Vraag

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen een P1 meter van Homewizard. En ik zie nu al een raar verbruikerspatroon die ik niet kan verklaren. Iemand enig idee waar dit patroon vandaan kan komen? Het gaat mij dus vooral om de zeer zichtbare periodieke pieken die dan ongeveer 1u15min aanhoud.

Ik heb wel ideeën. Alleen moet nog wat meer op onderzoek uitgaan. En dus apart apperaten gaan controleren. Alleen misschien kan iemand al heel goed dit gedrag pin pointen?

Ik dacht eigenlijk dat de P1 meter van Homewizard ook apperaten kon detecteren aan de hand van energieverbruik maar dat blijkt niet zo te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuZRSntI9yiDAvIjEb2DjvGuF5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20Quz6WQTVs0DryMOGnMLtM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tfA_CvtEiNotO8y1DiHktmt2yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcgF1Y4fxnZD1Bs8G0qPXcBi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXwgsPt1jhkADIozdp3GGk4TQTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91klWalTq175CauCZiVG6Cii.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29
Misschien een idee om zelf even met wat suggesties te komen? Niemand weet toch wat voor apparaten jij in huis hebt?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Lijkt op het draaien van een warmtepomp. Maar zoals @GioStyle aangeeft: als je nu eens zelf aangeeft wat voor elektrische apparatuur in huis het met een vermogen van meer dan 700W dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat je nog meer nuttige input krijgt hier.

• Chip.
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:26:
Misschien een idee om zelf even met wat suggesties te komen? Niemand weet toch wat voor apparaten jij in huis hebt?
Naja mijn gedachten was dat ik jullie probeer unbaised te laten 😅

Kunnen wellicht verschillende dingen zijn
- Warmtepomp (alleen die gaat zover ik weet maar 1x per dag weer het water verwarmen)
- Ventilatie systeem (al aan/uitgezet en zag geen noemswaardigverschil vervolgens in verbruik)
- Vloerverwarming (weet niet goed hoe deze af te strepen)
- Selsiuz kokendwater kraan (lijkt mij ook niet, want zou verwachten dat die ook maar 1x per dag aanslaat)
- Waterontharder (Zou ik nader moeten onderzoeken)
- Computer, die vrijwel 24/7 aanstaat (verwacht ik niet, zou constant dan zijn)
- NAS, (verwacht ik ook niet)
- Vriezer (verwacht ik niet?)
- Koelkast (verwacht ik niet?)
- Wasmachine (verwacht ik niet?)
- Droger (verwacht ik niet?)
- ...

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bestel zo'n homewizard plug dan kun je op onderzoek uit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47
Chip. schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:44:
- Warmtepomp (alleen die gaat zover ik weet maar 1x per dag weer het water verwarmen)
- Vloerverwarming (weet niet goed hoe deze af te strepen)
Ik gok je warmtepomp om je vloerverwarming op temperatuur te houden.
Ben wel benieuwd waar je aanname vandaan komt dat je warmtepomp maar 1 keer per dag aanslaat.
- Selsiuz kokendwater kraan (lijkt mij ook niet, want zou verwachten dat die ook maar 1x per dag aanslaat)
Foute aanname, die dingen slaan regelmatig aan op een dag.

Spel en typfouten voorbehouden

• Chip.
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Ik gok je warmtepomp om je vloerverwarming op temperatuur te houden.
Ben wel benieuwd waar je aanname vandaan komt dat je warmtepomp maar 1 keer per dag aanslaat.

[...]

Foute aanname, die dingen slaan regelmatig aan op een dag.
Dat heb ik ingesteld als het goed is destijds, en ik hoor dat ding ook enkel om 3u 's nachts geluid maken.

M.b.t. de kokend waterkraan zou ik idd niet 100% weten, dus ik zal dat inderdaad eens goed gaan nakijken. Opzich leuk zo'n kokend waterkraan. Gebruikte het ook wel regelmatig toen ik nog samenwoonde, nu ik single ben gebruik ik dat ding amper, vooral omdat ik geen thee drink, en ook weinig tot geen gerechten kook die kokend water nodig hebben.
Pagina: 1