Vraag

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik ben in het bezit van een CNC machine met een Heidenhain besturing uit 2004. Deze besturing draait op Heros (Linux) software. Om te upgraden naar een hogere softwarestand zijn de vereisten om 512Mb RAM geheugen te hebben, momenteel is het 64Mb.
Er zitten 2 banken op het moederboard en wil op zoek naar 2 * 256Mb maar ik kom er maar niet achter welk type geheugen dit nu is, het lijkt me geen gewoon DDR geheugen gezien er 2 inkepingen in de modules zitten.
Kan iemand me wijzer maken welk type geheugen het precies is en waar ik naar op zoek moet?
Bijgevoegd de 64Mb module die er momenteel is gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5uRfbHMth6kMqR1qDVk0BzNUzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOvNIhYuiGaA9KrNbiDjDI0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door dion_b op 01-01-2026 23:46 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Beste antwoord (via Star65 op 01-01-2026 20:10)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Thanks, mijn zoekterm "RAM geheugen met 2 inkeepingen onderzijde" bracht niet het gewenste resultaat.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Star65 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:20:
Ik ben in het bezit van een CNC machine met een Heidenhain besturing uit 2004. Deze besturing draait op Heros (Linux) software. Om te upgraden naar een hogere softwarestand zijn de vereisten om 512Mb RAM geheugen te hebben, momenteel is het 64Mb.
Er zitten 2 banken op het moederboard en wil op zoek naar 2 * 256Mb maar ik kom er maar niet achter welk type geheugen dit nu is, het lijkt me geen gewoon DDR geheugen gezien er 2 inkepingen in de modules zitten.
Kan iemand me wijzer maken welk type geheugen het precies is en waar ik naar op zoek moet?
Bijgevoegd de 64Mb module die er momenteel is gemonteerd.

[Afbeelding]
Even een beetje mierenneuken over terminologie - wat flink kan helpen om goede zoekresulaten te krijgen:
- die 'module' heet een DIMM (Dual In-Line Memory Module)
- je schrijft herhaaldelijk "Mb", maar bedoelt waarschijnlijk "MB", aangezien de DIMM die je daar toont een 64MB DIMM is. 1B=8b; capaciteit van geheugenmodules wordt meestal in (M)B gegeven, die van chips in (M)b. Volop verwarring mogelijk dus...
- een bank is een virtuele organisatie van geheugen, niet iets fysieks op je moederbord. Op je moederbord zitten twee (DIMM) sloten waar je DIMMs in kunt steken.

Je toont daar een 3.3V unfubuffered SDR-SDRAM PC133 DIMM met 64MB erop in vier 8Mx16 (=128Mb) chips.

Nu, er bestaat zeker 256MB SDR-SDRAM in 3.3V unbuffered vorm - maar met alleen een plaatje van je huidige geheugen kunnen we niet zeggen of je moederbord dat aan gaat kunnen - en of het een totale geheugengrootte van 512MB ondersteunt. Om dat te kunnen zeggen moeten we weten welk moederbord je hebt.

Als je moederbord 256MB DIMMs aan kan met 512MB totaal wil het nog niet zeggen dat alle 256MB DIMMs gaan werken. Je hebt 256MB in drie smaken:
- 16 128Mb (16Mx8) chips
- 16 128Mb (32Mx4) chips
- 8 256Mb (32Mx8 of 16Mx16) chips

Om te weten wat voor chips op een DIMM zitten kun je op basis van de typenr van de chips de datasheet googlen. 16 stuks 16Mx8 chips gaat altijd werken als je bord überhaupt 256MB DIMMs ondersteunt. 32Mx4 chips werden destijds vaak "Via only" genoemd omdat ze niet op Intel chipsets werkten. Als je moederbord een Intel chipset heeft gaat dat dus niet werken. Tenslotte vereist een DIMM met 256Mb chips dat je moederbord zulke grote chips aan kan. Zo niet zullen ze op halve capaciteit werken...

TLDR: we moeten je moederbord weten voor uitsluitsel.

Oslik blyat! Oslik!