Dag allemaal,
Ik ga binnenkort voor het eerst een game pc in elkaar zetten. Ik heb alle onderdelen inmiddels al binnen en ga over een paar weken alles in elkaar zetten. Omdat ik alles al binnen heb, kan ik niet zo makkelijk meer wisselen qua onderdelen. Ik ben dus ook niet direct op zoek naar tips rondom de onderdelen, maar wil graag alles delen (want leuk en spannend) en hoor graag wat men ervan vind! Ook zou ik het waarderen als men nog tips heeft waar ik om moet denken tijdens het bouwen van het systeem, aangezien het de eerste keer is dat ik dit doe. Ook tips voor mijn onderdelen specifiek zijn erg welkom
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 2k settings. Niet direct competitief en sowieso geen e-sports. Heb wel een monitor die 180fps aan kan, dus hoe meer fps hoe beter.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb er circa €1975 voor betaald.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doe ook het lijstje met onderdelen op PCPartPicker erbij: https://pcpartpicker.com/list/xyZfJn
Edit: en zo'n mooi Tweakers lijstje
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb nu 750W voeding. Volgens mij moet dat genoeg zijn, maar ik ben benieuwd of ik dan nog ergens tegenaan kan lopen en of dat dus meer zou moeten zijn?
Ga je overklokken?
Mogelijk in de toekomst. Zijn er nog dingen die ik daarvoor nodig heb? Of zitten er restricties in de hardware die ik heb gekocht?
Wat verwacht je van ons?
Bovenin ook al genoemd, maar alle tips en tricks zijn welkom!
Paar algemene dingen:
Welke tools heb ik nodig om alles in elkaar te zetten?
Hoe kan ik het beste omgaan met cable management (case specifiek)?
Heb ik meer fans nodig?
Wat vinden jullie van de onderdelen die ik heb gekocht?
Zijn er dingen waar ik in het vervolg meer rekening mee had kunnen houden bij het kiezen van onderdelen?
Bonus:
Ik ben ook nog op zoek naar een muis en toetsenbord. Misschien niet helemaal passend in dit forum, maar kan het net zo goed noemen. Toetsenbord ben ik mezelf al in kwijt aan het raken, maar wil ik eigenlijk niet meer dan €100 - €150 aan kwijt zijn, liefst nog minder maar he. Muis heb ik nog geen idee van.
Alvast veel dank!
Ik ga binnenkort voor het eerst een game pc in elkaar zetten. Ik heb alle onderdelen inmiddels al binnen en ga over een paar weken alles in elkaar zetten. Omdat ik alles al binnen heb, kan ik niet zo makkelijk meer wisselen qua onderdelen. Ik ben dus ook niet direct op zoek naar tips rondom de onderdelen, maar wil graag alles delen (want leuk en spannend) en hoor graag wat men ervan vind! Ook zou ik het waarderen als men nog tips heeft waar ik om moet denken tijdens het bouwen van het systeem, aangezien het de eerste keer is dat ik dit doe. Ook tips voor mijn onderdelen specifiek zijn erg welkom
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 2k settings. Niet direct competitief en sowieso geen e-sports. Heb wel een monitor die 180fps aan kan, dus hoe meer fps hoe beter.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb er circa €1975 voor betaald.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doe ook het lijstje met onderdelen op PCPartPicker erbij: https://pcpartpicker.com/list/xyZfJn
Edit: en zo'n mooi Tweakers lijstje
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 168,91 | € 168,91 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow RGB Zwart | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 34,50 | € 34,50 |
| 1 | Case fans (exhaust) | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 399,90 | € 399,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750e (2025) Zwart | € 118,95 | € 118,95 |
| 2 | Interne SSD's | WD_Black SN8100, heatspreader, 2TB | € 261,59 | € 523,18 |
| Totaal | € 2.279,44 | |||
Heb nu 750W voeding. Volgens mij moet dat genoeg zijn, maar ik ben benieuwd of ik dan nog ergens tegenaan kan lopen en of dat dus meer zou moeten zijn?
Ga je overklokken?
Mogelijk in de toekomst. Zijn er nog dingen die ik daarvoor nodig heb? Of zitten er restricties in de hardware die ik heb gekocht?
Wat verwacht je van ons?
Bovenin ook al genoemd, maar alle tips en tricks zijn welkom!
Paar algemene dingen:
Welke tools heb ik nodig om alles in elkaar te zetten?
Hoe kan ik het beste omgaan met cable management (case specifiek)?
Heb ik meer fans nodig?
Wat vinden jullie van de onderdelen die ik heb gekocht?
Zijn er dingen waar ik in het vervolg meer rekening mee had kunnen houden bij het kiezen van onderdelen?
Bonus:
Ik ben ook nog op zoek naar een muis en toetsenbord. Misschien niet helemaal passend in dit forum, maar kan het net zo goed noemen. Toetsenbord ben ik mezelf al in kwijt aan het raken, maar wil ik eigenlijk niet meer dan €100 - €150 aan kwijt zijn, liefst nog minder maar he. Muis heb ik nog geen idee van.
Alvast veel dank!
[ Voor 37% gewijzigd door mr.hAmBurgEr op 02-01-2026 20:37 ]