Tweede meterkast en advies legplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Alvorens ik diverse partijen uitnodig zoek ik wat (eerlijk) advies hier van de mede tweakers:

We hebben in onze tuin een autogarage en aparte schuur. We gaan de tuin renoveren en direct gebruik maken van de gelegenheid om stroom / water / afvoer aan te leggen / vernieuwen.

Omdat er aardig wat verbruik bij gaat komen door plaatsing jacuzzi, sauna en een autobrug was mijn vraag of het misschien handig zou zijn om een tweede meterkast te plaatsen in de garage en deze te voeden met een zware aanvoer vanaf de meterkast in het woonhuis?

Behalve een logische scheiding tussen woonhuis en bijgebouwen/tuin lijkt mij een tweede meterkast ook voordeliger dan meerdere dikke YMKAS kabels (36M lengte) aanschaffen? Ik doe dan even de aanname dat ik meerdere van deze kabels nodig ga hebben gezien de afstand van 36meter + krachtstroom etc.

Wat zouden jullie adviseren? Kun je een traditionele bestaande meterkast (zie foto hieronder) koppelen aan een tweede met een enkele dikke grondkabel van 36meter? Uiteraard leggen we ook nog water, netwerk en een extra pvc buis voor toekomstige kabels. Er komt in de toekomst ook nog een warmte pomp bij in het woonhuis, dus de meterkast moet sowieso uitgebreid gaan worden denk ik (plankjes weg en rechts uitbreiden?)

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/01/02/WhatsApp-Image-2026-01-02-at-15.17.56.md.jpeg

Hieronder alvast een lijstje van de groepen die nodig zijn:

1. verlichting achtertuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
2. verlichting voortuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
3. diverse groep voor elektra schuur binnen
4. diverse groep voor elektra garage binnen
5. sauna (8kw – 3x25a / 5x4mm2?)
6. groep voor jacuzzi (3kw 3x25a 5x4mm2?)
7. groep voor sprinklers (3x2,5mm2
8. groep voor terras verwarmer (3 stuks a 2000 watt)
9. groep voor autobrug (3,5kW 400v 25A)
10. groep voor zonnepanelen (6 panelen schuur + 10 panelen garage. 16x450)

[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 02-01-2026 15:44 ]

Mijn V&A

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De huidige kast lijkt twee hoofdschakelaars te hebben, de 'oude' in de Holec kast eronder en een nieuwere rechtsonder in de kast.

Heb je smeltzekeringen als hoofdaansluiting of automaten? En welke waarde zit erin? waarschijnlijk een standaard huisaansluiting met 3x25A
Als je geen zwaardere aansluiting wil of kunt krijgen zul je rekening moeten houden met je gelijktijdigheid.

Uitbreiden zou ik in dit geval aan de rechterzijde onderaan een extra kast zetten. de bundel met kabels kan waarschijnlijk voldoende opzij als de plank daaronder weg is.
5. sauna (8kw – 3x25a / 5x4mm2?)
6. groep voor jacuzzi (3kw 3x25a 5x4mm2?)
7. groep voor sprinklers (3x2,5mm2
8. groep voor terras verwarmer (3 stuks a 2000 watt)
9. groep voor autobrug (3,5kW 400v 25A)
3x25A is ruim 17Kw, weet je heel zeker dat de bovenstaande waardes kloppen?

www.elecdev.nl

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jan_ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:06:
De huidige kast lijkt twee hoofdschakelaars te hebben, de 'oude' in de Holec kast eronder en een nieuwere rechtsonder in de kast.
Klopt ik weet niet waarom dit zo is gedaan. Ze hebben de oude laten zitten.
Heb je smeltzekeringen als hoofdaansluiting of automaten? En welke waarde zit erin? waarschijnlijk een standaard huisaansluiting met 3x25A
Als je geen zwaardere aansluiting wil of kunt krijgen zul je rekening moeten houden met je gelijktijdigheid.

Uitbreiden zou ik in dit geval aan de rechterzijde onderaan een extra kast zetten. de bundel met kabels kan waarschijnlijk voldoende opzij als de plank daaronder weg is.
3x25A inderdaad
3x25A is ruim 17Kw, weet je heel zeker dat de bovenstaande waardes kloppen?
Foutje inderdaad, maar als ik onderstaande groepen allemaal ga optellen gaat het hard.

Zou je twee meterkasten adviseren in deze? Anders moet ik aardig wat verschillende grondkabels met een lengte van 35+ meter trekken. Jacuzzi, sauna etc allemaal bij de garage, dus ik dacht met één aanvoer kabel die kant op en dan korte lengtes?

Mijn V&A

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:20
Ik zou 2 groepenkasten doen.

In deze kast een krachtgroep 25 ampère plaatsen (wel laten nameten of je circuit impedantie laag genoeg is) en dan ymvk as 4x6 naar de garage, en daar de 2e groepenkast op aansluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte