dit gaan verbeteren.

Ik zoek een?
stereo oplossing voor radio, streaming en tv geluid in de woonkamer en keuken, misschien ooit nog een cd speler. Geluid zowel tegelijkertijd als in de ene of de andere ruimte. (TV geluid nooit in de keuken). Daarbij wil ik lang vooruit kunnen met het geheel.

Wat is je budget?
2000 euro als absolute maximum, mits dat goed uitlegbaar is. Bij voorkeur geef ik 1000 euro uit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek en tv geluid op de begane grond te luisteren. Dit wil ik via een integratie in home assistant kunnen bedienen. Dit laatste is belangrijk, ik ben meer een HA-nerd dan een audiofiel. Gemak vind ik daarbij ook belangrijk, dus niet eerst naar de versterker om die fysiek in te schakelen, maar starten vanuit HA en automatisch in standby als de muziek wordt uitgezet.
Ik heb 2 boekenkastspeakers; CR Roma, 70watt, 8 ohm. Die blijven wat mij betreft. En ik heb een Marantz MRC 611, die deur uit gaat

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb uitvoerig met chatgpt zitten kletsen. Die raadt mij als mediastreamer de Wiim pro plus en als versterker de denon pma-600ne aan (deze of een andere eenvoudige klasse d versterker, waarbij de bronnen kunnen worden vervangen door iets nieuwers, tzt.), voor de woonkamer. En de Wiim mini en actieve speakers voor de keuken.
Eventueel voeg ik daar later nog een subwoofer aan toe, met name voor fijner film geluid

Welke vragen heb je hier nog over?
Klinkt de setup van chatgpt als een logisch verhaal? Er zijn er alternatieven voor deze setup? Ik kreeg vanuit chatgpt nog de Bluesound node 130 aangeraden, maar die is én duurder én minder open qua software.
Is er een reden om een hele andere setup te kiezen? BV de Deno Home Amp en iets anders voor de keuken. Of is er een versterker/receiver die in HA te integreren is waarbij zones gekozen kunnen worden (heeft iets minder mijn voorkeur omdat er dan kabels naar de keuken toe moeten).

Omdat de HA integratie van belang is, is de software ondersteuning vanuit Wiim essentieel (net als een werkende integratie in HA). Die vanuit Wiim is in ieder tot en met eind 2029, las ik in een review. Lijkt me aardig voor de komende jaren.
Zie ik hierbij nog iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 02-01-2026 19:45 . Reden: aanvulling ]

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:44
Twee problemen die ik zie ervanuitgaande dat je je tv gebruikt om media te streamen: hoe ga je de denon en wiim pro plus aansluiten op de tv? Via optical? En zodra dat dan gelukt is hoe ga je tv geluid afspelen op de denon? Voor zover ik kan zien ondersteunt de denon geen audio codecs zoals veelal gebruikt door netflix e.d.

Dus dan heb je een hele ingewikkelde setup die niet doet wat je wil. Tegenwoordig is HDMI de standaard om dingen op je tv aan te sluiten, en dat gaat dan wel zo simpel dat als je de tv aanzet dat de receiver ook meteen aangaat, geen home assistant voor nodig.

Dus kies een receiver met minimaal 1 hdmi aansluiting. De wiim streamer kan zelf natuurlijk wel via optical op de receiver worden aangesloten. Al zou ik een geintegreerde optie in de vorm van een wiim amp prefereren. Voor in de keuken heeft wiim tegenwoordig gewoon speakers te koop.

