Aankoop nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:06
Goedemorgen,

Ik ben al een week of 3 in de race voor een nieuwe auto. Mijn Tesla M3 is aan vervanging toe en ik ga toch weer terug naar een brandstof motor met evt. een hybride systeem.
Nu hebben we van het weekend een redelijke filterslag gemaakt naar flink wat proef te rijden.
De situatie is als volgt:
Mijn vriendin rijdt er het meeste in, ze rijd gemiddeld zo'n 1200km per maand voor woon werk verkeer en zakelijke ritten. We hebben 2 kinderen van 4 en 7 en wellicht dat er komend jaar nog een bij gaat komen.
Ze rijdt veel alleen en als we met zijn 4e zitten is dat maximaal 2 uur. Ze wilt niet te groot aangezien ze de tesla ook al aardig mishandeld heeft |:(

We zitten te kijken naar;
- Een Jeep avenger de 4xe en wellicht de north face variant omdat we ook surfen en dat wellicht makkelijk is
- Renault Symbioz 2025 variant

2 totaal verschillende auto's en ook in ruimte.. Zijn hier mensen met ervaringen over deze auto's die mij eventueel de pro's en cons kunnen vertellen of de ervaringen die zij hebben?
De Jeep zal een nieuwe zijn en de Renault een gebruikte met 20k op de teller.
qua bedrag zal de gebruikte Renault iets goedkoper zijn dat scheelt 3 a 4 k.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:00
Dit zijn wel beetje tweeuitersten qua merken.
Renault is een goedkoper merk, maar daardoor krijg je meer opties voor hetzelfde geld over algemeen.
Jeep is wat meer luxe merk...

Je vriendin rijdt dus 30 km naar werk en 30 km terug... dus 1`20-30 min per rit...
Weet je zeker dat je een grote auto wilt?
En waarom 4x4? Moet ze door de bossen naar haar werk? Of woon je in Belgie?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Jeep is tegenwoordig van Stellantis en de Avenger is een kloon uit dezelfde reeks als de Peugeot 2008, Fiat 600, Opel Mokka, Alfa Romeo Junior en DS4. Ik zou het dan ook niet echt omschrijven als een 'luxe' merk.

Spel en typfouten voorbehouden

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:56
Ben wel benieuwd wat de reden is om de tesla model 3 de deur uit te doen?
Waarom geen nieuwe 3 / Y?

• thomas1750
99ruud99 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:41:
Dit zijn wel beetje tweeuitersten qua merken.
Renault is een goedkoper merk, maar daardoor krijg je meer opties voor hetzelfde geld over algemeen.
Jeep is wat meer luxe merk...

Je vriendin rijdt dus 30 km naar werk en 30 km terug... dus 1`20-30 min per rit...
Weet je zeker dat je een grote auto wilt?
En waarom 4x4? Moet ze door de bossen naar haar werk? Of woon je in Belgie?
Nee mijn vriendin die rijd enkel 50 km. dan zitten er soms ook zakelijke ritten bij waardoor ze overnacht. Al met al rijd ze gemiddeld 1200km per maand, laatste 3 maanden was dat bijvoorbeeld 1600km per maand, maar soms ook gewoon niet.

Ehm, wij houden van wintersport en dat leek mij wel handig in de sneeuw en ook met surfen als je ergens ineens in het zand rijd...

• thomas1750
joke_name schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:58:
Ben wel benieuwd wat de reden is om de tesla model 3 de deur uit te doen?
Waarom geen nieuwe 3 / Y?
Ehm, ik kan thuis niet laden vandaar. Alleen met zo een slow a 17km p u opladen. Dat is gewoon niet genoeg als ze verder weg zit of de accu leeg is thuis en je moet de volgnede dag weer vroeg weg, waardoor je dus maximaal 10 uur kan laden..

