Vraag

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 11:14
Mijn vraag
Ik heb sinds 2019 een Quooker COMBI in gebruik en hoewel ik me altijd bewust dacht te zijn van het energieverbruik, ben ik toch wel geschrokken van het verbruik sinds ik het meet. Ik heb sinds augustus 2025 een slimme stekker tussen de officiële Quooker energieverdeler en de Quooker. Tussen 1 oktober en 31 december heeft de Quooker 218 kWh verbruikt. Dat is op jaarbasis bijna 900 kWh. Dit komt niet bepaald overeen met wat ik kan vinden over wat gemiddeld is per jaar (400 - 600 kWh). Ik wil daarom weten of er manieren zijn om dit verbruik (significant) te minimaliseren.

Ik heb zelf het idee dat we er “normaal” gebruik van maken:
  • 6-10x per dag kokend drinken pakken
  • Aantal keer per dag warm water pakken om handen te wassen, flessen schoon te spoelen en een paar pannen af te wassen
Relevante software en hardware die ik gebruik
Quooker COMBI. Deze staat gewoon in het keukenkastje onder de wasbak.

We hebben daarnaast een AquaCell-waterontharder, dus kalk kan er (nagenoeg) niet in zitten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende websites (zoals Essent) en ChatGPT adviseren om de ECO-stand aan te zetten of ‘s nachts de Quooker uit te zetten. Hier kan ik echter weinig tot geen onderbouwing over vinden of überhaupt achterhalen of deze stand bestaat en zeker met het ‘s nachts uitschakelen vraag ik me af of dit echt effect heeft omdat het water dan ‘s morgens weer meer moet opwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alphyraz op 01-01-2026 12:48 ]

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien leuk om de verliezen eens te berekenen om te bedenken of het uitzetten in de nacht nuttig is. Het is heel goed dat je het verbruik meet, maar nu is het misschien ook handig om het effectieve gebruik te meten. 10x/dag kokend water is veel, en handmatige afwas ook, maar hoeveel liter moet de quooker van een bepaalde temperatuur naar een andere temperatuur brengen? Om water te laten koken is best veel energie nodig namelijk. Vertaal dat volume water eens naar kWh en dan heb je je werkelijk effectief 'werk'. Bereken dan de efficiëntie om te kijken of de quooker uitzetten zin heeft. Er is een reden dat mensen verwarmen met warmtepompen. COP1 is erg... Kostbaar.

Stukje context:

Voor je beeld, dat verbruik is ongeveer genoeg om een goede EV zo'n 5000km te laten rijden. Zou je het naar "benzine" vertalen is dat nog maar zo'n 1700km maar goed...

Paar tips:

- Handen wassen met koud water. Serieus, hele volksstammen doen het, zeep is er op ingericht
- Als je al inductie kookt: geen water uit de quooker gebruiken, maar gewoon de pit even op "boost" zetten, scheelt je ook weer wat cycli verwarmen/afkoeken en je hebt netto nét wat meer efficiëntie omdat je niet twee warmtecycli combineerd. Gas koken is een ander verhaal, zelfde voor de 'klassieke' elektrische kookwijzen.
- Pannen in de vaatwasser als het het soort pannen zijn die dat kunnen (en anders: nieuwe pannen is leuk); moderne vaatwasser is erg energie efficiënt

Persoonlijk ben ik een behoorlijke tijd quooker-vrij en eigenlijk mis ik het niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Umbrah op 01-01-2026 12:56 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-01 18:20
Dat klinkt mij als behoorlijk veel in de oren. Ik heb net even gekeken, onze Quooker heeft afgelopen jaar 390 kWh verbruikt. We gebruiken hem volgens mij wel intensief, vooral voor thee, cup-a-soup en koken. Als we iets koken gaat er altijd kokend water uit de Quooker in de pan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je misschien last van hard water / kalk aanslag o.i.d.?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:39
@Alphyraz
Zou prima kunnen, om 1 liter wat op te warmen naar 100 graden kost je dat 0,125 kWh.
Jouw COMBI heeft 7 liter water, dus 7*0,125 = 0.875 kWh om hem 1x op te warmen.
In 90 dagen tijd heb je 218 kWh gebruikt, dat is 218/0.875 = 249 keer opwarmen.
249/90 dagen = 2.76x per dag = circa 19 liter water van 100 graden of 41 liter van 60 graden.
Niet enorme gekke hoeveelheden.

Standby verlies is hierin niet meegenomen.

• Alphyraz
Ik zal later even reageren op de berichten, maar hierbij nog even een screenshot van een willekeurig moment van gisteren tussen 10:00 en 12:00 uur. Dit is het opgenomen vermogen en het lijkt dus alsof hij elke paar minuten opwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXNg3_5HNprU-wiI6wGCwhPTfxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7OY8AxX71tN8vVURanNRhK7.jpg?f=fotoalbum_large
Bor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:52:
Heb je misschien last van hard water / kalk aanslag o.i.d.?
Dit stuk heb ik later nog toegevoegd, maar we hebben een waterontharder in gebruik.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:39
@Alphyraz
Logische grafiek, want je wil altijd warm water hebben. Dat ding koelt af, dus of en toe een piek om het weer naar 100 graden te brengen.
Er is veel info hoe je je Quooker kan isoleren.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Warm water voor handen wassen? Comfort heeft een prijs, dat zie je onder andere hierin terug.

