Nieuwe setup streaming (+ versterker(s)) budget & premium

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 13:55
Hoi,

In ons nieuwe huis hebben we 2 woonlagen. De keuken is beneden en boven het zit/woongedeelte. Beide ruimtes staan in contact door een vide. Ik gebruik nu 2 Raspberry Pi's voor streaming, maar Volumio is te buggy. Dus ik zoek een andere oplossing.

Wat ik in zijn algemeen graag zou willen in volgorde:
  • Geintegreerde oplossing voor de keuken
  • Losse streamer voor boven
  • Spotify & Tidal Connect
  • Airplay (o.a. vanwege het luisteren van podcasts via Podimo door de baas in huis)
  • Multiroom
  • USB voor afspelen van een externe schijf
  • Chromecast
Voor de keuken zoek ik een budget optie, 300-500 euro inclusief de versterking. Boven heb ik wat betere speakers staan en is de kwaliteit belangrijker. Dit maakt e.a. wat lastiger, want de premium merken hebben vaak niet echt een budget oplossing.

Bekeken opties:
- Wiim. De amp voor beneden is top, maar de Wiim ultra voor boven heeft geen airplay, de pro plus zou qua geluid minder zijn en heeft weer geen usb voor mijn hires bibliotheek. Andere downside is dat de ondersteuning maar 3 jaar is?
- Bluesound. Buiten budget voor beneden. 350 euro voor de streamer, 650 inclusief versterking? Maar misschien andere merken op dit platform? Geen Chromecast.
- Cambridge MXN10. Overkill voor de keuken, geen budget optie inclusief versterking.

Al met al wil ik volgens mij dingen die er niet zijn. Maar misschien zien jullie nog opties die ik gemist heb?

Alle reacties

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
Toevallig net ook een eigen topic geopend met een vergelijkbare vraag, behalve dat ik niet aan apple gebonden ben. Voor mij lijkt WiiM dus een optie te zijn.

Ik heb het niet helemaal uitgezocht, maar is een slimme speaker van Denon niet een oplossing (er zit zelfs een plaatje bij van een lachende vrouw in de keuken ;) |:( )? Met Denon producten die compatibel zijn. Ik zag WiiM ook zo'n speaker heeft en deze maand een vereenvoudigde versie daarvan uitbrengt. Scheelt mij in ieder geval een WiiM mini en actieve speakers in de keuken, als ik voor de WiiM oplossing ga.

[ Voor 5% gewijzigd door Adam1980 op 02-01-2026 21:15 ]

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:57
Wat heb je boven voor speakers staan dan? Ik denk dat je zowel onder als boven prima met een WiiM Amp af kan.

• DutchDisturbed
@KernelPanic Boven heb ik twee Sonus Fabers staan, de Chameleon T. Is een instap torenspeaker van dat merk. Ze hebben wel wat meer power nodig, dus ik denk dat de amp net wat te klein is voor boven eerlijk gezegd.

@Adam1980 Ja het Heos platform moet ik ook nog even induiken. Het is wel een wat grotere ruimte en vind dan wel weer dat het stereo moet zijn, dus dan heb ik 2 van die speakers nodig en dus 500 euro. Nu heb ik al passieve speakers staan, dus dan zit ik al op hetzelfde prijsniveau als een bluesound powernode.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:57
DutchDisturbed schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:53:
@KernelPanic Boven heb ik twee Sonus Fabers staan, de Chameleon T. Is een instap torenspeaker van dat merk. Ze hebben wel wat meer power nodig, dus ik denk dat de amp net wat te klein is voor boven eerlijk gezegd.

@Adam1980 Ja het Heos platform moet ik ook nog even induiken. Het is wel een wat grotere ruimte en vind dan wel weer dat het stereo moet zijn, dus dan heb ik 2 van die speakers nodig en dus 500 euro. Nu heb ik al passieve speakers staan, dus dan zit ik al op hetzelfde prijsniveau als een bluesound powernode.
Bij die speakers kan ik het me wel voorstellen inderdaad, om diezelfde reden heb ik een WiiM Ultra met een Fosi Audio v3 staan.

Balen dat de nieuwere WiiM's geen Airplay meer doen, is het een optie om die Volumio her te gebruiken puur voor de airplay input?

• DutchDisturbed
Nee helaas, juist de airplay is erg buggy... Het lukt mijn vriendin niet om fatsoenlijk e.a. af te spelen. Ze heeft er wat minder geduld voor dan ik, maar het moet dus wel een beetje dummy proof zijn allemaal.

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:15
Waarom niet kijken naar bluesound flex speaker voor in de keuken en bijv een NAD C700 voor boven? Of als budget het toelaat een M10?

Andere optie is nog kijken naar losse versterker met een losse streamer van Bluesound (desnoods een nano).

Belangrijke vraag is ook nog of je wil dat over beide posities dezelfde media wordt afgespeeld want anders kan bijv die losse streamer achterwege blijven boven en enke kijken naar goede wifi speaker

(Je had helemaal gelijk @RobbieT, even in de war doordat topic start over Cambridge Audio ging)

[ Voor 11% gewijzigd door CuttingStorm op 04-01-2026 21:51 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Je kan niet zoals de titel suggereert Budget en Premium tegelijk hebben.

Dus of budget aanpassen, of eisen / verwachtingen bijstellen.
Ik denk dat je met je eisen al vrij snel bij Bluesound uitkomt, dus apparatuur van Bluesound en/of NAD.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
CuttingStorm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:15:
Waarom niet kijken naar bluesound flex speaker voor in de keuken en bijv een Cambridge Audio C700 voor boven? Of als budget het toelaat een M10?
Ik denk dat je bedoeld NAD C700 en M10.
Pagina: 1