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08
thomas1750 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Ehm, ik kan thuis niet laden vandaar. Alleen met zo een slow a 17km p u opladen. Dat is gewoon niet genoeg als ze verder weg zit of de accu leeg is thuis en je moet de volgnede dag weer vroeg weg, waardoor je dus maximaal 10 uur kan laden..
Dat laat je toch niet afhangen van een laadpaal van 500euro? Zeker als je de geen backoffice nodig hebt is de meest simpele paal (wat dan eigenlijk gewoon een stopcontact is) voldoende.
(Snap niet zo goed waarom je die niet hebt geïnstalleerd voor de huidige auto)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat is je budget? Ook niet onbelangrijk.
Let wel dat een Hybride wel een compromis is met een vergrote kans op duurder onderhoud. Je hebt namelijk 2 aandrijflijnen te onderhouden die ook nog eens moeten samenwerken.

Hier als tweede auto voor een plug-in hybride Q3 gekozen en bevalt uitstekend. Meer dan genoeg range voor mijn vrouw waardoor ze zeker 85-90% van de tijd elektrisch rijdt.
De nieuwste modellen doen ongeveer 100km elektrisch maar dan ga je wel richting de 50-60k voor knappe modellen.
De Q3 is ruim genoeg voor een gezin van 5 en paar weken terug nog zonder een centje pijn mee naar Parijs geweest. Mijn vrouw wilde geen volledig elektrische nog dus als tussenstap toch voor de Hybride optie gekozen maar vooral ook omdat ik een eigen oprit heb en een berg zonnepanelen.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2026 12:19 ]

• thomas1750
jongetje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Dat laat je toch niet afhangen van een laadpaal van 500euro? Zeker als je de geen backoffice nodig hebt is de meest simpele paal (wat dan eigenlijk gewoon een stopcontact is) voldoende.
(Snap niet zo goed waarom je die niet hebt geïnstalleerd voor de huidige auto)
Zeker niet, heb meer zoiets, nu krijg ik er ook nog wel wat voor terug vandaar. Ik vraag mij wel oprecht af met alle verzekeringen en belastingen of die nog veel goedkoper is.

• thomas1750
GeeMoney schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:17:
Wat is je budget? Ook niet onbelangrijk.
Let wel dat een Hybride wel een compromis is met een vergrote kans op duurder onderhoud. Je hebt namelijk 2 aandrijflijnen te onderhouden die ook nog eens moeten samenwerken.

Hier als tweede auto voor een plug-in hybride Q3 gekozen en bevalt uitstekend. Meer dan genoeg range voor mijn vrouw waardoor ze zeker 85-90% van de tijd elektrisch rijdt.
De nieuwste modellen doen ongeveer 100km elektrisch maar dan ga je wel richting de 50-60k voor knappe modellen.
De Q3 is ruim genoeg voor een gezin van 5 en paar weken terug nog zonder een centje pijn mee naar Parijs geweest. Mijn vrouw wilde geen volledig elektrische nog dus als tussenstap toch voor de Hybride optie gekozen maar vooral ook omdat ik een eigen oprit heb en een berg zonnepanelen.
Budget is rond de 35K incl inruil, dus ongeveer 20 a 25k bijleggen zelf.

Ja Q3 is prachtig, alleen die gaat wel duur worden inderdaad!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08
De kosten moet je wel alles meepakken.
Elektra is goedkoper dan benzine, zeker als je thuis kunt laden. Daarbij is onderhoud ook eenvoudiger en dus goedkoper doordat een elektromotor geen onderhoud heeft.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Heel blij met een Lynk & Co, die nu massaal op de occasion markt gedumpt worden vanwege het stoppen van de lease constructie.
Is een plug in hybride, met deze koude winterdagen rij ik er 50 km elektrisch mee.

