Schoonmaken van een QD-OLED monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:04
Beste lezers,

Zoals jullie ongetwijfeld weten heerst er op het internet grootse verdeeldheid over het reinigen van een OLED monitor. Eerder dit jaar heb ik de MSI MPG 321URX QD-OLED gekocht voor zo'n €900. Nu zitten er inmiddels flink wat vlekken op en ik wil het scherm graag reinigen.

Ik ben echter bang om een microvezeldoekje te gebruiken, ik lees constant dat het krassen oplevert. Mijn vorige (niet OLED) monitor maakte ik hier altijd mee schoon, snel en handig. Gezien de prijs en kwetsbaarheid ben ik echter skeptisch. Ik heb ook brillendoekjes die ik eventueel kan gebruiken, maar ik weet niet precies van welk materiaal deze zijn.

Kortom, hoe maken jullie je OLED scherm schoon en gebruik je hier nog ''speciale'' schoonmaak middelen bij?

Alle reacties

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:55
Brillendoekjes sowieso niet gebruiken want die krassen. Ook voor een bril zijn dat ondingen, handig voor een uitzondering.

Ik zou niet weten hoe een vezeldoek kan krassen, gebruik die zelf ook.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
mhaket schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:57:
Brillendoekjes sowieso niet gebruiken want die krassen. Ook voor een bril zijn dat ondingen, handig voor een uitzondering.
Niet elke microvezeldoek is hetzelfde.
Dat is voelbaar wanneer je ze in de vingers hebt.
Kies een microvezeldoek die echt zacht aanvoelt, bevochtig deze licht met gedestilleerd water en ga dan zachtjes over het scherm. Daarna met zo'n zelfde doek droogmaken. Mocht er toch vlekken blijven zitten (vette vingers en zo) dan kun je een oplossing maken van 50% (gedestilleerd) water / 50% IsoPropylAlcohol. Wel even checken of je scherm tegen IPA kan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gelezen, en zowel bij plaatsen initieel, als daarna op een monitorarm monteren, zijn er wel wat vlekken ontstaan (de randen zijn immers nogal smal van een moderne monitor, dus je raakt snel het scherm zelf aan).

Ook de verhalen gelezen van krassen met microvezel en/of brillendoekjes gelezen. Maar ook bijvoorbeeld bij VR headsets gelezen hoe mensen alleen heel zachtjes heel voorzichtig hem net aan aanraakte, en er zaten al krassen op. Ik doe mijn VR headset zeker niet heel voorzichtig, want dan wordt hij niet schoon, maar geen krasje te zien op.

Anyway terug naar de monitor, ik gebruik mijn brillendoekjes, wel wat voorzichtiger dan dus die VR headset, maar soms heb je weinig keuze als je iets eraf wil halen en moet er wat meer kracht geleverd worden. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe zo'n doekje een kras kan maken.

Zulke heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/150764/files/278882824/650x650x2/14-pak-opticien-brillendoekjes-kleurenmix.jpg

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:04
Yaksa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:03:
[...]

Niet elke microvezeldoek is hetzelfde.
Dat is voelbaar wanneer je ze in de vingers hebt.
Kies een microvezeldoek die echt zacht aanvoelt, bevochtig deze licht met gedestilleerd water en ga dan zachtjes over het scherm. Daarna met zo'n zelfde doek droogmaken. Mocht er toch vlekken blijven zitten (vette vingers en zo) dan kun je een oplossing maken van 50% (gedestilleerd) water / 50% IsoPropylAlcohol. Wel even checken of je scherm tegen IPA kan.
https://www.ah.nl/product...h-gedemineraliseerd-water kan ik daar dit water voor gebruiken? Dit krijg ik namelijk naar voren als ik op gedestilleerd water zoek.

De microvezeldoekjes die ik heb zijn zacht.. maar wel allemaal hetzelfde (lees ook dat ze eerst gewassen moeten worden, is inmiddels gebeurd). Ik heb dus niet echt een referentiekader. Zal het eens in mijn omgeving vragen.

Ook hier lees ik dus weer verschillende meningen, de een zegt geen brillendoekjes en de ander prijst het weer aan :? . Vraag me toch af waarom er zoveel onduidelijkheid is over het topic.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Brillendoekjes is een (te) algemene term.
Je hebt vochtige papieren brillendoekjes, die kunnen krassen of rare strepen achterlaten.
Maar je hebt ook microvezel brillendoekjes, die je bij de opticien meekrijgt wanneer je een nieuwe bril koopt.
En bij monitors / schermen wordt soms ook al een microvezeldoek meegeleverd.

V.w.b. water: gedemineraliseerd water is te gebruiken, waar het om gaat is dat je geen water gebruikt wat bij opdrogen een residu (zoals kalk) achterlaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En bijvoorbeeld ook de droge doekjes van de Kruidvat zijn kut de laatste keer dat ik die geprobeerd heb. Maar een goede zacht microvezel / brillendoekje zou lijkt mij iig gewoon moeten werken.

Qua water / isopropanol, ik zou dat lekker als plan B houden zelf, en eerst droog proberen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:35
mhaket schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:57:

Niet als je de goede doekjes hebt. Krijg nooit krassen door de doekjes. Je moet er wel voor zorgen dat je er geen zandkorrel of iets op krijgt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Pagina: 1