• mr.hAmBurgEr
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Dag allemaal,

Ik ga binnenkort voor het eerst een game pc in elkaar zetten. Ik heb alle onderdelen inmiddels al binnen en ga over een paar weken alles in elkaar zetten. Omdat ik alles al binnen heb, kan ik niet zo makkelijk meer wisselen qua onderdelen. Ik ben dus ook niet direct op zoek naar tips rondom de onderdelen, maar wil graag alles delen (want leuk en spannend) en hoor graag wat men ervan vind! Ook zou ik het waarderen als men nog tips heeft waar ik om moet denken tijdens het bouwen van het systeem, aangezien het de eerste keer is dat ik dit doe. Ook tips voor mijn onderdelen specifiek zijn erg welkom :*)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 2k settings. Niet direct competitief en sowieso geen e-sports. Heb wel een monitor die 180fps aan kan, dus hoe meer fps hoe beter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb er circa €1975 voor betaald.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doe ook het lijstje met onderdelen op PCPartPicker erbij: https://pcpartpicker.com/list/xyZfJn

Edit: en zo'n mooi Tweakers lijstje ;)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 168,91€ 168,91
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 185,-€ 185,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow RGB Zwart€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,50€ 34,50
1Case fans (exhaust)Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 399,90€ 399,90
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 118,95€ 118,95
2Interne SSD'sWD_Black SN8100, heatspreader, 2TB€ 261,59€ 523,18
Totaal€ 2.279,44
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb nu 750W voeding. Volgens mij moet dat genoeg zijn, maar ik ben benieuwd of ik dan nog ergens tegenaan kan lopen en of dat dus meer zou moeten zijn?

Ga je overklokken?
Mogelijk in de toekomst. Zijn er nog dingen die ik daarvoor nodig heb? Of zitten er restricties in de hardware die ik heb gekocht?

Wat verwacht je van ons?
Bovenin ook al genoemd, maar alle tips en tricks zijn welkom!

Paar algemene dingen:
Welke tools heb ik nodig om alles in elkaar te zetten?
Hoe kan ik het beste omgaan met cable management (case specifiek)?
Heb ik meer fans nodig?
Wat vinden jullie van de onderdelen die ik heb gekocht? :P
Zijn er dingen waar ik in het vervolg meer rekening mee had kunnen houden bij het kiezen van onderdelen?

Bonus:
Ik ben ook nog op zoek naar een muis en toetsenbord. Misschien niet helemaal passend in dit forum, maar kan het net zo goed noemen. Toetsenbord ben ik mezelf al in kwijt aan het raken, maar wil ik eigenlijk niet meer dan €100 - €150 aan kwijt zijn, liefst nog minder maar he. Muis heb ik nog geen idee van.

Alvast veel dank!

[ Voor 37% gewijzigd door mr.hAmBurgEr op 02-01-2026 20:37 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:50
Tools:
kruiskop schroevendraaier
Pincet voor als je een schroefje laat vallen op onmogelijke plek
Bakje voor schroefjes in te leggen zodat ze niet wegrollen
Usb stick met daarop Windows 11 gedownload (Windows installatie stick)
Win 11 licentie

Vergeet niet de drivers te downloaden als je klaar bent ;)

Cable management is altijd gewoon kijken hoe het loopt, zeker bij je eerste build
Meer fans kan altijd nog als je merkt dat je teveel warmte produceert
750w is voldoende, wel erg veel opslag gekocht.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 02-01-2026 16:33 ]

• mr.hAmBurgEr
  • Nu online
Thanks! Windows was ik van tevoren zeker vergeten haha
Opslag is inderdaad erg veel, maar ik had het idee dat het niet zo erg zou zijn. Games worden steeds groter en het wordt ook deels wel een pc die ik voor alledaags gebruik heb. Komt altijd wel van pas en dan hoef ik er later niet meer over na te denken.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:46

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Wat betreft de bonus vraag:

In de afgelopen jaren ben ik overgestapt naar mechanische toetsenborden. Zo kom je erachter dat de wereld van toetsenborden enorm en divers is. Van type switch tot formfactor en alles wat er tussenin zit. Heb je een idee wat voor toetsenbord je zoekt? Wil je draadloos of juist bedraad? Membraan of mechanisch? Los spul of een desktopset? TKL of volle bak met numeriek?

Zelf van alles gehad: Asus, Logitech, Razer en nu zit ik te typen/gamen op een Keychron K2 HE. De grote merken zijn dol op hun eigen software, meuk die op de achtergrond draait en wat nog meer. Een ding weet ik wel, ik ga (en kan) nooit meer terug naar een standaard ramplank van een paar tientjes. :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• mr.hAmBurgEr
  • Nu online
@Wolvganger
Ik zit ook te denken richting een mechanisch toetsenbord, maar wil niet te veel in de fuik van het custom bouwen verstrikt raken. Ik hoef niet per se een vast bedraad toetsenbord te hebben, maar ik heb wel het idee dat die connectie altijd het meest stabiel gaat zijn, dus de optie is op zijn minst prettig. Ik denk dat ik wel neig naar een 100% of een 96% bord, maar dat is voor gaming an sich natuurlijk (bijna altijd) overbodig. Ten slotte is het denk ik wel goed om een hot-swappable bord te hebben; je weet nooit helemaal wat de toekomst brengt.

Keychron was ik ook naar aan het kijken en de K10 HE lijkt op zich wel wat. Fijn ook dat de standaard variant daarvan doorschijnende toetsen heeft. Vraag me wel af hoeveel dat HE uitmaakt ten opzichte van bijv. de K10 QMK. Überhaupt vraag ik me af vanaf en tot welk punt bepaalde dingen merkbaar zijn voor casual gaming. Misschien is een mechanisch toetsenbord van een paar tientjes ook prima bij wijze van.

Buiten Keychron heb ik ook nog geen idee of er interessante opties zijn. Ken Nuphy, maar de 100% opties bestonden daar niet of waren me veel te duur. Dus als er meer suggesties zijn hoor ik het graag!