Vraag

• pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50
Ik moet mijn standaard radiator 900x900 / T22 (zie foto, ca 2100 Watt bij 75/65) gaan vervangen (i.v.m. een nieuwe keuken en tegelvloer) voor een exemplaar dat 100mm minder breed is. Maar ik wil de warmteafgiftecapaciteit in de keuken op peil houden of liever zelfs nog iets verhogen. Ik vraag me af welke radiator ik nu het beste kan kiezen met het oog op een toekomstige warmtepomp. Ik stook de CV nu met een Remeha Calente 28c op 50 graden. Energielabel huis is A+.

Ik kan voor een Jaga Tempo Wand radiator kiezen van 900x800 type 21, kost 460 euro, die is 21,8cm dik en die levert bij 75/65 3016 Watt: https://www.radiatoraanbi...00-type-21-1376-watt.html

of ik kan bijv. een Thermrad compact-4 plus radiator kiezen van 900x800 type 33, kost 287 euro, die is 16 cm dik en heeft bij 75/65 2653 Watt: https://www.radiatoraanbi...00-type-33-3385-watt.html

Dus de Jaga levert bij 75/65 ca 360 watt meer dan de gewone radiator maar is bijna 6 cm dikker en kost ook 170 euro meer. Wat zouden nog meer voordelen zijn van de Jaga? Bij lagere temperaturen (40/35 of 35/30) zal de relatieve winst van de warmteafgifte van de Jaga toenemen t.o.v. een standaard radiator? En ik kan straks brede ventilatoren in een Jaga kwijt als ik over enkele jaren een WP krijg.

Ik hoor graag jullie feedback/tips over wat slim is om te doen in mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rq39oOA6ZUe7KjlsWX4x93gkgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u02k2abYw8jmnob4JIETY7B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:09
Als je al weet dat je voor een warmtepomp gaat: de jaga, daar leg je later ( of nu al) 4-5 aan elkaar getiewrapte ventilatoren in aan een heatmeister en je hebt het behaaglijk warm. Bij die thermrad gaat dat niet zo makkelijk.

Hoogte van omkasting maakt bij die jaga dan weinig uit. Ik zou zelf voor een twin model gaan en dan een t16

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• pieterpiet
Dank voor je reactie! jij zou voor de T16 kiezen om de nieuwe radiator niet te dik te maken en om de afgiftecapaciteit ongeveer gelijk te houden met wat ik nu heb staan? Klopt dat? Die T16 (900x800) heeft een afgifte van 2077W bij 75/65, mijn huidige T22 radiator (900x900) is ca 2100 W bij 75/65.

[ Voor 11% gewijzigd door pieterpiet op 01-01-2026 19:17 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij een convector (Jaga) mis je de stralingswarmte en heb je veel minder massa (ijzer+water). Je warmtepomp gaat dus sneller pendelen en meer moeite met defrosts. Om die reden heb ik de Jaga vervangen door een flinke T33 radiator.

Een convector heeft mijn inziens alleen zin als je ventilatoren gaat plaatsen, omdat je dan meer afgifte hebt per m3 inhoud.

Het vermogen gaat drastisch naar beneden bij lagere temperatuur. Als je nu 75/65 stookt dan gaat het wel frisjes worden daar.

• pieterpiet
Dre schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:45:
Bij een convector (Jaga) mis je de stralingswarmte en heb je veel minder massa (ijzer+water). Je warmtepomp gaat dus sneller pendelen en meer moeite met defrosts. Om die reden heb ik de Jaga vervangen door een flinke T33 radiator.

Een convector heeft mijn inziens alleen zin als je ventilatoren gaat plaatsen, omdat je dan meer afgifte hebt per m3 inhoud.

Het vermogen gaat drastisch naar beneden bij lagere temperatuur. Als je nu 75/65 stookt dan gaat het wel frisjes worden daar.
Dank voor je reactie. Ik stook nu met 50 graden aanvoer. Dat werkt al 2 winters goed. Dat van die defrosts en pendelen lijken me belangrijke argumenten. Heb je zelf nog ventilatoren onder je T33 gehangen?

[ Voor 4% gewijzigd door pieterpiet op 01-01-2026 19:19 ]

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pieterpiet Als je voldoende ruimte tussen achterkant van de T22 en de muur hebt
kan je evtl. 140 mm ventilatoren plaatsen. Volgens mij kan je deze ook nog prima wegwerken
en in een keuken vallen ze waarschijnlijk nooit op (visueel en akoestisch).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

pieterpiet schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Dank voor je reactie. Ik stook nu met 50 graden aanvoer. Dat werkt al 2 winters goed. Dat van die defrosts en pendelen lijken me belangrijke argumenten. Heb je zelf nog ventilatoren onder je T33 gehangen?
Ventilatoren heb ik geprobeerd, maar vond het geen merkbaar effect hebben. Stuk of 10x 140mm. Nu het buiten rond 0°C is stook ik op 42°C aanvoer. Dit is een best hoge temperatuur, en veroorzaakt al natuurlijke convectie. Met een 90cm hoge radiator verwacht ik dat je ook wel voldoende schoorsteen effect hebt zonder ventilatoren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je toch aan een nieuwe vloer gaat, en je weet dat er een warmtepomp komt: vloerverwarming?

Wise enough to play the fool

• pieterpiet
teacher schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:13:
Als je toch aan een nieuwe vloer gaat, en je weet dat er een warmtepomp komt: vloerverwarming?
We hadden daar over nagedacht. Het gaat om 9m2 aan bestaande tegels wat we willen vervangen in de keuken en een klein gangetje. In de rest van de woonkamer van deze doorzonwoning ligt nog prima beukenparket. Alles weghalen en vloerverwarming van maken met vinyl of tegels wordt heel duur (12k) en geeft best wat weken veel ongemak. De 'retrofitdrempel' is best hoog helaas.....

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik kan niet in je portemonnee of klusgedoe agenda kijken, maar ik wil je sterk aanraden om voor vloerverwarming te gaan als je naar die warmtepomp toe wil; je kan op een veel lagere temperatuur stoken en dat vind je warmtepomp (en dus je portemonnee) heel fijn. En warme voetjes is plus 1.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1