Waar horen de zeefjes van douche thermostaatkraan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Laser7
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-01 19:28
Ik heb vandaag een Grohe Precision Trend douche thermostaatkaan geinstalleerd, en hij werkt, maar ik heb twee plastic zeefjes (foto) die in de doos zaten niet gebruikt. In de installatiehandleiding worden ze niet genoemd, dus ook niet waar ze geplaatst moeten worden. Omdat het er twee zijn vermoed ik dat ze bedoeld zijn voor de twee inlaatopeningen, van warm en koud water, en qua diameter (1/2") past dat ook. Maar in die inlaatopeningen zitten al HD-ringen.

Zijn de zeefjes nodig?
Zou ik de HD-ringen dan moeten verwijderen?
In welke richting moet het "kegeltje" van het zeefje geplaatst worden?

Alle reacties

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Ja de zeefjes zijn inderdaad voor de S koppelingen, thermostaat kardouche is nogal gevoelig voor vuil

• Laser7
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-01 19:28
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik de S-koppelingen niet, mijn aanvoerleiding is 1/2", maar dat zal vermoedelijk niet uitmaken.

Blijven de laatste twee vragen:
Moet ik de HD-ringen verwijderen?
In welke richting moet het kegeltje van het zeefje wijzen: weg van de muur, of naar de muur toe?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

smeek schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:54:
Ja de zeefjes zijn inderdaad voor de S koppelingen, thermostaat kardouche is nogal gevoelig voor vuil
Ons drinkwater is schoon, die zeefjes niet echt nodig hier.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
evilution schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Ons drinkwater is schoon, die zeefjes niet echt nodig hier.
Maak voor de lol eens de kop van je kraan open en kijk eens naar het filter wat daar zit. Genoeg kleine stukjes gruis wat uit het systeem komt. Niet veel als je kijkt hoeveel water er doorheen heeft gestroomd. Ja, ons water is schoon maar onze leidingen niet.

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:05

hhj

Laser7 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:53:
In welke richting moet het kegeltje van het zeefje wijzen: weg van de muur, of naar de muur toe?
De kom moet het vuil opvangen (het kommetje komt na verloop van tijd vol met gruis), dus in de stroomrichting monteren.
Pagina: 1