Vraag

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:50
Goedemiddag allemaal!
Natuurlijk voor iedereen een gelukkig nieuwjaar.

Dit jaar zullen wij een verbouwing gaan doen waarbij we de volgende zaken gaan doen
- Aanbouw realiseren (keuken, gang, studeerkamer 1, woonkamer) met plat dak en VBI broodjesvloer
- Vloerverwarming leggen in keuken en woonkamer. Woonkamer is deels oud en deels nieuw.
- Bestaande keuken wordt een slaapkamer.

Plattegrond is als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb daarop een warmteverliesberekening gedaan om dubbel te checken of de vloerverwarming dit allemaal wel warm krijgt. Nu stuit ik daarbij op wat twijfels.

Voor het stukje nieuwbouw kom ik slechts op 18 watt/m³verlies :?
Voor de bestaande slaapkamer / werkkamer slechts 15,9 watt/m³ verlies :?
Ik ga telkens uit van een buitentemperatuur van -10 °C en binnen 21 °C.
De Rc waarden heb ik verzameld van onder andere Ubakus.
Van de vloerverwarming reken ik met een opbrengst van 80 watt/m². Is dat ok?

Naar mijn idee is dit niet realistisch. Het lijken mij erg lage verliezen. Wie ziet waar het fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUiz2mrUCABzyu-ArvGqoThxet8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EsYOdqXYeTIAdZDI8Le4LPaD.png?f=fotoalbum_large

Alvast mijn grote dank!

Joe

Alle reacties

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18
het is een model. en modellen zijn altijd inaccuraat.
Warmteverliezen komen door koudebruggen en andere lekken. Gewoon slordig bouwen dus. Het verschil tussen praktijk en theorie is soms wel 50%.
Daarnaast zit je met uitgangspunten. 21 graden is in mijn huis te warm.

- het gaat fout bij je schil, je rekent overal eenzelfde temp van 21 graden en hebt binnenmuren meegenomen, in de praktijk doe je dat niet, slaapkamers verwarm ik niet, kantoor wel. badkamer liefst 24 graden. een gemiddelde temp van 20 aanhouden is prima.
- probeer je minimaal te houden aan het bouwbesluit, dan zit je op net voldoende... (zie je dakisolatie, nu te mager)
- lees je in op passiefhuistheorie, die kijken geeneens naar -10... probeer eens uit te vinden waarom niet en als je dat snapt bouw je anders.

diskeltische lurker

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:51

martijn v o

Certified by Enphase.

infiltratie en ventilatie ben je vergeten en je gaat uit van statische getallen.

Met je ramen gaat het ook niet goed, welk glas ga je toepassen en welke U waarde heeft die?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:50
technopeuter schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:18:
het is een model. en modellen zijn altijd inaccuraat.
Warmteverliezen komen door koudebruggen en andere lekken. Gewoon slordig bouwen dus. Het verschil tussen praktijk en theorie is soms wel 50%.
Daarnaast zit je met uitgangspunten. 21 graden is in mijn huis te warm.

- het gaat fout bij je schil, je rekent overal eenzelfde temp van 21 graden en hebt binnenmuren meegenomen, in de praktijk doe je dat niet, slaapkamers verwarm ik niet, kantoor wel. badkamer liefst 24 graden. een gemiddelde temp van 20 aanhouden is prima.
- probeer je minimaal te houden aan het bouwbesluit, dan zit je op net voldoende... (zie je dakisolatie, nu te mager)
- lees je in op passiefhuistheorie, die kijken geeneens naar -10... probeer eens uit te vinden waarom niet en als je dat snapt bouw je anders.
Dank voor je reactie. Uiteraard is dit theorie.
bij ons in de huidige woning is 20,5 een behagelijke temperatuur met radiatoren. Mijn gedachtengang is om met 21 te rekenen zodat je veilig zit.

Ik ben niet helemaal consequent met de naamgeving, maar als de keuken aan het kantoor (op tekening studeerkamer 1) grenst en ik verwarm het daar tot 18 graden. Dan is daar voor de keuken toch 3 graden warmteverlies via de binnenmuur naar de studeerkamer toe?

Ik heb mij niet zozeer verdiept in passieve huizen. De huidige woning komt uit 1968, deze zal dus niet luchtdicht zijn, of op financieel realistische wijze luchtdicht te krijgen. Mijn doel van de berekening is voornamelijk zeker te stellen dat het bij winterdag (-5) binnen in huis met de vloerverwarmingen en een aantal ruimtes radiatoren nog op 20 - 21 graden te krijgen is.

Ik zie dat ik voor de nieuwe muren en dak te lage waarden heb genomen. Het dak wordt gebouwd met Rc 6,3, gevels Rc 4,7 en de vloeren Rc 5,0.
martijn v o schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:10:
infiltratie en ventilatie ben je vergeten en je gaat uit van statische getallen.

Met je ramen gaat het ook niet goed, welk glas ga je toepassen en welke U waarde heeft die?
Daar zal ik mij nog even goed in moeten verdiepen.

De waarden van de ramen heb ik uit de destijds opgestelde offerte van de beglazing. Bijvoorbeeld de ramen in de voorzijde van de woonkamer zijn op 1.17 W/m²K genoemd. Alhoewel er bij opdracht nog wel gekozen is voor tripple glas. Maar dat zou inhouden dat er nog minder warmteverlies in de woning is.

Joe

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Je hebt U glas (HR++ bijvoorbeeld 1,1 en triple 0,6) en je hebt Ukozijn vaak bij HR++ in bestaande houten kozijnen is die slechter dan nieuwe vaak bij triple van kunststof. Die waarde wordt dan verrekend in Uraam welke de verrekening is van U glas en U kozijn. Dat is dan de statische weerstand zonder rekening te houden met bv wind (die is van toepassing op de lambda waarde als het buiten vaak hard waait) of regen maar ook op de infiltratie, een kozijn is nooit 100% luchtdicht.
En dan heb je nog de benodigde ventilatie door een raamrooster of door mechanische ventilatie.
Je zit zelf iets te hoog dus daar zit nog wel wat reserve in. Maar ventileren met koude lucht kost bakken energie, maar is wel noodzakelijk voor een goed binnenklimaat. 25 m3/h per persoon (is al minimaal) kost bij -10 buiten zonder warmteterugwinning al ongeveer 270 Watt per uur om dat op kamertemperatuur te krijgen.

Kun je de aannemer niet een warmteverliesberekening laten maken?

Je zegt ook ik ga rekening houden met 80 Watt/m2 voor je afgifte. Als je met een warmtepomp gaat verwarmen (of dat later wil gaan doen) dan zou ik rekening houden met lage temperaturen en dus beperkte afgifte.
Als je goed verbouwd en dus rekening houdt met weinig infiltratie (door blower test) en koudebrug vrij dan is met 25 Watt/m2 de handel wel warm te krijgen en geschikt voor een warmtepomp. Moet je de rest van het huis daar ook op aanpassen wellicht.

Stel je neemt 30 graden aanvoer en 25 graden retour met vloerverwarming hart-hart 10 cm dan geeft deze 45 Watt/m2 af. (dus 15 Watt/m3 grofweg als je rekent met 3 meter hoogte). Ik zou dan alvast nadenken over de vloerafwerking, dus tegels of PVC bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 01-01-2026 17:30 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4