Wel een grote auto, is vergelijkbaar met de Volvo XC40

Wij hebben (ex inruil) zo'n 27K betaald voor een auto van 2023 met net geen 20.000 km op de teller. Iets goedkoper is ook te vinden

[ Voor 20% gewijzigd door greatgonzo op 01-01-2026 12:27 ]

• thomas1750
jongetje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:21:
De kosten moet je wel alles meepakken.
Elektra is goedkoper dan benzine, zeker als je thuis kunt laden. Daarbij is onderhoud ook eenvoudiger en dus goedkoper doordat een elektromotor geen onderhoud heeft.
Eens, zeker zo! Maar neemt niet weg dat het laden en vooral nu gewoon een kriem is vind ik persoonlijk. dicht bij zijnde tesla charger is 20 min rijden. De palen hier zijn 60cnt de KWu. Dan zal het onder aan de streep niet veel meer schelen. Als ik daardoor wel de ''vrijheid'' heb om te tanken en te gaan..

• thomas1750
greatgonzo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:21:
Heel blij met een Lynk & Co, die nu massaal op de occasion markt gedumpt worden vanwege het stoppen van de lease constructie.
Is een plug in hybride, met deze koude winterdagen rij ik er 50 km elektrisch mee.

Wel een grote auto, is vergelijkbaar met de Volvo XC40

Wij hebben (ex inruil) zo'n 27K betaald voor een auto van 2023 met net geen 20.000 km op de teller. Iets goedkoper is ook te vinden
hebben wij in gereden, vonden wij aan de grote kant!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:00
Als je inderdaad bergen en stranden doet is 4x4 misschien wel leuk :) dat was informatie die ik over het hoofd had gezien in de TS.

Wat heb je nog meer voor wensen / eisen?
Elektrische laadpaal thuis installeren is geen optie denk ik?

• thomas1750
99ruud99 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:43:
Als je inderdaad bergen en stranden doet is 4x4 misschien wel leuk :) dat was informatie die ik over het hoofd had gezien in de TS.

Wat heb je nog meer voor wensen / eisen?
Elektrische laadpaal thuis installeren is geen optie denk ik?
Ja Dan kan ik met het apparaat gewoon zover mogelijk rijden haha!

Ehm, heb 8 panelen en nog niet echt zicht op meer, dus heeft het meerwaarde...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat was je longlist voor je shortlist? Iedereen roept een hoop alternatieven maar die zijn vermoedelijk al lang gepasseerd.

Als je nu al twee guppen hebt en er komt een derde mogelijk bij: gewoon dikke (Hybrid) station kopen.
Je budget van 35k is mooi maar daar haal je tegenwoordig geen middenklasser meer voor, dat zal toch echt naar de 40 moeten. Autorijden is duur geworden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thomas1750
The Eagle schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:02:
Wat was je longlist voor je shortlist? Iedereen roept een hoop alternatieven maar die zijn vermoedelijk al lang gepasseerd.

Als je nu al twee guppen hebt en er komt een derde mogelijk bij: gewoon dikke (Hybrid) station kopen.
Je budget van 35k is mooi maar daar haal je tegenwoordig geen middenklasser meer voor, dat zal toch echt naar de 40 moeten. Autorijden is duur geworden.
We hebben al in veel rond gereden.
We begonnen bij een lynk en co 01 inderdaad, dat was voor ons te groot en we vonden het toch niet helemaal dat we beide zeiden ''wauw''.
Toen een seat Ateca FR BI 2025. Die was oke, maar ook hier weer lang over getwijfeld.. zegt ook iets..
Toen gaan zoeken en kwam ik de renault Austral tegen die gewoon te groot is. Daardoor in een symbioz gereden. Nissan qashqai nog gezien, maar ook die wordt dan toch te groot. Waardoor we onderweg een alfa romeo Junior tegenkwamen. die vindt de vrouw super, ik ben er minder over.. we kwamen in die zaak en zagen de jeep staan. Daar stapte ik echt in een auto voor mijn idee..

tussen de 35 en 40 k mag die maximaal kosten, dan ruil ik mijn auto in.. wellicht zet ik hem op marktplaats...

