Inductiekookplaat herkent pan niet meer na verhitting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 01:42
Heb meerdere inductie-geschikte en door consumentenbond goed geteste (Beste koop) koeken- en hapjespannen van AH. Deze gebruik ik op een Inventum inductie kookplaat.

Op een van de grote 'pitten' worden alle AH pannen echter na een paar (tussen de 3 -5) minuten verhitten niet meer herkend. Soms helpt het even de pan te verwijderen, maar heel snel komt het probleem weer terug (vermoedelijk als de temperatuur weer 'hoog genoeg' is). Dit probleem doet zich alleen maar voor bij deze reeks AH pannen, en ook alleen maar op één specifieke 'pit'. Met andere vergelijkbare pannen heeft deze pit geen enkel probleem. Deze pannen doen het op de andere pitten wél zonder probleem. Het gaat dus om de combi van alleen déze pannen op specifiek die éne pit.

Inventum kookplaat is de VKI6010ZWA. Pannen zijn Albert Heijn easy chef pannen, in verschillende soorten en maten.

Heb de kookplaat gereset. Heb de pannen omgeruild. Heeft niet geholpen. Hulp bij AH en Inventum vragen is tamelijk zinloos gebleken.

Het is vooral irritant omdat het zo onlogisch lijkt. De bewuste 'pit' doet het op zich goed en de pannen zelf ook. Alleen niet samen. Waar zit nou de logica? 8)7

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Lastig te zeggen. Ik heb zelf één pan die heel kritisch is op één bepaalde pit. Die moet echt binnen een cm nauwkeurig staan wil hij het doen.. Ook heel vervelend (ik snap je frustratie), maar in de praktijk zet ik die specifieke pan gewoon op een andere pit en ga ik verder met koken :X

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb die kookplaat ook, maar dan de zilvere variant (VKI6010ZIL). Pannen zijn van LeChef, braadpan en koekenpan zijn van BK.

Die kookplaat incl. pannen heb ik dit euvel nog niet meegemaakt in de 6,5 jaar dat ik die plaat heb.

Ey!! Macarena \o/

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien trekt de pan krom door de hitte waardoor de plaat het niet meer herkent.

Hoe kan het trouwens dat alle pannen in verschillende maten dit doen op de grote plaat, je moet immers de pan op de juiste maat van de plaat zetten?

• flupke01
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:33:
Misschien trekt de pan krom door de hitte waardoor de plaat het niet meer herkent.

Hoe kan het trouwens dat alle pannen in verschillende maten dit doen op de grote plaat, je moet immers de pan op de juiste maat van de plaat zetten?
Als ze krom zouden trekken zouden ze het op de andere pitten ook niet meer doen. En je kunt verschillende maten op elke pit zetten, is alleen niet altijd handig qua efficiëntie/rendement. Los daar van heb ik nog een andere grote pit; daarop doen de AH pannen het probleemloos...

En @Koekstra: in de praktijk schuif ik ook heel wat af en lukt het zo ook wel. Maar het is wel irritant en nogal onbegrijpelijk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flupke01 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Als ze krom zouden trekken zouden ze het op de andere pitten ook niet meer doen. En je kunt verschillende maten op elke pit zetten, is alleen niet altijd handig qua efficiëntie/rendement. Los daar van heb ik nog een andere grote pit; daarop doen de AH pannen het probleemloos...
Ik verwacht dat elke pit een sensor heeft, tussen sensoren kan een klein verschil zitten waardoor deze bij een pit anders reageert.

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:30
Inductie kookplaten meten hoe goed een pan magnetiseer baar is.
Op grote zones heb je hierdoor over het algemeen een grotere pan (bodem) nodig om dit hogere vermogen in de pan te krijgen.
Als de pan koud is dan wordt deze vaak nog wel herkend , maar tijdens opwarming veranderen de magnetische eigenschappen van de pan .
En dan kan het inderdaad voorkomen dat pan niet meer herkend wordt.
Ook is het van belang om pannen te gebruiken met zogenaamde sandwich bodem.
De bodems met die rondjes zijn minder geschikt.

• flupke01
Leipi35 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:11:
Inductie kookplaten meten hoe goed een pan magnetiseer baar is.
Op grote zones heb je hierdoor over het algemeen een grotere pan (bodem) nodig om dit hogere vermogen in de pan te krijgen.
Als de pan koud is dan wordt deze vaak nog wel herkend , maar tijdens opwarming veranderen de magnetische eigenschappen van de pan .
En dan kan het inderdaad voorkomen dat pan niet meer herkend wordt.
Ook is het van belang om pannen te gebruiken met zogenaamde sandwich bodem.
De bodems met die rondjes zijn minder geschikt.
Heel interessant, maar dan is het nog steeds niet logisch dat diezelfde probleempan het op een andere pit wél normaal doet...

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:30
Deze plaat heeft 4 zones
Zone la is de grootste pit en verwacht een pan bodem van 21 cm
Lv is de kleinste met een pan bodem van 16cm
En dan zijn zones rv en ra geschikt voor pan bodems van 18cm
Dus set je een pan met een bodem van 18cm
Op de zone la welke minimaal 21cm wil zien dan
Kan dit net het verschil wezen tussen wel of niet herkennen van de pan

• flupke01
Leipi35 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:38:
Deze plaat heeft 4 zones
Zone la is de grootste pit en verwacht een pan bodem van 21 cm
Lv is de kleinste met een pan bodem van 16cm
En dan zijn zones rv en ra geschikt voor pan bodems van 18cm
Dus set je een pan met een bodem van 18cm
Op de zone la welke minimaal 21cm wil zien dan
Kan dit net het verschil wezen tussen wel of niet herkennen van de pan
Dank voor je uitleg. Ik kom er daardoor nu dus pas achter dat er een nieuwere versie van deze kookplaat is, maar dan wel met exact dezelfde naam/nummer (bedankt Inventum, heel handig). De bediening en ook de indeling van de kookzones is anders: 2 x 14 cm en 2 x 18 cm, kruislings. Rechtsvoor is dus identiek aan linksachter, etc. Vermogen is ook kruislings identiek, dat is dus ook anders bij de nieuwere versie van deze kookplaat...

Maar los van dit alles heb ik zowel een 24- als een 28 cm koekenpan van AH, die dus exact dezelfde kuren vertonen op rechtsvoor. En heeft deze kookplaat ook pangrootteherkenning, dat zou verschillen in pangrootte moeten 'aankunnen'.

Lang verhaal kort: nog steeds niet logisch... 8)7

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
Van de AH pannen is bekend dat ze het niet goed doen op inductie! Daar is zelfs een tijd geweest dat je ze terug kon brengen naar de AH. Er is hier op tweakers ook een draadje over, kanhet zo 1,2,3 niet vinden.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1