Op zoek naar robotstofzuiger die zegt "ga aan de kant"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-01 18:07
Mijn vraag is simpel en kort, maar wordt online niet goed beantwoord.

Ik wil graag op elke verdieping van mijn huis een robotstofzuiger neerzetten, maar zones (zoals onder het bureau van mijn zoon) kunnen aangeven waarbij, als het apparaat een obstakel (bureaustoel) ziet, hij eerst kenbaar maakt dat hij er is en vraagt aan de kant te gaan. Als er dan na [instelbaar] aantal seconden geen antwoord komt / het obstakel verdwijnt, moet hij gewoon verder gaan met stofzuigen.

Het mooiste zou zijn als ik dat ook nog eens kan koppelen aan een smarthome apparaat zoals een lamp, zodat hij het ook ziet wanneer dit gebeurt. Bestaat zoiets?

Gaarne geen commentaar over waarom mijn zoon zoiets nodig zou hebben, beschouw het als een gedachtenexperiment met concreet voorbeeld

Alle reacties

• TV_NERD
Mag je nog bumpen tegenwoordig? In ieder geval, bump, zoniet @admins hoor ik het graag.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-01 23:19
Een bureaustoel kan toch niet praten of zichzelf verplaatsen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:41:
Een stofzuiger voorheen ook niet, kwestie van tijd....

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-01 15:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Yaksa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:41:
Nee je leest het verkeerd, hij bedoeld dat de stofzuiger zich moet aankondigen aan de persoon die in die stoel zit. ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• TV_NERD
CrankyGamerOG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Nee je leest het verkeerd, hij bedoeld dat de stofzuiger zich moet aankondigen aan de persoon die in die stoel zit. ;)
Yes, en het liefst via home assistant ook nog eens een lampje ofzo aan kan doen zodat er een visueel signaal is bij koptelefoongebruik.

Dit is niet de enige use case waarvoor ik dit zou willen gebruiken maar wel een goed praktijkvoorbeeld

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Grote kans dat je dit niet gaat vinden. Dergelijke robots zijn juist bedoeld om zelfstandig te navigeren en rijden gewoon stilletjes om obstakels heen. Ze "praten" vaak alleen bij het begin en eind van de routine, of als er een fout optreedt.
En nee, bumpen is niet toegestaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 04-01-2026 21:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TV_NERD schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Yes, en het liefst via home assistant ook nog eens een lampje ofzo aan kan doen zodat er een visueel signaal is bij koptelefoongebruik.
Ik ben bekend met deze doelgroep. Dat lampje trekt op zichzelf niet de aandacht/is compleet zinloos. Het is net zo zinloos als vooraf vragen of hij/zij aan de kant gaat voor de stofzuiger.
In plaats daarvan deze 4-traps raket met korte tussenpauzes, te sturen vanuit HA:
- lamp aan
- wifi van het betreffende target disablen
- LAN verbinding van target disablen
- spanning van pc van target afgooien

Dát trekt wel de aandacht. :+

Optioneel kan je de drukveer in de stoel ook vanuit HA laten ontploffen ergens tussen deze punten, maar ik vrees dat dat een bezoekje van 'Veilig Thuis' zal gaan opleveren. ;)

Alles kan stuk.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CrankyGamerOG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Als dat nodig is dan staat die 'robot' ingesteld om op de verkeerde tijdstippen te gaan zuigen/dweilen. Je laat zo'n ding idealiter werken op het moment dat er niemand aanwezig is in de te zuigen/dweilen ruimtes én zorgt er voor dat de personen welke normaliter van die ruimtes gebruik maken voldoende opvoeding genoten hebben zodat ze de stoel(en) niet in de te reinigen routes plaatsen.

:*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:53
Volgens mij hebben Roborock en Dreame de betere HA integraties.
Mijn Ecovacs doet er niet zoveel mee.
Ik zou dan van de bureaustoel locatie een zone maken, deze activeren/starten met HA en na een timer een speaker laten zeggen: " ga eens een biertje halen voor je pa, en zet je stoel aan de kant" .

Misschien juist de stoel (of deur/ingang) voorzien van een sensor die de robot ziet aankomen, die kun je makkelijker koppelen aan HA.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Op zoek naar Dalek dus “Exterminate”

ICE ICE Baby

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik ken meer een persoon die dit heeft gemaakt.
YouTube: The Roomba That Screams When it Bumps Into Stuff

Ik dacht overigens dat de truc van deze dingen was om ze te laten werken als je niet thuis was?
Als je dat wel bent zou je met een ha/homey een bericht kunnen sturen naar iedereen die wel thuis is om even ruimte te maken voor de robotstofzuiger.
Immers, ze werken volgens een planning dus wanneer ze gaan is voorspelbaar.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

remco_k schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Optioneel kan je de drukveer in de stoel ook vanuit HA laten ontploffen ergens tussen deze punten, maar ik vrees dat dat een bezoekje van 'Veilig Thuis' zal gaan opleveren. ;)
Niet als je het op een ongeluk laat lijken, Veilig thuis gaat nooit denken dat jij die gasveer hebt laten ontploffen :o :+

[ Voor 34% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-01-2026 10:33 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Als dat nodig is dan staat die 'robot' ingesteld om op de verkeerde tijdstippen te gaan zuigen/dweilen. Je laat zo'n ding idealiter werken op het moment dat er niemand aanwezig is in de te zuigen/dweilen ruimtes én zorgt er voor dat de personen welke normaliter van die ruimtes gebruik maken voldoende opvoeding genoten hebben zodat ze de stoel(en) niet in de te reinigen routes plaatsen.

:*)
Klinkt alsof jij geen pubers in huis hebt :+

Pagina: 1