Vraag

• Eland
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-01 20:59
Mijn vraag
...Hoe kan ik mijn kompas instellen, hij geeft de verkeerd windstreken aan ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Eland op 02-01-2026 21:00)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zou handig zijn als je iets meer feedback geeft op de reacties :)

Dit klinkt als een calibratie-probleem wat dan is op te lossen met hercalibreren. Evt. na uit en inschakelen van kompas en reboot.

Dubbelcheck ook even of de app in de instellingen wel toegang heeft tot de precieze locatie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:28
Wat bedoel je met verkeerd? Sta je ergens waar geen andere magnetische objecten zijn? Wat gebruik je om te controleren waar het magnetisch noorden te vinden is vanuit jouw locatie?

In het kort: niet. Er valt niets in te stellen aan een kompas. Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat de sensor in jouw telefoon stuk is, maar dan zal je eerst eens goed moeten testen wat er aan de hand kan zijn.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
Wat geeft het iPhone kompas eigenlijk aan? Het magnetische noorden of het geografische noorden?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er zijn weldegelijk instellingen, @Archer_VC10 ;) In de Compass instellingen kan je aangeven of magnetische of geo ('true') noorden wordt gebruikt.

En daarbij kan een magneet, electronica, metaal het kompas van slag brengen.
@Eland welkom. Wat bedoel je precies met 'de verkeerde windstreken'? Oost en west omgedraaid, of N graden afwijking?

Nu ik naar het kompas kijk, lijkt het bij mij fors (40-60 graden) af te wijken van waar ik denk dat het noorden moet liggen. Wat best kan komen door allerhande omgevingsfactoren. Omdat het (mee ik te herinneren) ook gyroscoop en gps gebruikt zou het beter moeten kunnen worden na een tijdje lopen in de buitenruimte (en weg van gebouwen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
Vooruit, er is inderdaad één hele instelling maar aangezien de variatie in NL op dit moment tussen de 2 en 3 graden E zit lijkt het mij niet aannemelijk dat dit het probleem is waar TS mee zit ;)

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Eland schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:51:
Mijn vraag
...Hoe kan ik mijn kompas instellen, hij geeft de verkeerd windstreken aan ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
\
Kompas al gekalibreerd?

• Eland
Waar het N is staat het Z en O en W is ook omgekeerd.
Ik vergelijk het met de iPhone 14

Mvg,
Eland

Acties:
  • Beste antwoord

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het zou handig zijn als je iets meer feedback geeft op de reacties :)

Dit klinkt als een calibratie-probleem wat dan is op te lossen met hercalibreren. Evt. na uit en inschakelen van kompas en reboot.

Dubbelcheck ook even of de app in de instellingen wel toegang heeft tot de precieze locatie.

• Eland
Hallo,
Probleem was calibratie.,uitgeschakeld en opnieuw opgestart probleem opgelost.
Bedankt voor de hulp.

Mvg,
Eland
Pagina: 1