Vraag

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 01:08
Hoi, ik ben op zoek naar wat advies voor het upgraden van mijn huidige PC.
Op dit moment heb ik een Ryzen 7 5800X op een Asus Prime X470 pro moederbord, met 32GB 3200MHz DDR4, en een AMD Radeon 6700XT.

Mijn originele plan was om een paar jaar later (=nu), goedkoop, een gebruikte 5800X3D te kopen als laatste eer voor mijn trouwe PCtje. Dat loopt nu dus even wat anders, gezien de schaarste en prijzen van gebruikte 5000X3D processoren.

Op dit moment is een nieuwe Core i7 14700(F) + DDR4 moederbord goedkopere en snellere optie, dan een gebruikte 5800X3D. Is dat een goed alternatief?

De 14000K processoren hebben veel problemen gehad met degradatie en de energie efficientie is, nouja, bagger :X
Geldt dit ook voor de 14700 (non-K)?

Wat voor moederbord is aan te raden? Ik begrijp dat goede (DrMos) VRM's wel een pre zijn. En omdat mijn geheugen XMP heeft, zou ik de H610 chipset moeten vermijden (die hebben vaak ook slechte VRM's, dus prima).

Tot slot, een 14700K kost niet veel meer dan een 14700, is dat dan (toch) een betere optie? Moederborden met een Z chipsets vind ik de meerprijs niet waard. En overklokken doe ik toch niet (meer).

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 14:50

Croga

The Unreasonable Man

Één van de belangrijkste vragen in de template die je verwijdert hebt is wat je met de PC gaat doen. Zonder die vraag wordt het een beetje gissen en heb je weinig aan de antwoorden die hier gegeven worden.

• Gabriel-LG
De workload bestaat uit:
- Games, vooral 2 a 3 jaar oude AAA games en af-en-toe VR.
- Programmeren (embedded software met name)
- CAD tekenen (fusion 360)

Als ik eerlijk ben, dan voldoet mijn systeem voor al deze taken prima, maar ik wil ook eens iets nieuws :P

Mogelijk is dit mijn laatste PC, want ik vind GPU prijzen niet meer voor de hobby. De huidige DRAM prijzen ook niet meer, maar dat gaat (hopelijk) weer voorbij.

Dus als mijn GPU te sterk gedateerd is, dan komt er waarschijnlijk geen nieuwe PC weer ;(
Maar dat zei ik 5 jaar geleden ook al, en toen heb ik mijn Ryzen 5 2600 + 1070ti toch nog geupgraded naar een 5800X met 6700XT, dus wie weet O+

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 20:42
Geheugen prijzen en videokaarten prijzen zijn niet grappig meer deze dagen... Van geheugen weten we dat dat of verder omhoog gaat en voorlopig niet meer normaal is...

GPU prijzen staan er door geruchten (40 % minder productie door Nvidia ) ook onder druk...

Ik zat met een soort gelijk dilema. Upgraden naar Am5 of bijspijkeren bij AM4...

Uiteindelijk cpu geupgrade van 2700x naar 5800x en een 5060Ti 16gb gekocht en ram geupgrade naar 32 GB... Daar zal ik het mee moeten redden voorlopig en is mijn eerste echt (relatief ) dure videokaart .... 500 ipv 35 euro...

Het zijn wat dat betreft rare en onzekere tijden die er komen gaan....

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@Gabriel-LG
Je systeem is nu mooi in balans. Een 5800x is een prima CPU voor wat jij doet.
Dus niks doen is echt het beste.

En nu zeggen dat dit je laatste pc is want onderdelen zijn duur maar nu wel willen upgraden, want je wil iets nieuws. Die 2 gaan niet echt samen.

[ Voor 36% gewijzigd door chrisborst op 31-12-2025 18:05 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 22:21
Wat mis je vraag ik me af, waaaeom wil je uograden, voor meer fps bv zou ik eerder de gpu upgraden als cpu.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

De 14700 is niet echt nieuwer. Het is gewoon een omhoog geklokte 12700 zonder enige nuttige architecturale verbeteringen. Het is dus geld tegen de muur flikkeren voor een paar procent en je koopt weer een dood platform met bovendien bekende gebreken.

Nee, of je accepteert DDR5 prijzen of je doet niets, kies maar ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie upgrade, die 14700k is een stuk sneller dan de 5800X.

• Gabriel-LG
Als ik het goed begrijp is de 14700 wel sneller, maar ga ik daar niet zoveel aan hebben met mijn videokaart.

Dat een 14700(K) + DDR4 moederbord goedkoper is, dan een enkele gebruikte 5800X3D, geeft wel aan hoeveel de 5800X3D op dit moment overgewaardeerd wordt. |:(

Ik laat mijn systeem mooi voor wat het is. Hopelijk ligt de markt er over een paar jaar beter bij. En anders wordt dit (na ruim 25 jaar) mijn eindstation voor wat betreft PC desktop computing. :|

Bedankt voor jullie inzichten *O*

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:02
Gabriel-LG schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:34:
Dat een 14700(K) + DDR4 moederbord goedkoper is, dan een enkele gebruikte 5800X3D, geeft wel aan hoeveel de 5800X3D op dit moment overgewaardeerd wordt. |:(
Niet overgewaardeerd. De 5800X3D, en ook de overige X3D cpus op het AM4 platform worden al tijden niet meer geproduceerd. Zijn End of Sale.