[ Voor 4% gewijzigd door thomas1750 op 01-01-2026 13:52 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik krijg het idee dat je vrouw liever niet in een grote auto wil rijden, maar dat je die eigenlijk wel nodig hebt voor je gezin, vakanties etc.
Klopt dat een beetje?
En als je vergelijkbare grootte als nu wilt, maar met flinke ruimte moet je naar een Model Y kijken. Is achterin bijna net zo groot als mijn Passat.
Wat trouwens ook nog steeds een aanrader is, hoop tweedehands te krijgen en rijdt heerlijk. Tikt al je boxjes, behalve dan dat je vrouw hem vermoedelijk te groot vind. Maar die mag ook best water bij de wijn doen, als het voor het gezin nodig is is dat het imho.

[ Voor 55% gewijzigd door The Eagle op 01-01-2026 13:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:56
Misschien een mazda xc 30 ?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zonder oprit/eigen laadpaal zou ik nooit voor een plugin kiezen. En eigenlijk ook geen electrische auto..
Toyota hybride zou wel kunnen (dus zonder stekker).

Als je wel een oprit hebt is een laadpaal een no brainer, ik denk dat die Tesla dan ook veel beter tot zn recht komt.. Kost ongeveer 1300-1400 euro, stuk minder dan een andere auto kopen.

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 01-01-2026 14:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik snap de hele overweging niet, de bottleneck, het laden los je op met een laadpaal wat de kosten niet zijn.

Daarnaast zit je nu op het spoor van complexe onderhoudsgevoelige hybride plugin techniek (van ook nog eens een concern waar de betrouwbaarheid niet al te best staat aangeschreven ) waarbij je alsnog moet laden, en krijg je eigenlijk dus op alle tereinen namelijk, onderhoud, brandstofkosten, belasting, afschrijving, hogere kosten dus wat win je precies?

Als het om de kosten gaat dan gaat deze exercitie flink in de papieren lopen

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 01-01-2026 14:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je maar 1200 kilometer per maand rijdt, hoef je ook maar een keer of 3 a 4 volledig te laden toch? Dat is zelfs met regulier stopcontact ontzettend eenvoudig te doen. Elke keer als je thuis komt, kabeltje er in. Als je ergens moet overnachten, aan de laadpaal bij het hotel. Of desnoods langs de snelweg.

De laadpaaldichtheid is goed in Nederland, ook zonder eigen paal kun je met het grootste gemak zorgeloos elektrisch rijden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:08
- Voor die ene skivakantie en 2x naar het strand per jaar om te surfen slaat 4x4 helemaal nergens op.
- Als je je EV weg wil doen omdat je thuis lastig of niet kan stekkeren dan zou ik ook geen plugin kopen.. want wat win je dan ?
- Je hebt ruimte nodig, maar je vrouw wil geen grote auto. Waarom geen kleine zuinige auto voor de vrouw haar woon-werk verkeer ?
- Ik zou nooit nieuw kopen maar dat ben ik.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:49
Ik mis misschien iets, maar een kleine auto waar 3 kinderzitjes/verhogingskussens in moeten? Hmmm. Ik denk dat je naast shoppen met emotie ook moet shoppen met een rolmaat.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat ook zeer zeker ja.

• thomas1750
Denk dat het een beetje de verkeerde kant op gaat. Mijn concrete vraag is eigenlijk of er mensen ervaring mee hebben. Ja er zijn andere opties en super voor het meedenken, met laadpaal etc. Neemt niet weg dat deze vervangen wordt want die is nog van mij en we willen er samen een!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:57
Hoe heb je al jaren een tesla maar nog nooit naar de 500 euro voor een laadpaal gekeken? Je zegt 'is het wel goedkoper' --> ja, thuisladen is ongeveer 25 ct/kwh. Onverslaanbaar qua kosten per km.

Meest logische optie is gewoon je tesla houden, 500 euro in een laadpaal stoppen en verder niks veranderen. Wisselen van auto gaat je ook geld kosten.
Pagina: 1