Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus niet zichtbaar in HAOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• hakro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-01 16:54
Ik ben totale een Newbee op het gebied van Home Assistant en loop tegen het probleem aan dat de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus niet zichtbaar/te vinden is in HAOS.

Op Marktplaats heb ik onlangs een 2e hands Intel NUC 7i5dne gekocht met 4Gb RAM en 256Gb SSD. Hierop heb ik Proxmox en HAOS geinstalleerd. De installatie verliep prima. Vervolgens de add-on Mosquito Broker MQTT en de Zigbee2MQTT add-on geinstalleerd. Tevens een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus gekocht en via de Sonoff site (op mijn Win 11 Pro PC) geflashed naar de nieuwste firmware. Het flashen met de dongle in een 3.0 USB poort lukte niet, maar in een 2.0 USB poort verliep het flashen feilloos. In Win 11 Pro wordt de dongle zowel in USB 2.0 als ook in een USB 3.0 poort netjes herkend. So far so good.

Nu het probleem:
In HAOS onder Apparaten en diensten is de Sonoff dongle zowel bij ZHA als ook bij Zigbee2MQTT niet zichtbaar en ook niet wanneer ik in ZHA de serial poort (bijv. /dev/ttyS0) aanwijs. Het maakt ook geen verschil of ik de dongle rechtstreeks in de NUC inplug of via een USB verlengkabel.

Ergens heb ik gelezen dat de dongle in een USB 3.0 poort wel eens problemen geeft, echter de Intel NUC 7i5dne heeft alleen maar USB 3.0 poorten (4 stuks).

Wat mis ik hier of wat doe ik fout. Wie kan mij helpen/heeft het antwoord ??

[ Voor 4% gewijzigd door hakro op 02-01-2026 12:46 ]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:34
Heb je een passthrough van de USB poort waar je die Dongle Instopt naar de VM waar HAOS draait opgezet?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 20:59

Freelance

(..)

Ben(V) schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:36:
Heb je een passthrough van de USB poort waar je die Dongle Instopt naar de VM waar HAOS draait opgezet?
Dit wellicht, en wellicht daarna ook nog even de HA VM herstarten.

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad de pass-thorough aanmaken. Volgens mij herstart niet nodig maar kan geen kwaad. Daarna in HA het by-id pad gebruiken. En een USB2 (niet een 3) verlengkabel is ook aan te raden. Zal geen reden zijn dat je hem nu niet ziet maar wel goed voor bereik.

En als je Z2M wilt, laat je niet verleiden door veel handleidingen die rond gaan, je hoeft echt niet zo veel in te stellen als de meeste doen vertellen. Gewoon
– Mosquitto broker addon installeren
– Mosquitto broker addon starten (hoeft niets in te stellen)
– MQTT integratie installeren (alles default)
– Z2M repo toevoegen
– Z2M addon installeren
– Z2M starten (niets instellen)
– Z2M openen en de stick selecteren

• hakro
Septillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:27:
Inderdaad de pass-thorough aanmaken. Volgens mij herstart niet nodig maar kan geen kwaad. Daarna in HA het by-id pad gebruiken. En een USB2 (niet een 3) verlengkabel is ook aan te raden. Zal geen reden zijn dat je hem nu niet ziet maar wel goed voor bereik.

En als je Z2M wilt, laat je niet verleiden door veel handleidingen die rond gaan, je hoeft echt niet zo veel in te stellen als de meeste doen vertellen. Gewoon
– Mosquitto broker addon installeren
– Mosquitto broker addon starten (hoeft niets in te stellen)
– MQTT integratie installeren (alles default)
– Z2M repo toevoegen
– Z2M addon installeren
– Z2M starten (niets instellen)
– Z2M openen en de stick selecteren
Dank voor jullie snelle antwoorden.
Zoals gezegd, op het gebied van Home Assistant/Proxmox ben ik een absolute beginner :-(
Hoe maak ik een pass-through aan in HAOS ??

• Septillion

Septillion

De passthough is dus niet in HA maar in Proxmox. De USB komt nu alleen in Proxmox aan en bestaat volgens HA OS dus niet. Je moet ik Proxmox hem dus doorgeven aan HA OS.

Daar dus HA OS VM => Hardware => Add => USB Device => Use USB Vendor/Device ID => Stick selecteren.

Volgens mij is hij dan direct beschikbaar in HA maar keer shutdown en weer starten kan nooit kwaad.

