Defect product ontvangen zakelijke verkoper v&a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik heb pas geleden op V&A van een zakelijke verkoper een moederbord gekocht.

Dit moederbord was op een vreselijke manier verzonden;
In een zak in een doos die bij lange na niet voldoende gevuld was en de vulling bestond eigenlijk uit vuilnis, inclusief papieren zakdoekjes :? .
Toen ik het moederbord toch heb uitgepakt bleek deze dan ook beschadigd.

Vanwege bovenstaand verhaal heb ik contact opgenomen met de verkoper;

- Verteld wat ik er van vond.
- Aangegeven dat het bord was beschadigd.
- Aangegeven dat ik dit niet zo kan accepteren.
- Aangegeven dat ik de boel retour zou sturen stuur zoals het was verzonden en mijn geld terug verwacht.

De verkoper is hiermee akkoord gegaan zoals uit onderstaand deel van de berichten te lezen is:

JBHC:
Ik ga verder de discussie niet eens met je aan want dit is zinloos.

Ik stuur hem van het weekend retour want eerder heb ik geen tijd en verwacht al het geld terug.

Ik heb hier al meer dan voldoende zooi liggen en heb nul behoefte aan een krom beschadigd moederbord.

Dit is zeker gezien het grote aantal positieve reacties op je profiel echt een zware tegenvaller en Tweakers onwaardig.
Verkoper:
prima, is aan jou. retouradres staat op het adreslabel heen
Zo gezegd zo gedaan maar nu komt het:

Nu heeft de verkoper het bord terug ontvangen maar geeft aan dat het bord beschadigd is door de manier waarop ik hem terug heb gestuurd, niet meer werkt en het zo niet terug kan nemen.

Uiteraard ben ik het hier niet mee eens. Ik heb dit laten weten en aangegeven dat dit in mijn ogen door zijn toedoen is maar vanaf dat moment blijft het oorverdovend stil terwijl er door de verkoper wel doodleuk nog steeds advertenties op V&A gezet worden. Het is dus niet alsof hij door de fesstdagen niet actief op tweakers is.

Mijn vraag is wat nu de juiste manier is om dit verder aan te pakken.

Het betreft een zakelijke verkoper dus ik heb in principe te maken met de wet kopen op afstand dus wat is het handigste om te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 02-01-2026 11:10 ]

Alle reacties

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:46
Heb je het product gekocht namens een bedrijf, dus een BTW-nummer met zakelijke factuur of heb je het gekocht als consument? Dus heb je het product privé of zakelijk gekocht?

Is het privé gekocht? Dan heb je recht op wettelijke garantie en kun je beroepen op art. 7:17 BW – conformiteit. Is het zakelijk gekocht? Dan geldt de B2B wetgeving, waarbij het risico overgaat naar de koper wanneer de verkoper het pakket aan de vervoerder heeft overgedragen, tenzij er tussen de koper en verkoper iets anders is afgesproken en schriftelijk is vastgesteld.

In het geval van B2B zul je dan met bewijsstukken moeten aantonen dat de verkoper het product nalatig heeft ingepakt. Is dit aantoonbaar? Dan blijft de verkoper alsnog aansprakelijk en zal hij een oplossing moeten verzinnen. Hiervoor gelden de volgende artikelen:

Art. 7:9 BW: Verkoper moet de zaak in goede staat afleveren.
Art. 6:74 BW: Wanprestatie → schadevergoeding mogelijk.

Het eerste wat belangrijk is dat je bewijs hebt dat het product nalatig is ingepakt en dat hij daarnaast visueel defect / vervormd is, in de vorm van bijvoorbeeld foto's of een video. Denk aan foto's van het pakket bij aankomst, foto's bij het openen van het pakket met daarin het verpakkingsmateriaal of het gebrek ervan en wat voor soort verpakking er is gebruikt.

Daarnaast is de communicatie die je hebt gehad met de verkoper belangrijk. Zorg ervoor dat je deze goed hebt gedocumenteerd en op chronologische volgorde hebt, zodat je dit duidelijk aan kunt tonen. Zorg er ook voor dat het dus duidelijk is wat jullie precies hebben afgesproken m.b.t. verzending.

