Vraag

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Alvorens ik diverse partijen uitnodig zoek ik wat (eerlijk) advies hier van de mede tweakers:

We hebben in onze tuin een autogarage en aparte schuur. We gaan de tuin renoveren en direct gebruik maken van de gelegenheid om stroom / water / afvoer aan te leggen / vernieuwen.

Omdat er aardig wat verbruik bij gaat komen door plaatsing jacuzzi, sauna en een autobrug was mijn vraag of het misschien handig zou zijn om een tweede meterkast te plaatsen in de garage en deze te voeden met een zware aanvoer vanaf de meterkast in het woonhuis?

Behalve een logische scheiding tussen woonhuis en bijgebouwen/tuin lijkt mij een tweede meterkast ook voordeliger dan meerdere dikke YMKAS kabels (36M lengte) aanschaffen? Ik doe dan even de aanname dat ik meerdere van deze kabels nodig ga hebben gezien de afstand van 36meter + krachtstroom etc.

Wat zouden jullie adviseren? Kun je een traditionele bestaande meterkast (zie foto hieronder) koppelen aan een tweede met een enkele dikke grondkabel van 36meter? Uiteraard leggen we ook nog water, netwerk en een extra pvc buis voor toekomstige kabels. Er komt in de toekomst ook nog een warmte pomp bij in het woonhuis, dus de meterkast moet sowieso uitgebreid gaan worden denk ik (plankjes weg en rechts uitbreiden?)

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/01/02/WhatsApp-Image-2026-01-02-at-15.17.56.md.jpeg

Hieronder alvast een lijstje van de groepen die nodig zijn:

1. verlichting achtertuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
2. verlichting voortuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
3. diverse groep voor elektra schuur binnen
4. diverse groep voor elektra garage binnen
5. sauna (8kw – 3x25a / 5x4mm2?)
6. groep voor jacuzzi (3kw 3x25a 5x4mm2?)
7. groep voor sprinklers (3x2,5mm2
8. groep voor terras verwarmer (3 stuks a 2000 watt)
9. groep voor autobrug (3,5kW 400v 25A)
10. groep voor zonnepanelen (6 panelen schuur + 10 panelen garage. 16x450)

Meer technische installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 04-01-2026 12:34 ]

Mijn V&A

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De huidige kast lijkt twee hoofdschakelaars te hebben, de 'oude' in de Holec kast eronder en een nieuwere rechtsonder in de kast.

Heb je smeltzekeringen als hoofdaansluiting of automaten? En welke waarde zit erin? waarschijnlijk een standaard huisaansluiting met 3x25A
Als je geen zwaardere aansluiting wil of kunt krijgen zul je rekening moeten houden met je gelijktijdigheid.

Uitbreiden zou ik in dit geval aan de rechterzijde onderaan een extra kast zetten. de bundel met kabels kan waarschijnlijk voldoende opzij als de plank daaronder weg is.
3x25A is ruim 17Kw, weet je heel zeker dat de bovenstaande waardes kloppen?

www.elecdev.nl

• Workaholic
  • Niet online
Jan_ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:06:
De huidige kast lijkt twee hoofdschakelaars te hebben, de 'oude' in de Holec kast eronder en een nieuwere rechtsonder in de kast.
Klopt ik weet niet waarom dit zo is gedaan. Ze hebben de oude laten zitten.
Heb je smeltzekeringen als hoofdaansluiting of automaten? En welke waarde zit erin? waarschijnlijk een standaard huisaansluiting met 3x25A
Als je geen zwaardere aansluiting wil of kunt krijgen zul je rekening moeten houden met je gelijktijdigheid.

Uitbreiden zou ik in dit geval aan de rechterzijde onderaan een extra kast zetten. de bundel met kabels kan waarschijnlijk voldoende opzij als de plank daaronder weg is.
3x25A inderdaad
3x25A is ruim 17Kw, weet je heel zeker dat de bovenstaande waardes kloppen?
Foutje inderdaad, maar als ik onderstaande groepen allemaal ga optellen gaat het hard.