Met wiim zou ik overigens niet weten waar je HA voor nodig hebt? Je regelt alles gewoon via de app van de wiim.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 10:38

FeaR

In GoT we trust

Ramon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:11:
Voor zover ik kan zien ondersteunt de denon geen audio codecs zoals veelal gebruikt door netflix e.d.
Netflix (bijvoorbeeld) tracks die gericht zijn op surround geluid, niet heel typisch voor een stereo device om die decoders niet te hebben. 2.0 stereo/LPCM kan elk device aan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 12:17
Vloeken in de kerk wellicht, maar daarvoor gebruik ik Sonos in combinatie met HA.
Ik heb een Beam (Arc is natuurlijk veel beter) en 2 Ikea-luidsprekers.
Via Home Assistant kan ik het volgende doen:
Beam en andere speakers groupen, dus alle geluid over alle speakers, TV of muziek, net wat je wilt. Met in HA een automatisering dat als ik het volume van 1 apparaat verhoog, de anderen automatisch meegaan.
Beam alleen TV en de rest uit.
Beam alleen TV en de rest andere muziek zoals radio of spotify.
Beam uit en muziek over de andere speakers.
En uiteraard werkt de Beam ook prima via de TV-luidsprekers.
Vanuit HA dus en dat werkt al enige tijd prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Adam1980
Ramon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:11:
Twee problemen die ik zie ervanuitgaande dat je je tv gebruikt om media te streamen: hoe ga je de denon en wiim pro plus aansluiten op de tv? Via optical? En zodra dat dan gelukt is hoe ga je tv geluid afspelen op de denon? Voor zover ik kan zien ondersteunt de denon geen audio codecs zoals veelal gebruikt door netflix e.d.
Het plan was om de optical van de tv op de wiim te zetten en dan analoog naar de denon.
Ik heb ik de buurt een wiim ultra via marktplaats kunnen kopen en dat meteen gedaan, het was een redelijke deal mi. Ik heb meteen was uitgeprobeerd met de tv geluid op de speakers (wiim>analoge ingang van de marantz, die nog niet verkocht is). Met een HDMI kabel, ik heb nog geen optische.
De boxen staan in de hoek van de kamer, de tv staat er tegenover niet uitgelijnd tov de boxen, meer bij de rechterspeaker. Ik vond het zelf aardig, geluid van opzij (op mijn zitpositie op de bank) is wat vreemd. Mijn vrouw zei meteen na 2 scenes van een serie met dit geluid te hebben gezien; 'ik vind geluid niks'. Haar zit positie is precies tussen de tv een box, verre van optimaal. Ik heb dus meteen de soundbar van de tv aangesloten. (Die overigens niet tegelijk kan werken als er geluid via HDMI verloopt naar een ander apparaat).

De usecase tv geluid via de speakers gaat dus afvallen. Dat zou ook eerder mooi meegenomen zijn als dat lukte.
Voor in de keuken heeft wiim tegenwoordig gewoon speakers te koop.
Zag ik. Daar ga ik me in verdiepen. Een set dali oberon aan de muur vind ik ook wel wat, een speler en losse versterker of beide apparaten ineen.
Met wiim zou ik overigens niet weten waar je HA voor nodig hebt? Je regelt alles gewoon via de app van de wiim.
Ik wil 'one app to rule them all!' Dus 1 bedieningsscherm waarop ik kan zien welk afval er naar buiten moet, waarop ik de sunscreens kan bedienen en vanaf waar ik muziek kan afspelen etc etc. Voor ieders gebruiksgemak (en mijn hobby :) )

• Adam1980
Overigens, die wiim ultra is een leuk apparaat. Geluid vanaf wiim analoog naar de marantz en dan naar de cr roma's (boekenplankspeakers) komt mooi de kamer in.

Ik denk wel dat het apparaat en de functies nog beter uit de verf komen met nog een ander wiim erbij (misschien inderdaad de speaker, anders wiim (amp) ultra). Wel jammer is dat je de lokale media niet goed lijkt te kunnen benaderen vanaf de screen op het apparaat zelf. Met de app gaat dit goed. Maar de muziek op een usb device starten van het screen op de wiim kan niet. Met 1 van de 12 preset kun je daar nog iets aan doen, maar dat is geen praktische oplossing. Hoe het gaat met een mediaserver/musicassistant moet ik nog ondervinden, het lijkt er op dat dat wel kan vanaf het wiim scherm.
Uiteindelijk voor mij geen dealbreaker omdat ik toch voor de HA integratie ga.

De app is best aardig en account-loos, helaas niet cloud-loos.

[ Voor 13% gewijzigd door Adam1980 op 08-01-2026 21:38 ]

Pagina: 1