Alvorens ik diverse partijen uitnodig zoek ik wat (eerlijk) advies hier van de mede tweakers:
We hebben in onze tuin een autogarage en aparte schuur. We gaan de tuin renoveren en direct gebruik maken van de gelegenheid om stroom / water / afvoer aan te leggen / vernieuwen.
Omdat er aardig wat verbruik bij gaat komen door plaatsing jacuzzi, sauna en een autobrug was mijn vraag of het misschien handig zou zijn om een tweede meterkast te plaatsen in de garage en deze te voeden met een zware aanvoer vanaf de meterkast in het woonhuis?
Behalve een logische scheiding tussen woonhuis en bijgebouwen/tuin lijkt mij een tweede meterkast ook voordeliger dan meerdere dikke YMKAS kabels (36M lengte) aanschaffen? Ik doe dan even de aanname dat ik meerdere van deze kabels nodig ga hebben gezien de afstand van 36meter + krachtstroom etc.
Wat zouden jullie adviseren? Kun je een traditionele bestaande meterkast (zie foto hieronder) koppelen aan een tweede met een enkele dikke grondkabel van 36meter? Uiteraard leggen we ook nog water, netwerk en een extra pvc buis voor toekomstige kabels. Er komt in de toekomst ook nog een warmte pomp bij in het woonhuis, dus de meterkast moet sowieso uitgebreid gaan worden denk ik (plankjes weg en rechts uitbreiden?)

Hieronder alvast een lijstje van de groepen die nodig zijn:
1. verlichting achtertuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
2. verlichting voortuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
3. diverse groep voor elektra schuur binnen
4. diverse groep voor elektra garage binnen
5. sauna (8kw – 3x25a / 5x4mm2?)
6. groep voor jacuzzi (3kw 3x25a 5x4mm2?)
7. groep voor sprinklers (3x2,5mm2
8. groep voor terras verwarmer (3 stuks a 2000 watt)
9. groep voor autobrug (3,5kW 400v 25A)
10. groep voor zonnepanelen (6 panelen schuur + 10 panelen garage. 16x450)
We hebben in onze tuin een autogarage en aparte schuur. We gaan de tuin renoveren en direct gebruik maken van de gelegenheid om stroom / water / afvoer aan te leggen / vernieuwen.
Omdat er aardig wat verbruik bij gaat komen door plaatsing jacuzzi, sauna en een autobrug was mijn vraag of het misschien handig zou zijn om een tweede meterkast te plaatsen in de garage en deze te voeden met een zware aanvoer vanaf de meterkast in het woonhuis?
Behalve een logische scheiding tussen woonhuis en bijgebouwen/tuin lijkt mij een tweede meterkast ook voordeliger dan meerdere dikke YMKAS kabels (36M lengte) aanschaffen? Ik doe dan even de aanname dat ik meerdere van deze kabels nodig ga hebben gezien de afstand van 36meter + krachtstroom etc.
Wat zouden jullie adviseren? Kun je een traditionele bestaande meterkast (zie foto hieronder) koppelen aan een tweede met een enkele dikke grondkabel van 36meter? Uiteraard leggen we ook nog water, netwerk en een extra pvc buis voor toekomstige kabels. Er komt in de toekomst ook nog een warmte pomp bij in het woonhuis, dus de meterkast moet sowieso uitgebreid gaan worden denk ik (plankjes weg en rechts uitbreiden?)

Hieronder alvast een lijstje van de groepen die nodig zijn:
1. verlichting achtertuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
2. verlichting voortuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
3. diverse groep voor elektra schuur binnen
4. diverse groep voor elektra garage binnen
5. sauna (8kw – 3x25a / 5x4mm2?)
6. groep voor jacuzzi (3kw 3x25a 5x4mm2?)
7. groep voor sprinklers (3x2,5mm2
8. groep voor terras verwarmer (3 stuks a 2000 watt)
9. groep voor autobrug (3,5kW 400v 25A)
10. groep voor zonnepanelen (6 panelen schuur + 10 panelen garage. 16x450)
[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 02-01-2026 15:44 ]