Zou je twee meterkasten adviseren in deze? Anders moet ik aardig wat verschillende grondkabels met een lengte van 35+ meter trekken. Jacuzzi, sauna etc allemaal bij de garage, dus ik dacht met één aanvoer kabel die kant op en dan korte lengtes?

Mijn V&A

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Ik zou 2 groepenkasten doen.

In deze kast een krachtgroep 25 ampère plaatsen (wel laten nameten of je circuit impedantie laag genoeg is) en dan ymvk as 4x6 naar de garage, en daar de 2e groepenkast op aansluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:33
Workaholic schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:21:
Alvorens ik diverse partijen uitnodig zoek ik wat (eerlijk) advies hier van de mede tweakers:

We hebben in onze tuin een autogarage en aparte schuur. We gaan de tuin renoveren en direct gebruik maken van de gelegenheid om stroom / water / afvoer aan te leggen / vernieuwen.

Omdat er aardig wat verbruik bij gaat komen door plaatsing jacuzzi, sauna en een autobrug was mijn vraag of het misschien handig zou zijn om een tweede meterkast te plaatsen in de garage en deze te voeden met een zware aanvoer vanaf de meterkast in het woonhuis?

Behalve een logische scheiding tussen woonhuis en bijgebouwen/tuin lijkt mij een tweede meterkast ook voordeliger dan meerdere dikke YMKAS kabels (36M lengte) aanschaffen? Ik doe dan even de aanname dat ik meerdere van deze kabels nodig ga hebben gezien de afstand van 36meter + krachtstroom etc.

Wat zouden jullie adviseren? Kun je een traditionele bestaande meterkast (zie foto hieronder) koppelen aan een tweede met een enkele dikke grondkabel van 36meter? Uiteraard leggen we ook nog water, netwerk en een extra pvc buis voor toekomstige kabels. Er komt in de toekomst ook nog een warmte pomp bij in het woonhuis, dus de meterkast moet sowieso uitgebreid gaan worden denk ik (plankjes weg en rechts uitbreiden?)

[Afbeelding]

Hieronder alvast een lijstje van de groepen die nodig zijn:

1. verlichting achtertuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
2. verlichting voortuin (+- 10 lampen + 20V tuinverlichting van in-lite )
3. diverse groep voor elektra schuur binnen
4. diverse groep voor elektra garage binnen
10. groep voor zonnepanelen (6 panelen schuur + 10 panelen garage. 16x450)
Meeste is wel al gezegd hierboven denk ik.
Persoonlijk zou ik zeggen: hoofdschakelaar rechtsonder eruit (mits deze dus ook ongebruikt is), en die mogelijk zelfs plaatsen op de plaats van de huidige hoofdschakelaar.
C25 300mA aardlekautomaat als voorbeveiliging naar je garage/schuur en dan een voldoende dikke kabel die kant op, minimaal 4x6mm2-as of mogelijk zelfs een 4x10mm2-as.
Dan in je schuur/garage een nieuwe eigen kast plaatsen waar je de juiste verdeling(en) gaat maken naar gelang je wensen/eisen. Let trouwens even op met de dingen die je wilt gaan aansluiten/plaatsen wat inderdaad de correcte aansluitvermogens zijn en of ze ook hoge inschakelpieken hebben of niet.

Weet uit ervaring bij kennissen dat ze b.v. ook een terrasverwarmer hebben, maar als het heel koud is (en de terrasverwarmer dus ook) deze de C16 alamat eruit knalt met de inschakelpiek, daarom zit daar nu een C20 automaat, als de terrasverwarmer aan staat en/of als het wat warmer is dan heeft/geeft het geen problemen (meer) en zou deze zelfs op een 10A zekering kunnen draaien namelijk.