• Bor
  • Nu online

Bor

Alphyraz schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:06:
Dit stuk heb ik later nog toegevoegd, maar we hebben een waterontharder in gebruik.
Heel goed en niet om flauw te zijn maar; doet hij het ook goed? Heb je dat gemeten? Ik herken dit scenario met een ander device bij mensen met een waterontharder die al langere tijd niets meer bleek te doen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voel eens aan de buitenkant, de eerste die ik had was lek (isolatie is vacuum), en is dan een graad of 30 of meer aan de buitenkant. Werd netjes vervangen onder garantie.
De huidige is alleen bij het plastic deel een beetje lauwwarm.
En ja, comfort heeft een prijs, maar warm water van de CV kost ook veel, CV opspoelen, lange leidingen die eerst moeten opwarmen, en tegen de tijd dat het bij de kraan is je beker schoon en doe je de kraan weer dicht ;)

Hier springt hij in de nacht (dus geen warm water vraag) 1 a 2 keer per uur aan.

[ Voor 55% gewijzigd door _ferry_ op 01-01-2026 13:49 ]

• Alphyraz
Denk dat handen wassen met koud water inderdaad een gemakkelijke besparing is. M’n ouders hadden vroeger ook altijd een keukenboiler dus ben het van jongs af aan gewend, maar dat betekent niet dat ik dit gedrag niet kan veranderen. :)
Bor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Heel goed en niet om flauw te zijn maar; doet hij het ook goed? Heb je dat gemeten? Ik herken dit scenario met een ander device bij mensen met een waterontharder die al langere tijd niets meer bleek te doen.
Hoe kan ik dit goed meten? We hebben ‘m nu goed drie jaar en we zien nergens echt kalk, ook niet op zwarte kranen in de badkamer.
_ferry_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:44:
Voel eens aan de buitenkant, de eerste die ik had was lek (isolatie is vacuum), en is dan een graad of 30 of meer aan de buitenkant. Werd netjes vervangen onder garantie.
De huidige is alleen bij het plastic deel een beetje lauwwarm.
En ja, comfort heeft een prijs, maar warm water van de CV kost ook veel, CV opspoelen, lange leidingen die eerst moeten opwarmen, en tegen de tijd dat het bij de kraan is je beker schoon en doe je de kraan weer dicht ;)

Hier springt hij in de nacht (dus geen warm water vraag) 1 a 2 keer per uur aan.
Zojuist even gemeten met een infraroodthermometer (Ferm, dus geen idee hoe accuraat deze precies is), maar de zijkant van de kap schommelt rond de 23-27 graden op verschillende punten, de kop van de kap rond de 30 graden en de rest van het vat (aluminium?) rond de 18-21 graden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:03:
@Alphyraz
Zou prima kunnen, om 1 liter wat op te warmen naar 100 graden kost je dat 0,125 kWh.
Jouw COMBI heeft 7 liter water, dus 7*0,125 = 0.875 kWh om hem 1x op te warmen.
In 90 dagen tijd heb je 218 kWh gebruikt, dat is 218/0.875 = 249 keer opwarmen.
249/90 dagen = 2.76x per dag = circa 19 liter water van 100 graden of 41 liter van 60 graden.
Niet enorme gekke hoeveelheden.

Standby verlies is hierin niet meegenomen.
19 liter kokend water per dag uit een Quooker halen valt bij mij wel onder de enorm gekke hoeveelheden eerlijk gezegd.

• Bor
  • Nu online

Bor

Alphyraz schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:11:
Denk dat handen wassen met koud water inderdaad een gemakkelijke besparing is. M’n ouders hadden vroeger ook altijd een keukenboiler dus ben het van jongs af aan gewend, maar dat betekent niet dat ik dit gedrag niet kan veranderen. :)

[...]
Hoe kan ik dit goed meten? We hebben ‘m nu goed drie jaar en we zien nergens echt kalk, ook niet op zwarte kranen in de badkamer.
Daar heb je speciale hardheidstest setjes voor te koop. Als je de ontharder laat onderhouden wordt het doorgaans bij elke onderhoudsbeurt gecontroleerd.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
Alphyraz schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:06:
Ik zal later even reageren op de berichten, maar hierbij nog even een screenshot van een willekeurig moment van gisteren tussen 10:00 en 12:00 uur. Dit is het opgenomen vermogen en het lijkt dus alsof hij elke paar minuten opwarmt.

[Afbeelding]
Die slaat wel heel vaak aan.
De Quooker hier is hetzelfde tijdsvak niet gebruikt en slechts 10 keer aangeslagen, steeds voor een paar seconden op vol vermogen. Hoevaak je de Quooker gebruikt in dat tijdsvak?

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 01-01-2026 14:25 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 18:26

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Quooker hier op temperatuur houden verbruik: standaard verbruik 2W, om half uur even 77W.
Na gebruik opwarmen kortstondig tegen 2kW.
Gemiddeld per dag tussen 1 en 1,5 kWh verbruik.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Meting over 3,5 jaar van onze Quooker Combi geeft 1,50 kWh per dag. Geen vaatwasser, veel koffie en thee.

A'dam PVOutput

• Alphyraz
Ik heb even gauw gekeken naar het verbruik tussen 5:00 uur en 7:00 uur vannacht, toen iedereen sliep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1GhsOMgzCEhBlXvbl2HnpExGlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2fMuYc4o2H87KWCM1fTRRif.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ligt wel in lijn met wat ik hier in de reacties zie: gemiddeld 2x per uur.

Dan lijkt het hoge verbruik toch echt gedurende dag te liggen. Ik zal de komende tijd ook ernaast bewuster warm water gebruiken (wanneer het niet echt nodig is) en meten of er een verschil in zit.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan dat ding ook vertellen hoeveel energie in die tijdsperiode is verbruikt? Dan kan je simpelweg het standby verbruik uitrekenen over de maanden die je nu bekijkt.
Pagina: 1