dikke problemen met netwerk onder linux

Pagina: 1
Acties:

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:26

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Okee, het is heel simpel, ik ben 100% linux leek, en ik heb net redhat 7.0 geinstalled. En der is een probleempie, ik krijg me netwerkkaart niet aan de praat. Weet iemand waar ik drivers kan halen en hoe ik ze dan ingodsnaam installeer??

Groeten

realtek 8139 (a/b/c/8130) netwerkkaart (volgens windows)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

modprobe 8139too ?
Of met modconf instellen dattie voortaan altijd geladen wordt.
Of met distro-specifiek config proggeltje aan de slag gaan (was dat niet linuxconf in Redhat?)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
ji is wel geinstalleerd. Ik heb de kaart eruit en er weer in gedaan, en toen kon ik hem configgen, maar nu doet hij het nog niet. Het lampie brand ook niet op de netwerkkaart. Erg irri, want ik wil internetten!!! (onder linux natuurlijk)

Nog ff iets, hoe verander je de scherm resolutie onder lin want die waar ie nu in staat is wel erg hoog!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 september 2001 19:42 schreef ShereKahn het volgende:
ji is wel geinstalleerd. Ik heb de kaart eruit en er weer in gedaan, en toen kon ik hem configgen, maar nu doet hij het nog niet. Het lampie brand ook niet op de netwerkkaart. Erg irri, want ik wil internetten!!! (onder linux natuurlijk)
En ifconfig of ifconfig -a laat hem wel zien?
Nog ff iets, hoe verander je de scherm resolutie onder lin want die waar ie nu in staat is wel erg hoog!
Dan moet je je XFree config aanpassen.
Ik neem zo gauw even aan dat RH 7.0 XFree 4.nogwat heeft.
De XFree configuration file is /etc/X11/XF86Config of eventueel /etc/X11/XF86Config-4.
Je moet zoeken naar het volgende stuk (ik heb een aantal kleurdieptes weggelaten, waarschijnlijk heb jij er meer):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Section "Screen"
      Identifier    "Default Screen"
      Device        "Matrox g450"
      Monitor      "Default Monitor"
      DefaultDepth    16
      SubSection "Display"
            Depth        16
            Modes        "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
      EndSubSection
      SubSection "Display"
            Depth        24
            Modes        "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
      EndSubSection
EndSection

Het getal achter 'DefaultDepth' is de colordepth waarin je X opstart.
Voor de resolutie moet je het rijtje "1152x864" "1024x768" enz aanpassen, zodat de resolutie die je standaard wilt vooraan staat. Resoluties die je helemaal niet wilt kun je uit het rijtje weggooien.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
OKee, het internetten is nu gelukt!

De resolutie nog niet! Ik heb het bestandje gewijzigd, maar moet ik dan nog iets doen om het toe te passen ofzo? Er is niets veranderd toen ik de boel reboote namelijk!

Alvast bedankt

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 september 2001 21:07 schreef ShereKahn het volgende:
OKee, het internetten is nu gelukt!
En, wat was het probleem?
De resolutie nog niet! Ik heb het bestandje gewijzigd, maar moet ik dan nog iets doen om het toe te passen ofzo? Er is niets veranderd toen ik de boel reboote namelijk!
Hmm... als je dat verandert hebt zou het na een reboot gewoon moeten werken. Weet je zeker dat je de veranderingen hebt opgeslagen? En dat je de resoluties bij de juiste colordepth hebt ge-edit? (als je de colordepth standaard op 16 (bits) hebt staan, en je verandert de resoluties bij de colordepth 8 (bits), dan heeft dat geen invloed op de resoluties in colordepth 16.

Je kunt trouwens als je in X zit met ctl-alt-keypadplus en ctl-alt-keypadmin door je resoluties 'wandelen', maar dit is alleen tijdelijk (dat wil zeggen, volgende keer dat X start, staat hij weer gewoon op de resolutie waar hij eerst ook op startte).

Rebooten is overigens niet nodig, X herstarten is genoeg. Als je in X zit, kun je altijd (onmiddelijk en zonder vraag voor bevestiging) X afsluiten met ctl-alt-backspace. Als je computer dan ingesteld staat om grafisch in te loggen (en dat is waarschijnlijk het geval), dan wordt X meteen weer opnieuw gestart (en kom je weer op het login scherm terecht).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
OKee dan! Hatstikke bedankt!!

Wat het probleem met de netwerkkaart was zou ik niet weten, hij dee het gewoon ineenkeer :? zal wel aan mij liggen!

De resolutie is nou ook goed. (inderdaad niet opgeslagen |:()

Nou, nogmaals bedankt!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

np :)
Pagina: 1