P.S. persoonlijke mening: vind die Inlite tuinverlichting veelste duur voor wat ze bieden en je hebt direct een vendor lock-in, zou persoonlijk overwegen om gewone 230V tuinverlichting aan te schaffen en deze waar mogelijk zoveel mogelijk in stervorm uit te leggen, zijn er problemen kan je mogelijk makkelijk(er) loskoppelen en storingen zoeken, maar alles valt en staat al bij de eerste (waterdichte) montage's

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Workaholic schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Klopt ik weet niet waarom dit zo is gedaan. Ze hebben de oude laten zitten.

Waarschijnlijk een installateur zonder zegelrecht geweest die dus de hoofdzekeringen er niet uit mocht halen of eruit wilde halen.

[...]
Zou je twee meterkasten adviseren in deze? Anders moet ik aardig wat verschillende grondkabels met een lengte van 35+ meter trekken. Jacuzzi, sauna etc allemaal bij de garage, dus ik dacht met één aanvoer kabel die kant op en dan korte lengtes?
Ik zou inderdaad een onderverdeler plaatsen in de schuur.
Kabel tussen hoofdkast en onderverdeler minimaal 6mm2 en eventueel 10mm2 (voornamelijk vanwege de spanningsval voor je PV installatie.)

Kabel naar onderverdeler beveiligen met C20 met 25A zit je namelijk op dezelfde waarde als je hoofdzekering. (Niet dat er met een 20A van selectiviteit echt sprake is.)

Vanwege de mogelijke uitbreiding in de woning zou ik binnen ook een extra kast plaatsen zodat je de ruimte hebt om die uitbreiding dan te doen zonder nogmaals te moeten verbouwen.

www.elecdev.nl

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 19:50

mjl

Ugh

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan. 6mm2 grondkabel (3 fasen) zo’n 40 meter in totaal. Vanaf de hoofd schakelaar afgesplitst (dus voor enige aardlek) en in de hoofdkast afgezekerd met een 3x25A aardlekautomaat (kan je meteen ook alles in 1 keer afzetten naar de 2e meterkast toe en is vanaf je meterkast alles ook qua aardlek beveiligd), daarvandaan naar de laadpaal en daarvandaan weer naar de schuur. Daar gewoon een standaard groepenkast in gezet (hoofdschakelaar, aardlek(s) met daarvanaf de benodigde groepen). Ook netwerk en glasvezel gelegd. Nu is er nog niet veel belasting in de schuur (TV, verlichting en een routertje. Maar er komt wellicht een keer een kleine warmtepomp, dan is 3 fasen alvast handig.

Goed zorgen dat alle interne bedrading in de meterkasten minimaal 6mm2 is. Met eventuele PV opbrengsten en thuis accus kan je zomaar flinke stromen in de kast krijgen boven de 25A.

Je hebt ook al veel in je huidige meterkast zitten, dus met alles wat je nog denkt nodig te hebben is slim omgaan met alles wel een must. Bij mij gaat bijvoorbeeld de laadpaal uit als de totale vraag vanaf het net >25A, deze winter al een paar keer gehad (inductie kookplaat, oven + laadpaal is te veel op fase 1 :) ).

[ Voor 62% gewijzigd door mjl op 03-01-2026 16:43 ]

-------

• Workaholic
  • Niet online
Dank allen!

Dus deze kabel tussen garage en meterkast? https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x10-per-meter/ ?

40 meter (4m speling voor bochten en in meterkast zelf) zou het dan worden. Wellicht nog een extra kabel als backup voor storingen of future uitbreiding ? Ja het is een dure kabel maar alles los halen in de tuin is duurder. Wellicht 100m
Rol kopen 4x10mm2 en in twee knippen? Of overkill?

Dan deze? groepenkast bij plaatsen in schuur en vanaf daar met normale kabels naar terrasverwarmer, jacuzzi etc?

