Rolluik zigbee module toevoegen aan oud systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-02 22:29
Ik heb elektrische rolluiken die ik vandaag bedien met Somfy Chronis Easy Uno. Druk je een keer op boven/beneden dan doe die zijn werk zonder dat ik daar heel tijd de aan de knop moet blijven drukken.

Nu wil ik graag de ROBB SMARRT Zigbee RolluikSchakelaar er tussen steken zodat ik het ook kan bedienen met homeAssistant en tegelijkertijd de rolluiken nog altijd manueel kan bedienen met de knoppen van Somfy.

Echter is mijn elektrische kennis niet top, maar het schema leek wel easy dus wou ik het wel zelf even proberen. Voor ik er aan wou beginnen heb ik het voor de zekerheid even afgetoetst met onze vriend ChatGPT. Hij zegt dat het niet gaat omdat de Somfy niet gebruikt kan worden als bedieningsknop maar dat het eerder een motorsturing is.

Maar ik geloof hem niet :D en volgens mij kan het wel.
Kan iemand met kennis even meekijken zodat ik mijn rolluiken niet beschadig please :)

Dit zijn de relevante schema's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53IWta0eEC6OT5pttZJMQj9NDDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsSJIrocwHooRIgY0m87uWnj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s66q9Nl0pVR12TreBI1Bc9AWPKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ivf5dkLfhstu5nEmGsAUvb2i.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat maakt die Zigbee module nier direct makkelijk doordat hij tegen de standaarden in de schakelaar in de N verwacht. Maar je zou op de Chronis Easy Uno de inkomende L en N kunnen omdraaien, dan is de uitgang dus naar N geworden.

Dus:
Inkomende L (bruin) => Chronis Easy Uno N + Zigbee module L
Inkomende N (blauw) => Chronis Easy Uno L + Zigbee module N + rolluik N (blauw)
Inkomende PW (geel/groen) => Rolluik PE (geen/groen)
Rolluik bruin/zwart => Zigbee module Q1/Q2
Chronis Easy Uno uitgangen => Zigbee module S1/S2

Maar vaak hebben dit soort modules ook zelf de mogelijkheid om te doen wat de Chronis Easy Uno nu doet qua op/neer met enkele knop. Ik kan alleen voor de RobbShop module dat niet vinden.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-02 10:45
Ik zou denken dat de N op de Chronis Easy Uno alleen gebruikt wordt voor het doorlussen, schakelen gaat tussen bruin en zwart. De L en N dan omwisselen lijkt me geen goed idee, al weet ik het niet zeker.

Mijn GPS-collectie

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-02 22:29
Ok ik zal dat eens proberen dit weekend:)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JaVaWa De N zal ook gebruikt worden om de Chronis Easy Uno te voeden gezien het wel wat meer is dan een schakelaar. Maar zoals eigenlijk alle 230V devices maakt het niet uit hoe de L en de N zitten. De aanduiding is er vooral om onderscheid te maken tussen de twee klemmen. En dat het standaard is de L te schakelen. Maar dus hier de boel draaien zal geen probleem geven.