Vraag

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 20:48
checkvraag, ik heb in alle lagen van m'n nieuwbouwwoning dekkoeling zitten (dus leidingen net op de breekplaat vloer) aangestuurd met een grond brine warmtepomp.
Aangezien warmte stijgt wil ik de groepen die in het dak-dek liggen (plat dak) gaan aansturen / schakelen, met de groepen dicht tijdens verwarmen en open tijdens koelen. Klopt die logica? Ik heb het idee dat ik nu in de winter onnodig het dak aan het verwarmen ben... warme voeten op de eerste verdieping krijg je toch wel via de dekkoeling begane grond.

Beste antwoord (via brammh op 02-01-2026 22:29)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@brammh

Ik ken deze uitvoering eigenlijk alleen maar icm beton kern activatie, of als men niet genoeg afgifte uit de vloer kan krijgen. maar in basis is je hypothese juist. Koelen werkt het beste vanaf het plafond en verwarmen werkt het beste vanaf de vloer.

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

breedplaatvloer hoop ik voor je.

En als ze op de breedplaatvloer leggen is dat geen dekverwarming maar betonkernactivering.

En heb je in de vloer van de eerste verdieping dan niets liggen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
brammh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:07:
Aangezien warmte stijgt wil ik de groepen die in het dak-dek liggen (plat dak) gaan aansturen / schakelen, met de groepen dicht tijdens verwarmen en open tijdens koelen. Klopt die logica?
De leidingen lopen door het dak? Dat moeten dan wel 2 gescheiden circuits zijn met een warmtewisselaar.
Maar dat kan ik dan weer niet rijmen met een bodemwarmtepomp.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@brammh

Ik ken deze uitvoering eigenlijk alleen maar icm beton kern activatie, of als men niet genoeg afgifte uit de vloer kan krijgen. maar in basis is je hypothese juist. Koelen werkt het beste vanaf het plafond en verwarmen werkt het beste vanaf de vloer.

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 20:48
:) Breedplaatvloer inderdaad.
In de kelder en begane grond vloer liggen de slangen gewoon in de dekvloer, in het platfond van de begande grond en platfond verdieping liggen de slangen op de breekplaatvloer.
Dat betekend 4 - lagen met vloerverwarmings/koelings slangen, allen op eigen verdelers die samenkomen op dezelfde buffervat / pompgroep, in een huis met 3 'etages' (kelder/bg/verdieping). Heb een plat-dat (dus de slangen op de breedplaat verdieping) waar dus nu ook warm water doorheen loopt, wat me voor verwarmen niet nuttig lijkt, vandaar de vraag. Maar die is nu beantwoord door @twain4me