Wat bedoelen jullie met alle kabels minimaal 6mm2 in de meterkast? Verwachten jullie dat er in de huidige meterkast dit niet zo zou zijn? Meterkast is al een keer vervangen.

Wij overwegen met de 10 panelen dan ook direct batterijen te plaatsen in de schuur. Dus extra kast hier maar wat ruimer maken voor meerdere groepen? Werkt het terug leveren nog wel over een enkele kabel terug naar de hoofd meter kast waar de p1 meter zit als panelen etc elders zijn aangesloten ?

Ps: inductie plaat zorgt er regelmatig voor dat het laden van de elektrische auto tijdelijk stopt. Dus niet in vermogen terugschakelt. Zou dit met 3 fase niet beter verdeeld moeten worden en alleen op lager vermogen moeten blijven lade ? Kookplaat is ook 3 fase aangesloten

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 03-01-2026 23:33 ]

Mijn V&A

• mjl

mjl

Ugh

Workaholic schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:22:
Dank allen!

Dus deze kabel tussen garage en meterkast? https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x10-per-meter/ ?

40 meter (4m speling voor bochten en in meterkast zelf) zou het dan worden. Wellicht nog een extra kabel als backup voor storingen of future uitbreiding ? Ja het is een dure kabel maar alles los halen in de tuin is duurder. Wellicht 100m

Dan deze? groepenkast bij plaatsen in schuur en vanaf daar met normale kabels naar terrasverwarmer, jacuzzi etc?

Wat bedoelen jullie met alle kabels minimaal 6mm2 in de meterkast? Verwachten jullie dat er in de huidige meterkast dit niet zo zou zijn? Meterkast is al een keer vervangen.

Wij overwegen met de 10 panelen dan ook direct batterijen te plaatsen in de schuur. Dus extra kast hier maar wat ruimer maken voor meerdere groepen? Werkt het terug leveren nog wel over een enkele kabel terug naar de hoofd meter kast waar de p1 meter zit als panelen etc elders zijn aangesloten ?

Ps: inductie plaat zorgt er regelmatig voor dat het laden van de elektrische auto tijdelijk stopt. Dus niet in vermogen terugschakelt. Zou dit met 3 fase niet beter verdeeld moeten worden en alleen op lager vermogen moeten blijven lade ? Kookplaat is ook 3 fase aangesloten
4x6 yvmk-as is een stuk goedkoper. Op verschillende sites staan handige tabellen waarin de maximale lengte bij weke belasting een aderdikte verstandig is. Op deze site staat er 1 bijv (flink doorscrollen …).

https://voorelektromonteurs.nl/kabeldikte-berekenen/

Dikkere aders geeft minder weerstand en daarmee minder spanningsval.. dus voor je zonnepanelen en accu wel weer gunstiger.

Kijk ook even bij andere websites. 50m is vaak ook een standaard lengte die goedkoper is dan 50x een meter..

Qua meterkast: is het een natte ruimte? indien niet kan je ook een reguliere meterkast nemen.

Ik had iets als dit gevonden met in totaal 10 b16a groepen maar dan voor 60 euro op marktplaats: https://www.elektramat.nl...9jfKV7WvBOUxoCLD0QAvD_BwE

Mbt tot terugleveren, zeker met 10mm2 kabels geen enkel probleem (en wellicht de reden om daar ook voor te gaan) komt allemaal via je hoofdkast door de meter naar buiten. Je zal alle veligheids schakelaars hiervoor wel in de schuur moeten plaatsen en dus niet in je hoofdkast. Je kan dat niet combineren naar je woonhuis toe (of je moet een dedicated kabel voor terugleveren aanleggen maar dat wordt wel erg kostbaar…)

Mbt een ’backup’ kabel zou je kunnen overwegen een ‘noodstroom’ kabel aan te leggen. Veel thuisbatterijen hebben een stopcontact daarvoor, wellicht wil je die naar je woonhuis brengen voor het een of ander voor als de stroom uitvalt. 2.5mm2 zou genoeg zijn voor 16A maar 4 is beter.