• hakro
Septillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:41:
De passthough is dus niet in HA maar in Proxmox. De USB komt nu alleen in Proxmox aan en bestaat volgens HA OS dus niet. Je moet ik Proxmox hem dus doorgeven aan HA OS.

Daar dus HA OS VM => Hardware => Add => USB Device => Use USB Vendor/Device ID => Stick selecteren.

Volgens mij is hij dan direct beschikbaar in HA maar keer shutdown en weer starten kan nooit kwaad.
Zo gemakkelijk als je het bovenstaand omschrijft was het niet. Er moesten in de Shell nog een aantal regels toegevoegd worden alvorens de USB poort geactiveerd was.

Uiteindelijk is het gelukt. De Sonoff Zigbee dongle wordt herkend in HA. Via Google een site gevonden waar stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe het te doen in Proxmox.
Voorlopig in ZHA een paar slimme NOUS A7Z sockets geactiveerd. De volgende stap - Z2MQTT - ga ik later wel eens uitvogelen.

Nogmaals bedankt voor de ondersteuning :*)

[ Voor 10% gewijzigd door hakro op 03-01-2026 16:17 ]

• Septillion

Septillion

@hakro Heb je details wat je gedaan hebt? Dat nog nooit gezien namelijk.

Qua Z2M, volg dus vooral mijn stappen hierboven of hoogstens die van Z2M zelf en negeer alle ander handleidingen. Maken het stuk voor stuk te moeilijk. En voor je de stick in Z2M kunt gebruiken met je ZHA disablelen.

• hakro
Septillion schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:19:
@hakro Heb je details wat je gedaan hebt? Dat nog nooit gezien namelijk.

Qua Z2M, volg dus vooral mijn stappen hierboven of hoogstens die van Z2M zelf en negeer alle ander handleidingen. Maken het stuk voor stuk te moeilijk. En voor je de stick in Z2M kunt gebruiken met je ZHA disablelen.
Z2MQTT draait inmiddels, maar hoe disable ik ZHA ??

• Septillion

Septillion

@hakro Normaal zou dat niet moet kunnen dat je ZHA en Z2M tegelijk op een stick draait. Dus of je hebt geluk of je ZHA staat al uit.

Maar ZHA kan je disablen of verwijderen via Settings => Devices & services => Zigbee Home Automation (niet devices) => 3-dots naast Zigbee Home Automation => Disable / delete

Maar wat heb je nu in de shell gedaan eigenlijk?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:00

MsG

Forumzwerver

Ik ben erg benieuwd welke commando's je nog hebt uitgevoerd. Heb exact dezelfde stick en ook proxmox en bij mij was een PCI-e passthrough goed genoeg (ik stuur de hele usb-controller door), gebruik toch niks qua usb op de host zelf en dan heb ik meteen meerdere apparaten die ik op usb aansluit.

Snap je conceptueel die passthrough nu wel een beetje? Heb het gevoel dat dat nog wat langs je heen gaat. Een vm (waarin je in dit geval toevallig home assistant draait), is een volledig geïsoleerd virtueel systeem binnen een host. De VM heeft eigenlijk geen weet van het systeem daarbuiten, en veelal ook niet eens dat het slechts een virtueel systeem is en onderdeel is van een host. Hierdoor heeft het standaard ook geen toegang tot hardware die de host niet expliciet beschikbaar maakt voor de VM.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• hakro
Septillion, Forumzwerver

Ik heb op het Internet onderstaande site gevonden en het eea stap-voor-stap gevolgd

https://smarthomescene.co...ome-assistant-in-proxmox/

hierbij de "USB Vendor/Device ID Method" gevolgd.

Zoals reeds een aantal keren aangegeven is Home Assistant (VM) nog een behoorlijk onbekend gebied voor mij en moet ik nog heel veel leren ☺ Maar goed, aldoende leert men (door schade en schande ??).

Gelukkig zijn er hier ervaren gebruikers die de moeite nemen een newbee op weg te helpen......daarvoor mijn dank !!

• Septillion

Septillion

@hakro Volgens mij is lsusb dus alleen nodig als je niet zeker weet wel device je moet hebben. De device omschrijving in de GUI kan soms wat kort zijn. Maar anders dan dat is het dus gewoon via de GUI te doen zoals ik al schreef :) Je hebt via de shell niets extras gedaan.
offtopic:
Selecteer de user even uit de lijst nadat je een @ doet, dan wordt het een echte mention waar de gebruiker van op de hoogte wordt gesteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 04-01-2026 15:26 ]

Pagina: 1