Deur en houtrot. Nog te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-01 23:40
Ik heb een deur waarbij ik houtrot tegenkwam toen ik die wilde gaan schilderen. Het lijkt alsof de deur aan de buitenkant nog niet te zijn aangetast. Zouden jullie de deur maken of zouden een nieuwe deur aanschaffen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAlklWxCWrAGZzcs_RgGl2ikI8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a61NatvdxWTIy0wqRB9eyIzb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GWZ48YOhKOrDztAtY6CQUA8B_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EePWs0QFz4eA1qkCzQuFl9Aj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door smily01 op 01-01-2026 22:10 ]

Beste antwoord (via smily01 op 01-01-2026 23:38)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
smily01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:10:
Zouden jullie de deur maken of zouden een nieuwe deur aanschaffen?
Repareren.
Een nieuwe deur is niet voordelig, als je niet de goedkoopste deur pakt ben je zo €400 verder en dan moet je hem er ook nog in hangen.

Daarnaast is dit een weinig inspirerende achterdeur. Dus mocht je ooit een andere deur willen, dan wil je niet net een paar honderd euro stuk geslagen hebben op een nieuwe. Lekker repareren en vervangen als je weet wat je wilt.

Alle reacties

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat hangt echt af van hoeveel houtrot er zit. Post eens foto's?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zonder foto is het lastig oordelen. Ik heb zelf weleens raamkozijnen gerepareerd met een stuk hout + houtrot vuller, maar dat is een statisch stuk hout, waar verder geen belasting op komt.

Voor een deur is dat doorgaans anders. Die wordt wel belast/krijgt 'klappen'. Maar misschien kan het.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt ook aan de deur. Gaat het om zo’n standaard achterdeur? Die dingen zijn vrij goedkoop en dan zou ik er gewoon een nieuwe inhangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 17:09
Een paar foto's zou wel makkelijk zijn.

Kozijn is makkelijk te fixen.
Almhet rotte hout weg frezen, en dan vullen met een vuller op epoxy basis, geen polyester. Dat is leuk voor binnen, niet voor buiten, wat de verpakking ook zegt. Grotere gaten eventueel vervangen door vers hout, dan uitvullen met epoxy.

Deur kan lastig zijn, maar afhankelijk van de "schade" niet onmogelijk.

Live from Denmark

• smily01
Sorry ik dacht dat ik de foto's had toegevoegd; inmiddels gedaan. Het is geen standaard deur. Het zal dus wel een vrij dure deur worden. Bedankt voor jullie reacties!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 11:31
Dit valt reuze mee, prima op te lossen met wat vuller!

Best knap trouwens dat je de houtrot aan de binnenkant hebt ipv de buitenkant?

"Hodor"- Hodor

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

Det

Nou... het zou me niet verbazen als je buiten uit komt als je van binnenuit serieus al het houtrot weg freest. Ik zou er zelf niet aan beginnen, het blijft lapwerk, de sterkte is toch wel deels uit het deurpaneel en lijkt me een vrij standaard achterdeur eerlijk gezegd?
Vwb de oorzaak, het zou me niet verbazen als je waterlekkage van buitenaf hebt. Bijvoorbeeld tussen de losse horizontale "planken", of een slechte kitnaad aan de onderzijde van de ruit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is een vrij standaard stapeldorpeldeur, genoeg te vinden op Marktplaats en bij de houthandel, zowel nieuw als gebruikt.

Grote kans dat je gootje van het enkel glas niet lekker afwatert en het water zo de deur in laat lopen.

Je kan aan de slag met houtrotvuller, maar mogelijk kan je eentje vinden op Marktplaats waar zelfs al dubbelglas in zit, dan zou ik 'm gewoon wisselen ipv oplappen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is toch gewoon de meest standaard achterdeur die er is? Welke deur beschouw jij wel als standaarddeur?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Niet online
smily01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:10:
Zouden jullie de deur maken of zouden een nieuwe deur aanschaffen?
Repareren.
Een nieuwe deur is niet voordelig, als je niet de goedkoopste deur pakt ben je zo €400 verder en dan moet je hem er ook nog in hangen.

Daarnaast is dit een weinig inspirerende achterdeur. Dus mocht je ooit een andere deur willen, dan wil je niet net een paar honderd euro stuk geslagen hebben op een nieuwe. Lekker repareren en vervangen als je weet wat je wilt.

• smily01
Het gaat om de afmetingen van de deur die niet zo standaard zijn.. Ik weet zo even niet de afmetingen. Verder heb ik heel veel aan jullie antwoorden gehad. Ik ga er mee aan de slag. Bedankt!!!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:36:
[...]

Repareren.

Een beetje rondneuzen op mp, staan vaak genoeg van dit soort deuren op.
Het heeft geen haast lijkt mij, dus tijd genoeg om het een beetje in de gaten te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xslscfxS-1mwg1D7OB0qKljT_4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZVKsZkHCgE6rfMRhycju3iM.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Makkelijk
  • Laatst online: 07:47
smily01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:40:
Het gaat om de afmetingen van de deur die niet zo standaard zijn.. Ik weet zo even niet de afmetingen. Verder heb ik heel veel aan jullie antwoorden gehad. Ik ga er mee aan de slag. Bedankt!!!
Niks wat een cirkelzaag niet op kan lossen :)

Maar eerlijk gezegd is de schade best beperkt. Het is wel heel belangrijk dat je met een freesje op een boormachine of een dremel al het aangetaste hout weghaalt. Dan kun je met zo'n alabastine vuller en evt. wat hout om het ontstane gat te vullen dit weer helemaal strak krijgen. Het is ontzettend leuk om te doen kan ik je uit ervaring vertellen :P.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:11
Stap 1 is weghalen wat rot is. Dat zit vaak dieper dan je denkt. Als je een beetje rot/vocht laat zitten onder nieuw schilderwerk gaat het weer verder rotten, dus je wilt echt uitbikken/frezen tot je op goed hout zit.

