Welke laptop voor Videobewerking (hobby / duikfilms monteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tink169
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:31
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik en mijn partner willen heel veel uren / dagen film van (duik-)vakanties uitzoeken en monteren tot (visueel aantrekkelijke) korte films. Daarnaast ook foto’s in Raw bewerken.

Geen games, of gaming, (zijn we te oud voor) maar we willen wel gebruik gaan maken van wel AI-gestuurde progs als Filmora. Nog weinig ervaring met videobewerking, dus ook hierin graag advies! Lightroom zal voor de bewerking van (raw) fotomateriaal wel blijven, maar ook als iemand advies heeft voor gebruiksvriendelijker AI-foto-bewerking progs; graag!

Max €1750,-

Nee de laptop zal voornamelijk thuis blijven, maar wel door twee verschillende mensen gebruikt worden en dus door het huis wel “reizen”. Moet niet te zwaar of groot zijt; ook op schoot in de luie stoel of op de bank nog te makkelijk hanteren bijvoorbeeld. 15 of 16 inch is wat mij betreft ruim voldoende, 14” kan ook, als het scherm maar mooi natuurgetrouw weergeeft.

Geen merk-voorkeur, iets (laten) samenstellen met onbekende componenten vind ik te risicovol, ik heb er gewoon te weinig verstand van helaas, daarom liefst ook geen 2e hands of refurb. Een Windows gestuurde laptop, het zou mooi zijn als ik AI kan gebruiken om te helpen video’s te bewerken.

Kwam een Lenovo tegen bij de Mediamarkt waarvan ik denk dat die de juiste specs heeft; LENOVO Legion 5 15IRX10 - 15.1 inch - WQXGA - Intel Core i7-14700HX - 32 GB - 1 TB - GeForce RTX™ 5060. (Misschien moet ik even wachten tot eind januari voor de BTW-free actie?)

Maar goed, ik weet dus niet zeker of zo’n laptop zoals die hierboven een goede keuze is, of dat ik met veel minder zware specs (en goedkoper) ook prima uit de voeten kan. Op welke specs kan ik in dat geval bezuinigen? Ik heb geprobeerd uit te vinden wat ik nodig heb en wat ik de komende jaren ook kan blijven gebruiken zonder dat de laptop “te oud” wordt. AI adviseert dan specs als minimaal 32 RAM, dedicated GPU, 1 gb SSD etc.

Inmiddels zoveel verschillende reviews en kritische kanttekeningen gelezen dat ik liever advies van ervaringsdeskundigen / echte mensen krijg, alvast hartelijk bedankt!!

Alle reacties

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:30
Voor jouw gebruik is een MacBook Pro 14” M5 denk ik wel het beste wat je gaat krijgen voor jouw budget; rete snel en een geweldig scherm. Ideale videobewerkingsmachine. Maar wel MacOS, zou daar echter zeker ook naar kijken.

uitvoering: Apple MacBook Pro 2025 14" M5 10‑core CPU, 10‑core GPU, 16GB ram,...

review: Apple MacBook Pro 14" M5 - M5 maakt instap-MacBook wél interessant

Succes met de keuze!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:22
Foto's bewerken doe je niet op een klein schermpje van een laptop, da's behoorlijk contra productief.
Video's bewerken heb ik geen ervaring mee, maar ook daar geldt: hoe groter het scherm hoe makkelijker je kunt monteren.
Ik zou toch bekijken of een desktop niet een beter alternatief is. Volledig configureerbaar en in de toekomst te upgraden, groot scherm waar je met z'n tweeën makkelijk op kunt kijken, en waarschijnlijk goedkoper dan een laptop die hetzelfde kan.
Als het echt om vele uren editten gaat is een desktop ergonomisch gezien (mits je op een goede stoel zit) ook aan te bevelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:36
Ik sluit me aan bij het advies van @Fuwor, Apple is hier heel goed in, en heeft bovendien goede schermen.

Voor video wil ik je ook een tip geven voor software: DaVinci Resolve
Zeer uitgebreid programma in de gratis versie. En nog completer wanneer je (eenmalig!) een licentie koopt. Blackmagic Design verkoopt vooral hardware en melkt daarom vooralsnog zijn software niet uit (zoals Adobe wel doet.).
Er is uitgebreid lesmateriaal te vinden op hun website (een boek en een videoserie, ieder met eigen oefenmateriaal). En daarnaast is er zeer veel te vinden op Youtube, vaak ook weer compleet met downloadbaar oefenmateriaal.

En mocht je dan in de toekomst naar de professionele versie willen (de gratis versie kan echt heel veel, dus gedwongen zul je je niet voelen), overweeg dan om een speed-editor te kopen, die komt met een licentie en is in een goede aanbieding nauwelijks duurder dan een losse licentie. Of het editor keyboard, maar die is wel een stuk duurder.

iRacing Profiel