Indien je rechtsbijstand hebt, kun je ook op hen beroepen voor additionele ondersteuning.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• jbhc
@KilleBladhark

Ik heb het als prive persoon via v&a gekocht van iemand die het "zakelijk" verkoopt. Ik heb het geld overgemaakt aan een B.V.
Maar uiteraard niet de in de orginele advertentie beloofde fuctuur ontvangen.

Dom natuurlijk, ik heb nergens foto's van gemaakt. Om eerlijk te zijn, ik was nogal pissig om hoe het verstuurd was en hoe het aan was gekomen en ik heb het zo snel mogelijk terug gestuurd.

Ik heb de berichten gewoon hier op tweakers op mn account staan.

De verzending was op initiatief van de verkopende partij.

Uiteindelijk is de rechtsbijstand altijd een optie maar ik hoop(te) het op een normale manier op te kunnen lossen.

Ik zag via google en de wet koop op afstand dat ik een in gebreken "brief" kan of eigenlijk moet sturen. Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 02-01-2026 14:00 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:46
Als je het dus privé hebt gekocht zoals je aangeeft, dan kun je je beroepen op art. 7:17 BW – conformiteit. Wat je dan kunt doen is de koop ontbinden op basis van non-conformiteit. Als je het zelf zakelijk had gekocht, had je het zelf via een zakelijke rekening overgemaakt met daarachter je eigen factuur etc, wat dus niet het geval is.

Als je al rechtsbijstand in je polis hebt, zou ik aanbevelen dit door hun te laten regelen. Zij hebben hier heel veel ervaring mee en kunnen je waarschijnlijk het beste hierin sturen.

Indien je het zelf eerst wilt proberen, dan kun je de verkoper een bericht sturen waarin je vraagt om de koop te ontbinden. Hierin zul je dan aan moeten geven dat product niet aan de verwachte comfortiteit voldeed, waardoor er nu sprake is van non-conformiteit.

Mocht hij daar niets op uit doen, dan kun je of de rechtsbijstand alsnog inschakelen en anders andere juridische stappen nemen.

Bijvoorbeeld zoiets:
Beste [Naam verkoper],

Op [datum] heb ik bij u het volgende product gekocht: [productnaam, ordernummer]. Bij ontvangst bleek het product beschadigd. Ik heb het inmiddels retour gestuurd op [datum].

Volgens artikel 7:17 BW moet een product voldoen aan wat ik als consument mag verwachten. Het product voldeed hier niet aan, waardoor sprake is van non-conformiteit. Ik verzoek u daarom om binnen 14 dagen het volledige aankoopbedrag terug te storten op mijn rekening.

Indien u niet binnen deze termijn reageert, zal ik mijn rechtsbijstand inschakelen om verdere stappen te ondernemen.

Graag ontvang ik uw bevestiging.

Met vriendelijke groet,
PS: Ik wil hier nog wel even aan toevoegen dat omdat je het product nu al hebt teruggestuurd naar de verkoper, het hele stuk wel een stuk lastiger maakt. Hij kan dan nu claimen dat de schade juist is opgelopen, nadat jij het product hebt teruggestuurd. In de toekomst zou ik je dus de volgende dingen aanbevelen:

1. Maak foto's en eventueel een video van de schade bij aankomst van pakket. Ook als het pakket fysiek beschadigd is hier foto's en video van maken.

2. Neem contact op met de verkoper en geef aan dat het product defect / vervormd is aangekomen met in datzelfde bericht foto's en video als bewijsstukken.

3. Voordat je het product terugstuurd, stem met de verkoper schriftelijk vast wat de vervolgstappen zijn.

Hiermee dek je jezelf in ieder geval wettelijk redelijk in.

[ Voor 19% gewijzigd door KilleBladhark op 02-01-2026 16:30 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• jbhc
Het voorbeeldbriefje van @KilleBladhark heeft het gewenste effect gehad :)