Mbt de 6 mm2 in de meterkast. Op de foto zie ik een ‘goedkoper’ merk automaten zitten, als het op een budget is aangelegd kan het zomaar zijn dat intern 2.5 of 4mm2 is gebruikt. Check de interne bedrading dus goed! (Of laat dat de Electricien doen die het gaat uitvoeren, of beter laat ze dit checken en meenemen in de offertes).

Dan de kookplaat en de laadpaal: Dit zal niet veranderen door 3 fasen. Zolang de kookplaat 1 of meerdere fasen deelt met de laadpaal dan kan je niet per fase langzamer of sneller laden, een EV laad altijd op alle fasen met dezelfde snelheid. Sommige laadpalen kunnen wel verschillende laadnivos (bijv 6, 10, 13, 16A) instellen (dat is dan dynamischer dan aan of uit). Dit moet dan wel al in de loadbalancing van de laadpaal ingebouwd zitten.

En ja: maak je meterkast zo ruim mogelijk😜 ik zou gewoon een 3e unit bijplaatsen als de bovenste 2. Onderinvoer kan je overzetten van de rechtsboven kast (als je hetzelfde merk neemt), dus een lege kast met zijplaten is genoeg.

Als afsluiter: laat je vooral adviseren door de elektriciens: die weten als het goed is beter wat er qua normering het beste is (en wat al dan niet overkill is). Eventuele twijfels mbt die adviezen denken we graag weer over mee 😀

[ Voor 21% gewijzigd door mjl op 04-01-2026 03:24 ]

-------

• mjl

mjl

Ugh

.

[ Voor 255% gewijzigd door mjl op 04-01-2026 03:10 ]

-------

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Workaholic schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:22:

Prima keuze qua kabel.
Als je volledig op noodstroom wilt kunnen draaien zou je een extra kabel nodig kunnen hebben voor de woning. Je kunt ook één of meerdere mantelbuizen leggen zodat je later dat nog aan kunt passen.
Interne bedrading in de kast, de huidige Eaton kast zal minimaal met 6mm2 zijn uitgevoerd, enkel de bijgeplaatste Emat? voor waarschijnlijk PV kan anders zijn aangesloten.
Dan zal er al load-balancing aanwezig zijn voor de EV lader.

Wat betreft de keuze voor een groepenkast in de schuur, kies voor een gerenommeerd merk en niet voor Emat. Zo'n wandverdeler is leuk in een (tijdelijke) werkplaats waar je op één plek meer aansluitingen wil hebben. Als het een normale installatie wordt heeft dit niet echt een meerwaarde.

Als je de kast iets meer stofdicht wil hebben kun je bijvoorbeeld de Eaton Medusa kast pakken. Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...VId67lAL-joyrG7ljBEbjx5XF of https://www.sandervunderi...16-1-hoofdschakelaar.html

[ Voor 0% gewijzigd door Jan_ op 04-01-2026 19:59 . Reden: typfout ]

www.elecdev.nl

• Workaholic
  • Niet online
Super nogmaals dank voor het advies. Die eaton kast lijkt mij wel wat en ook van hetzelfde merk als het woonhuis (ook fijn). Zag dat je ook al een configuratie had samengesteld. Zal dit even met de elektricien bespreken, ik kan me namelijk voorstellen dat de panelen, jacuzzi, terrasverwarmer etc wat zwaardere 20A of C automaten nodig ga hebben ivm inschakelstroom

Ik zal denk ik voor nu gewoon 1x 4x10mm2 kabel ga trekken naar de garage en dan een extra mantelbuis (riolering pvc?) er naast leggen voor de toekomst. Zo een rode mantelbuis (ribbel) heb ik slechte ervaringen mee, lastig trekken, zelfs met CAT6 bleek dit een uitdaging dus een flinke dikke pijp lijkt me dan handiger?