Dat zou ik eerst doen, en dan kun je zien of het gat nog vulbaar is. Zoals het er nu uit ziet is het prima vulbaar, maar aan de gaten die je met je vinger hebt gedrukt kun je ook zien dat het verder zit dan wat je nu hebt weggehaald.

Weghalen kost niets, als je dan toch besluit een nieuwe deur te nemen is er niets verloren.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een 2dehands deur kan ook, wij hebben laatst precies dezelfde deur (toevallig in dezelfde kleur) gekocht voor 100,- bij een handelaar.
Wij hadden in onze oude deur een kattenluikje wat dichtgemaakt moest worden.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

Speedmaster

Make my day...

Pro tip: bij vervanging wel op de draai richting letten….😈

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

mjl

Ugh

Speedmaster schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:18:
Die kan je makkelijk aanpassen ..

2e hands deur lijkt me je beste…

Mocht je in de buurt van het westland wonen DM maar even, ik weet nog een deur te liggen (zit alleen een kattenluikje in, maar dat is makkelijker aan te helen dan een rot stuk..)

-------

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Repareren, repair care.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-01 13:46
Even met de staalborstel boortol alle rot eruit, quick and easy.
Ook de onderdorpel van de deur niet vergeten.

Schuurmachine erover, tot op het hout schuren.
Dan neme men een OSB plaat AFW150 van 16mm dik en lijmt die met urethaan houtlijm op de deur. (let op laat iets terug ten opzichte van de kozijnsponning) Schroef er met gefosfateerde kruiskop schroeven een net patroon in in elke tussendorpel en stijlen.
Na het drogen kun je er een mooi likje watergedragen dispersie overheen zetten.

Evenwel doe je dat ook aan de buitenzijde , tuinzijde.

En nu waarom dat rot hout want ook je kozijn ziet er niet goed uit.
Veel condens op de buitendeur en kozijn dat niet weg kan.

De OSB AFW150 is rotvast en dampdicht.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:38
AntoniusDD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:58:
Even met de staalborstel boortol alle rot eruit, quick and easy.
Ook de onderdorpel van de deur niet vergeten.

Schuurmachine erover, tot op het hout schuren.
Dan neme men een OSB plaat AFW150 van 16mm dik en lijmt die met urethaan houtlijm op de deur. (let op laat iets terug ten opzichte van de kozijnsponning) Schroef er met gefosfateerde kruiskop schroeven een net patroon in in elke tussendorpel en stijlen.
Na het drogen kun je er een mooi likje watergedragen dispersie overheen zetten.

Evenwel doe je dat ook aan de buitenzijde , tuinzijde.

En nu waarom dat rot hout want ook je kozijn ziet er niet goed uit.
Veel condens op de buitendeur en kozijn dat niet weg kan.

De OSB AFW150 is rotvast en dampdicht.
In plaats van de dikke OSB plaat zou ik een 9mm watervaste multiplexplaat nemen en dat eventueel ook aan de buitenkant (maar dat hoeft niet).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:09
Speedmaster schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:18:
Ja, de deur draait naar buiten open. Dat is wel raar.

Zegt de Belg 😁

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Trek inderdaad een knappe deur van Marktplaats. En zorg dat er dubbelglas in zit, of dat je dit er zelf in kan zetten (let op de maten). Opschuren, schilderen en klaar.
Enkelglas is niet meer van deze tijd en een enorme koudebrug. Dat verklaart misschien ook de ophoping van vocht aan de binnenkant van de deur.

Ik zie de rot op meerdere plekken zitten, ook helemaal rechtsonderaan. De houtpulp ligt zelfs op de dorpel.
Volgens mij zit de rot ook vrij diep.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
Links onderaan lijkt de deur ook wat gescheurd.

De deur kan dus sowieso wel wat aandacht gebruiken. Denk dat het zinnig is om eerst te inventariseren waar en hoe diep de rot zit door weg te steken tot je overal op goed hout zit. En daarna... op zich kan je met houtrot-vuller best goed flinke stukken vullen, ik vind het ideaal spul om mee te boetseren. Schuurt makkelijk weg en of je nou 1 plek of 4 plekken moet vullen maakt weinig uit. Lijkt mij minder gedoe dan een deur via Marktplaats regelen, proberen thuis te krijgen, op z'n plek hangen.

Maar als de huidige deur inderdaad enkelglas is (kan ik zelf niet goed zien op de foto's) zou vervangen zinvol kunnen zijn.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-01 13:46
vogelmans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:17:
[...]

In plaats van de dikke OSB plaat zou ik een 9mm watervaste multiplexplaat nemen en dat eventueel ook aan de buitenkant (maar dat hoeft niet).
WBP multiplex zou ik niemand aanraden, want het gaat ook over dampdichtheid in deze casus mbt het damptransport van binnen naar buiten via de constructie.
De OSB 150 is dampdicht.
Pagina: 1