PV installatie via 2.5mm2 draad achter een 25A automaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Bij het uitzoeken van een thuisbatterij heb ik eens goed naar mijn meterkast gekeken. Daar zit een 25A aardlek/groep automaat (zo'n gecombineerde) in voor de PV installatie. De bekabeling van een bestaande groep (wasdroger) is gebruikt om boven een PV-verdeler te plaatsen. In die verdeler zit een hoofdschakelaar, 2x 16A automaat en een stopcontact. Op dat stopcontact zit de wasdroger, de omvormer zit op de andere 16A automaat.

Op basis van de 25A automaat in de groepenkast beneden zou ik denken dat er 4 mm2 kabel naar de verdeler moet lopen. Maar als ik de verdeler open maak dan zie ik dat de ingaande kabels 2.5 mm2 zijn (uit de muur, in zo'n gele PVC buis). Kan dat zo? Of hadden ze eigenlijk die draden moeten vervangen?

In de praktijk levert de omvormer maximaal 18.5A volgens de specificaties, dus er zal niet zo veel gebeuren. Maar het wordt nu wel relevanter, want ik zoek een plek om de thuisbatterij aan te sluiten. Zo'n batterij kan theoretisch stroom leveren terwijl de zon ook maximaal schijnt, dus een batterij die bijvoorbeeld 10A kan leveren aansluiten op de PV verdeler komt uit op een maximale stroom van 28.5A naar de hoofd groepenkast. En omgekeerd de WCD van de droger mag 16A hebben, batterij opladen met 10A zou dan een stroom van 26A van de hoofd groepenkast naar de PV verdeler trekken.

Praktisch is dit wel te voorkomen (en de droger heeft niet zo'n hoge aansluitwaarde), ik kan er in de aansturing van de batterij bijvoorbeeld rekening mee houden om het ontladen van de batterij te beperken als er veel zon is. Maar software kan altijd een bugje hebben of z'n modbus verbinding kwijt raken. Ik heb het idee dat die 25A automaat dan niet voldoende bescherming biedt?

En dan de vervolgvraag: Als dit inderdaad niet de bedoeling is, is het dan wel OK als die 25A vervangen wordt door een 20A variant? Of is draden vervangen door 4 mm2 de enige juiste route? De PV verdeler zit boven de meterkast, 1 verdieping omhoog, kabellengte minder dan 3 meter.

Beste antwoord (via NTS op 03-01-2026 20:06)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afhankelijk van de basisinstallatiemethode uit de NEN1010 mag 2,5mm2 meestal standaard 24A hebben. 25A is dus niet de correcte beveiliging.

20A is wel geschikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-01-2026 10:27 ]

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
25A door 2.5mm2 is zelfs bij deze lengte wel erg op/over het randje. Montage van de draad scheelt hier een slok op een borrel in, losse draad in PVC-buis die in koude muur gefreesd is kan het net aan terwijl samengestelde kabel het minder goed af gaat door minder koeling tussen de aders. Uiteindelijk gaat het er om dat de draden niet te warm worden en je niet te veel spanningsval hebt.

Als de draden vervangen door een dikkere variant geen moeite kost zou ik dat doen, anders de 25A variant verlagen naar een 16A variant.

• NTS
  • Niet online
Ja dat leek mij ook. Het is losse draad in een PVC-buis door de muur, zo'n standaard gele 16mm buis. Zou een 20A automaat ook aan de eisen voldoen? Dan hebben de zonnepanelen voldoende ruimte en de droger + nog te kiezen batterij ook.

Of gaan 3 van die 4 mm2 draden een beetje makkelijk door een standaard buis met bochten? Afhankelijk van de simpelste route kan ik dat misschien wel even mee laten nemen als ik binnenkort toch beneden wat werk moet laten doen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@NTS Misschien met een van de verschillende voltage calculatoren de verliezen berekenen (U en P)?
Hier gaan 20,x A (heel even in het voorjaar - max. 1 uur?) van de pv-installatie over 2,5 mm² met een afstand van ca. 7 m tot de meterkast (20 A zekering).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-01-2026 16:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• NTS
  • Niet online
Ja, het ging mij nu meer om hoe het hoort als je het volgens de regels zou aansluiten. De omvormer levert maximaal 18.5A volgens de spec sheet (en zit achter een 16A automaat in de PV-verdeler), dus er zal nu niets oververhitten of afbranden. Maar mensen die er een stuk meer vanaf weten hebben bedacht hoe het wel of niet mag, als het zonder grote verbouwing kan dan heb ik liever een installatie die daaraan voldoet. Als dat met 20A kan dan is dat ook nog steeds meer dan alles wat er achter zit dus dat zou ideaal zijn.

Alleen mijn idee dat dit een mogelijke plek is voor een thuisbatterij werkt dan pas als de draden vervangen worden.

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-01 20:02
Is er geen mogelijkheid een nieuwe kabel te trekken met bijbehorende data kabels? Meeste batterijen willen vaak communiceren met de inline meter in de meterkast en vaak is een dikkere draad een must met veel verkeer over de kabel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dre
  • Niet online

Dre

Afhankelijk van de basisinstallatiemethode uit de NEN1010 mag 2,5mm2 meestal standaard 24A hebben. 25A is dus niet de correcte beveiliging.

20A is wel geschikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-01-2026 10:27 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens is er best een kans dat 25A wel mag met 2,5mm2 van de NEN1010. Echter moet de installateur dan wel goed berekenen op basis van de NEN1010 hoe het zit met toegepaste reductiefactoren en thermische geleidbaarheid van muren, omgevingstemperatuur, etc :) Niet iets wat de gemiddelde installateur doet verwacht ik zo.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 03-01-2026 10:30 ]

• NTS
  • Niet online
Thieskee schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:57:
Is er geen mogelijkheid een nieuwe kabel te trekken met bijbehorende data kabels?
Als 3x 4mm2 makkelijk door een 16mm PVC buis (met wat bochten) gaat dan is dat voor een elektricien denk ik zo te doen. Een nieuwe buis is lastiger want in deze ruimte hangt ook de CV en bijbehorende verdelers, boven de meterkast. Dus de vloer zit helemaal vol leidingen.

Netwerk ligt er inderdaad, andere buis.

• NTS
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:26:

20A is wel geschikt.
Dankje. Dan ga ik even overleggen met de elektricien, ofwel 4mm2 draden trekken of een 20A automaat plaatsen.

Bij het verder uitzoeken kwam ik nog wel wat redenen tegen om een elektricien te bellen. Beide aardlek schakelaars zijn bijvoorbeeld maar 40A terwijl er nu 35A uit de hoofdzekering + 18A solar aan stroom mogelijk is. Dus dat voldoet volgens mij ook niet helemaal aan de regels. En de 25A automaat van de PV is een Emat, als ik zo hier op het forum wat berichten lees dan is dat misschien ook niet de beste keuze.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:10
Zeker zo'n automaat die langdurig hoog belast wordt zou ik een gerenommeerd merk kiezen.
De rest van de installatie kun je achter een remautomaat plaatsen van C40A, zodat de originele installatie nooit meer dan 40 ampère kan verbruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1