Als alles openligt maar ook meteen water bijleggen, neem aan dat dit geen issue is mits voldoende afstand en niet in dezelfde mantelbuis/pvc.

Edit: Ik heb nog wat foto's toegevoegd na het openmaken van de kapjes. Dat lasdopje lijkt mij vreemd en het lijkt er op dat de kabels aan de bovenkant geen 6mm2 zijn? Ook wat ruimte voor verbetering rechtsboven? Wat vinden jullie hiervan? Elektricien die deze kast heeft geupgrade gaf aan dat de oude hoofdschakelaar niet vervangen kon worden en dat er daarom nu twee werkende hoofdschakelaars zitten? Lijkt mij vreemd verhaal toch? Kabels die naar buiten gaan voor laadpaal etc zit in iedere geval nog genoeg lengte in voor een extra kast als we de plankjes weghalen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/01/05/WhatsApp-Image-2026-01-05-at-09.18.54.th.jpeg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2026/01/05/WhatsApp-Image-2026-01-05-at-09.18.54-1.th.jpeg

[ Voor 56% gewijzigd door Workaholic op 05-01-2026 09:25 ]

Mijn V&A

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De oude hoofdschakelaar kan wel vervangen worden echter zal de installeur geen zegelrecht hebben en dus de hoofdzekeringen er niet uit willen/kunnen/durven halen.

Mijn advies zou zijn om de oude hoofdschakelaar eruit te halen en de nieuwe daar te plaatsen, rechtsonder de kast waar de hoofdschakelaar zat plaats je dan een verdeelblok en vanuit dat blok verdeel je naar de automaten.

Boven de automaten zal het allemaal 2.5mm2 zijn, tussen de automaten en aardlekschakelaar 4mm2 en daaronder minimaal 6mm2.
Het lasdopje is inderdaad wat vreemd maar zal een ongebruikte draad zijn van een groep.

Eaton medusa zijn fijne kasten en hebben voldoende ruimte. Houd met het aansluiten van de 10mm2 wel rekening met de ruimte die je nodig hebt. Ik heb zelf tussen huis en werkplaats aan bestaande 16mm2 liggen die heb ik een beide kanten onder de meterkast in een grote klemmenkast gezet en vanuit door met een supersoepele YMVK naar de verdelers toe. Ymvk-AS is niet fijn om direct in de kast te verwerken.

https://www.sandervunderi...-100-5-klemmen-10mm2.html

Wat mantelbuizen betreft, die rode kunnen wel maar zorg voor een trekdraad en beter meerdere kleine buizen dan één grote, je krijgt er later toch niet meer bij in. Water kun je als Tyleen (KIWA) gewoon direct in de grond leggen op voldoende diepte!

www.elecdev.nl

• mjl

mjl

Ugh

Klinkt allemaal goed, zoals Jan_ aangeeft de waterleiding voldoende diep leggen ( minimaal 60 cm) typen kan tegen bevriezing (gaat niet stuk) maar er zal dan geen water uit komen aan het uiteinde.

Een mantelbuis is op zich niet noodzakelijk voor de stroomkabel maar riool buis kan geen kwaad voor je netwerk kabel is het een must.. Let op: geen HwA buis, die breken makkelijk als er druk op komt. Ooit iets bijtrekken: reken er niet op dat je door 50m nog een kabel bij getrokken krijgt (zonder ook andere kabels te beschadigen). Je kan het nu goed doen dus voor die noodstroom gewoon 2,5 of 4mm 3 fasen trekken als je daar waarde aan zou hechten.

Oja: als je het ingraaft: een 10-20 cm zand over de leidingen en dan van die gekleurde linten in de grond leggen wat aangeeft dat daaronder water, stroom en glasvezel zit, voor het geval iemand een keer een boom wil planten ….

[ Voor 26% gewijzigd door mjl op 06-01-2026 01:49 ]

-------

Pagina: 1