Ik heb voor eigen gebruik (en als hobby) een Home Assistant integratie gemaakt waarmee je meerdere warmtepompen (water en/of lucht) samen kunt aansturen als één systeem. PowerClimate maakt een virtuele thermostaat aan en regelt automatisch de setpoints en het gedrag van de verschillende pompen.
Alhoewel de integratie dus in eerste instantie is gemaakt om meerdere climate-devices gezamenlijk aan te sturen, kan deze dus ook nuttig zijn als je maar één airco of warmtepomp hebt. (zie 3e voorbeeld hierboven bijvoorbeeld). Ik gebruik hem bijvoorbeeld ook in de slaapkamer waar ik een andere (Daikin) airco heb hangen.
Mocht je hier mogelijk wat mee kunnen, dan kun je de custom integratie downloaden via https://github.com/marnixt/PowerClimate
Installeer in custom_components en voeg toe via Home Assistant
Ervaringen, vragen of bugs kun je hieronder delen. Er zit al tamelijk veel functionaliteit in (het is ongelofelijk wat je tegenwoordig kunt doen met AI) maar ben ook benieuwd naar verdere ideeën of verbeteringen.
:strip_exif()/f/image/BZHbuZT3a2ThbV9PMJUotnDJ.png?f=user_large)
Wat kun je ermee doen?
- Eén centrale thermostaat voor je warmtepompen
- Automatisch setpoints per apparaat, afhankelijk van de ruimtetemperatuur
- Het setpoint kan (optioneel) gedoseerd omhoog of omlaag worden bijgesteld, zodat temperatuurveranderingen geleidelijk verlopen
- Airco's handmatig of automatisch laten schakelen (met timers)
- Optioneel: vermogen verdelen over de pompen, bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt
- Extra sensoren voor inzicht in systeemgedrag
Voorbeelden
:- Airco’s alleen bij laten springen als de hoofd-warmtepomp het niet haalt
- Alles uitzetten als je weg bent, of juist tijdelijk een hogere temperatuur instellen
- Voorkomen dat je airco uit gaat omdat de intern gemeten temperatuur veel hoger is dan de kamertemperatuur
- Voorkomen van pendelen door in te stellen dat warmtepomp/airco's een minimale tijd aan en uit te moeten staan
Alhoewel de integratie dus in eerste instantie is gemaakt om meerdere climate-devices gezamenlijk aan te sturen, kan deze dus ook nuttig zijn als je maar één airco of warmtepomp hebt. (zie 3e voorbeeld hierboven bijvoorbeeld). Ik gebruik hem bijvoorbeeld ook in de slaapkamer waar ik een andere (Daikin) airco heb hangen.
Mocht je hier mogelijk wat mee kunnen, dan kun je de custom integratie downloaden via https://github.com/marnixt/PowerClimate
Installeer in custom_components en voeg toe via Home Assistant
Ervaringen, vragen of bugs kun je hieronder delen. Er zit al tamelijk veel functionaliteit in (het is ongelofelijk wat je tegenwoordig kunt doen met AI) maar ben ook benieuwd naar verdere ideeën of verbeteringen.
:strip_exif()/f/image/BZHbuZT3a2ThbV9PMJUotnDJ.png?f=user_large)