hallo allen. Ik ben aan het proberen een mitutoyo Digital Read Out van een metaal frees te repareren. Het gaat met name om de volgende printplaat die (volgens mij) ervoor moet zorgen dat er een nauwkeurige/stabiele 5V beschikbaar is voor het apparaat. Deze meet nu 0v (foto 1)
:strip_exif()/f/image/iSw1ebfElfGNPXcepsgOBiIj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat er waarschijnlijk is gebeurt:
condensator (foto 2) door ouderdom(?) stuk waardoor de 5v output direct belast werd op het pcb, hierdoor is de gelijkrichter waarschijnlijk doorgebrand (foto 3 zwarte vierkant, zie de brandsporen) en zijn een paar pcb sporen beschadigd.
:strip_exif()/f/image/aT2ubaFKGxmx9YZe0yYzySyU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/puLgy4QcJ3qdYMK60nrNkTCB.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb de condensator en de gelijkrichter vervangen, en de sporen 'hersteld' door een paar draden te solderen.
:strip_exif()/f/image/N2wb5opuq8lqpvJWaWJNK12D.jpg?f=fotoalbum_large)
de 'output' van dit pcb zit bij de n3: IN, G, OUT, deze gaan naar een NPN vermogens transistor. Hierbij is de IN verbonden met de collector, G met base en OUT met emitter. Het lijkt er op dat de collector direct verbonden is met de + van de gelijkrichter, en de Base met de - van de gelijkrichter.
Ik meet geen spanning van de emitter. Als ik het goed begrijp moet er een spanning staan op collector (IN), en komt er een spanning uit de emittor (OUT), en deze is afhankelijk van de spanning op de base (G). maar omdat deze direct verbonden is met de - van de gelijkrichter staat die dus altijd op 0, en komt er dus 0 out.
Iemand een idee wat er mis gaat of waar ik moet zoeken?
:strip_exif()/f/image/iSw1ebfElfGNPXcepsgOBiIj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat er waarschijnlijk is gebeurt:
condensator (foto 2) door ouderdom(?) stuk waardoor de 5v output direct belast werd op het pcb, hierdoor is de gelijkrichter waarschijnlijk doorgebrand (foto 3 zwarte vierkant, zie de brandsporen) en zijn een paar pcb sporen beschadigd.
:strip_exif()/f/image/aT2ubaFKGxmx9YZe0yYzySyU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/puLgy4QcJ3qdYMK60nrNkTCB.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb de condensator en de gelijkrichter vervangen, en de sporen 'hersteld' door een paar draden te solderen.
:strip_exif()/f/image/N2wb5opuq8lqpvJWaWJNK12D.jpg?f=fotoalbum_large)
de 'output' van dit pcb zit bij de n3: IN, G, OUT, deze gaan naar een NPN vermogens transistor. Hierbij is de IN verbonden met de collector, G met base en OUT met emitter. Het lijkt er op dat de collector direct verbonden is met de + van de gelijkrichter, en de Base met de - van de gelijkrichter.
Ik meet geen spanning van de emitter. Als ik het goed begrijp moet er een spanning staan op collector (IN), en komt er een spanning uit de emittor (OUT), en deze is afhankelijk van de spanning op de base (G). maar omdat deze direct verbonden is met de - van de gelijkrichter staat die dus altijd op 0, en komt er dus 0 out.
Iemand een idee wat er mis gaat of waar ik moet zoeken?