[Matter/Thread] EcoBright smart dimmer en google voice issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:57

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een smart (Matter over thread) dimmer geplaatst en via de Google Home app verbonden aan mijn Thread border router (in mijn Google Streamer 4K).

De dimmer wordt herkend als "dimmable light" in de google home app, en is zoals je zou verwachten te bedienen via de Home app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6cgnv4D0F00OIWlzCr6zWcNw3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iKOWzftP7jXG4uYPsISaNHlY.png?f=user_large

Via de home app werkt alles, via voice-control heb ik echter een klein probleem.

Dit werkt:
Hey Google -> Turn on the lights / Turn on the spotlight / Turn off the spotlight werkt allemaal prima.

Dit gaat mis:
Hey Google -> Dim the Spotlight to 30%
--> "Sorry, it looks like those light have not been configured"
--> "OK, I will turn on the spotlight at xx:xx AM / PM :?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Google Streamer 4K (Matter over WiFi en Thread)
- Google Nest Audio (Matter over WiFi, maar geen Matter over Thread - zou dat een issue kunnen zijn?)
- EcoBright ECO-DIM.07 Matter smart dimmer https://www.ecobright.nl/...50w-ecodim-07-matter.html
- Mesh WiFi 5 Ghz only, de thread dimmer is nog 2.4 Ghz maar dat is een los netwerk - lijkt mij.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de dimmer al verwijderd en opnieuw toegevoegd, want geen oplossing heeft geboden.

Zover ik kan zien is er maar 1 Thread netwerk, opgezet door de 4K streamer.

Doe ik wat fout? Het lijkt er sterk op dat het wel zou moeten werken, maar dat de assistent mij / het niet snapt.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
Steef schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:46:
Doe ik wat fout? Het lijkt er sterk op dat het wel zou moeten werken, maar dat de assistent mij / het niet snapt.
Precies dat. Ik heb hier hetzelfde met Philips Hue lampen.
Ik heb het inmiddels opgegeven en ik gebruik de voice commands met Google alleen voor aan/uit.

Spel en typfouten voorbehouden

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:57

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Ik ben er inmiddels wel achter dat de "Dimmable Light" indicatie gewoon de model indicatie van de fabrikant is, heeft niets te maken met Google Home herkenning van het apparaat.

Andere "dimbare" apparaten werken wel, mijn Somfi zonneschermen reageren zoals verwacht:

"Hey Google, open the window blinds to 50%" --> werkt, zonnescherm gaat voor de helft dicht.

Ik heb een mailtje naar EcoBright gestuurd, misschien hebben zij een idee.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO