Schoonmaken oven staalwol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oliver4104
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-01 14:13
Hoi, ik heb net mijn AEG oven eindelijk weer eens schoongemaakt en alle zwarte aangekoekte vlekken onderin grotendeels weg weten te krijgen met HG reiniger en staalwol.

Maar nu lees ik dat je echt geen staalwol mag gebruiken op een oven.
Betekent dit dat ik deze oven beter niet meer kan gebruiken? Komt er zooi vrij als ik 'em nog wel gebruik?

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... de meeste binnenwanden van ovens zijn van een soort geemailleerd materiaal.
M.a.w. een metaalsoort met daaroverheen een hard glas(gebakken) emaille laag.

In principe wel bestand tegen wat mechanische mishandeling. Maar continu boenen met staalwol betekent in feite schuren (!). Dus nu heb je een mat geschuurde ovenbinnenkant.
En de emaille laag zal niet zo glad meer aanvoelen, enigszins ruw = er hecht nog beter/sneller vuil aan.

Mooie Plaatjes   

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:38
Wat @ehtweak zegt, er zullen geen schadelijke stoffen vrijkomen. Wel heb je mogelijk cosmetische schade en daardoor moeilijker schoonmaken in het vervolg. Maar misschien valt het ook wel mee, emaille kan best veel hebben. Als je niks ziet, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Als je door het emaille heen geschuurd hebt, kan je last krijgen van roestplekken. Op zich ook geen drama, als daar weer vet op vastbakt, helpt dat tegen verder roesten...

[ Voor 23% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-01-2026 14:27 ]

iRacing Profiel