Schaarste maakt ze dus duur, als ze überhaupt nog nieuw te koop zijn.

https://wren.co/join/Devian

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nelizmastr schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:29:
De 14700 is niet echt nieuwer. Het is gewoon een omhoog geklokte 12700 zonder enige nuttige architecturale verbeteringen.
Dit. De prestatiewinst per euro bij een upgrade naar AM5 is met de huidige geheugenprijzen ronduit slecht, maar de prestatiewinst per euro bij een overstap naar een 14700 is mogelijk nog slechter, puur omdat de prestatiewinst zo klein is.

De 14700K is qua prestatiewinst per euro al wat beter omdat er in ieder geval wat prestatiewinst is. De degradatieproblemen zijn waarschijnlijk opgelost maar het is nog steeds een onkoelbaar heethoofd. Let op dat alle benchmarks van review-websites met waterkoeling zijn, met luchtkoeling ontkom je niet aan throttling. Prestaties zijn één ding, in alle andere opzichten is de 14700K m.i. dus een erg slechte CPU.

Mijn mening: de 5800X kan nog prima mee, nu upgraden is geldverspilling. Lekker wachten tot een nieuw platform wél een gunstige aankoop is. Voor de 5000X3D's ben je helaas te laat, al was die upgrade het geld m.i. ook niet waard - wel voor enkel gaming, maar het is juist een downgrade voor de overige applicaties.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 01-01-2026 22:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-01 18:58
Devian schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Niet overgewaardeerd. De 5800X3D, en ook de overige X3D cpus op het AM4 platform worden al tijden niet meer geproduceerd. Zijn End of Sale.

Schaarste maakt ze dus duur, als ze überhaupt nog nieuw te koop zijn.
Mwah, ik vind 'em behoorlijk overgewaardeerd, als je ziet voor welk geld ze nu gaan (tegen de 500 euro aan). Dat valt eigenlijk niet meer goed te praten.

Nieuw is de 5800X3D al tijden niet meer te koop. De 5700 variant was langer vergelijkbaar, maar inmiddels ook al een half jaar ofzo niet meer. Die huidige 500 euro marktprijs is dus gebaseerd op een gebruikte CPU...

Voor dat soort bedragen kun je veel beter alsnog overgaan op het AM5 platform en een huidige generatie X3D CPU kopen. Dan is de prijs van het RAM geheugen fors slikken, maar krijg je een veel sneller systeem wat ook meer future proof is.

EDIT: dit is ook de reden dat je ineens heel veel 5800X3D CPU's te koop ziet staan. Die mensen upgraden bijna allemaal naar AM5 met zulke prijzen voor de verkoop van een gebruikte CPU...

[ Voor 23% gewijzigd door Rossi46 op 06-01-2026 15:50 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 15:35
Wellicht is dit wel een interessant filmpje om te kijken voordat je gaat upgraden:
YouTube: The Real Finewine Strikes Again: Ryzen 5600X, 5700X & 5800XT Revisit

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:42
Voor gaming zal de 14700 niet of amper sneller zijn. Voor programmeren alleen als je CPU bottlenecked bent. Ik vind de upgrade hoe dan ook vrij minimaal en zonde van het geld.
Koop een RX 7800 XT en je verdubbelt bijna je FPS.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 09-01-2026 18:18 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-01 17:33
Idd, hier zie je vooral heel goed dat juist ddr5 het verschil maakt in games, zeker ook bij Intel EN dat de 5800x nog best prima is. Upgraden zonder ddr5 is dus zinloos.

En idd, de 6700xt is een leuk kaartje maar zeker geen hardloper meer, je gaat hier in games dus niks opschieten met een cpu. De gpu upgraden zou een betere stap zijn.

Persoonlijk doe ik veel simracing, en vooral hierbij was iedere x3d cpu een flinke verbetering (heb ze allemaal gehad),, vooral ook in de medium en low fps. Dus voor sommige games zijn ze een enorme aanwinst als je het beste wilt, gemiddeld gezien ben je altijd beter uit met een midrange cpu van zijn klasse .

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:24

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Dekar inderdaad. Een GPU upgrade is in dit systeem zeer de moeite omdat er al 32GB ram is ook. Eventueel alleen een nieuwe voeding nodig.

Ben wel eens met @meljor dat als er echt intensief ge simgamet wordt dan kan het een ander verhaal zijn, maar dat lees ik nergens. Eventueel kun je als dat CAD echt zwaar is nog wel nadenken over een tweedehands R9 5950X maar dat is relatief ook best wel weer duur. Als alles nu voldoet zou ik het lekker zou houden of max een GPU upgrade doen, kun je mooi doorsparen nog een jaar of 2 en als de geheugenhausse voorbij is weer eens toeslaan.

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-01-2026 11:32 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1