Mogelijke fraude via DHL & Marktplaats?

Pagina: 1
Acties:

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 22:16
Ik loop tegen een merkwaardige situatie aan en ben benieuwd of anderen dit herkennen of kunnen duiden.

Via Marktplaats heb ik een oplader verkocht. De koper maakte gebruik van kopersbescherming en betaalde voor de verzending via DHL.

Wat er gebeurde
Na de verkoop kreeg ik de melding dat het product verkocht was en dat er automatisch een verzendlabel was aangemaakt. Diezelfde middag ben ik naar een DHL ServicePoint gegaan. Daar heb ik de QR-code uit de Marktplaats-app laten scannen en kreeg ik een bewijs van afgifte mee.

Een paar uur later keek ik in de Marktplaats-app bij “Zending volgen”, maar daar stond nog geen statusupdate. Dat vond ik niet vreemd. De volgende dag kreeg ik echter de melding: “Het is tijd om je pakket af te geven.” Dat was opvallend, want het pakket was al afgegeven.

Dan wordt het raar
In de Marktplaats-app blijft de status hangen op “Zending nog niet ontvangen of verwerkt”. Ik heb daarop de code van het DHL-bewijs van afgifte handmatig ingevoerd op de DHL-website. Daar staat dat het pakket is afgegeven bij een DHL ServicePoint door de verzender en een dag later is opgehaald door de ontvanger.

Het pakket is opgehaald bij een DHL ServicePoint in Veldhoven. In de Marktplaats-app wordt ook Veldhoven genoemd, maar daar staat een ander ServicePoint vermeld.

Het probleem
De koper zegt niets te hebben ontvangen. Marktplaats geeft aan dat ik het pakket niet heb afgegeven. DHL zegt juist dat het pakket is afgegeven én opgehaald. Ik heb bovendien een fysiek bewijs van afgifte.

Mijn zorg
Het lijkt erop dat het pakket wel is opgehaald, maar dat Marktplaats dit niet registreert. Daardoor bestaat het risico dat de koper zijn geld terugkrijgt omdat het pakket “nooit verzonden zou zijn”, terwijl het feitelijk is afgehaald bij DHL.

Ik heb inmiddels een case aangemaakt bij DHL, maar daar kreeg ik te horen dat de koper verantwoordelijk is voor de zending, omdat hij voor de verzending heeft betaald. Dat voelt als een klassiek kastje-naar-de-muur-verhaal.

Mijn vragen
Heeft iemand dit eerder meegemaakt met Marktplaats en DHL?
Hoe kan een zending volgens DHL zijn opgehaald, maar volgens Marktplaats nooit zijn afgegeven?
Zie ik iets over het hoofd, of ruikt dit naar misbruik van het systeem?

Alle ervaringen en inzichten zijn welkom.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Na de verkoop kreeg ik de melding dat het product verkocht was en dat er automatisch een verzendlabel was aangemaakt.
Screenshot?

Zoals je het nu uitlegt, heeft de koper zelf een los DHL-label gekocht en naar jou gestuurd, niet via Marktplaats.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Er lijkt een probleem te zijn bij Marktplaats met het bijwerken van de tracking info.
Zie het automatische antwoord in de chat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu8AXkPe0TpZFC0n5S0ZIhG3cpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1PlR6aVF8E86YYHI1u0jtDkW.png?f=fotoalbum_large

• radicalEMT
Maar de koper geeft aan dat hij het product nog niet heeft opgehaald, terwijl de DHL statuspagina dat wel aangeeft.... Ik zal schermafbeeldingen toevoegen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daar heb ik de QR-code uit de Marktplaats-app laten scannen en kreeg ik een bewijs van afgifte mee.
Deze QR code kreeg je dus van de koper? En niet van Marktplaats?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:12

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

CodeCaster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:43:
[...]

Screenshot?

Zoals je het nu uitlegt, heeft de koper zelf een los DHL-label gekocht en naar jou gestuurd, niet via Marktplaats.
Nee hij omschrijft de functie kopers bescherming van marktplaats, koper betaald en + plus verzendkosten aan het systeem en die maken automatisch een DHL label aan en wordt gevolgd in de marktplaats app.

@radicalEMT
Over hoelang hebben we het nu paar dagen een week?

Probeer ook met de koper in gesprek te gaan en leg het bewijs van dat het is afgehaald voor.
Laat de persoon dat maar uitleggen.

Je moet moet overigens bij kopers bescherming en conflicten bij OPP zijn niet marktplaats.

Si vis pacem, para bellum

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Nou.. bij deze zendingen plakt het dhl punt er een sticker op

Als deze niet overeenkomt met de zending wordt deze niet gekoppeld aan de mp qr

Kan het zijn dat dit gebeurd is?

Waar ging de zending naar toe was dit punt in Veldhoven wel juist?

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 31-12-2025 23:04 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

42dpi schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:01:
[...]

Nee hij omschrijft de functie kopers bescherming van marktplaats, koper betaald en + plus verzendkosten aan het systeem en die maken automatisch een DHL label aan en wordt gevolgd in de marktplaats app.
Ik weet wat kopersbescherming is en hoe dat werkt.

Wat ik bedoel: met wat TS uitlegt, lijkt het alsof de koper dit heeft omzeild door zelf een label te kopen en te doen alsof dat van Marktplaats kwam, waardoor de verkoper het product gaat opsturen zonder daar geld voor te krijgen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
CodeCaster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:11:
[...]

Wat ik bedoel: met wat TS uitlegt, lijkt het alsof de koper dit heeft omzeild door zelf een label te kopen en te doen alsof dat van Marktplaats kwam, waardoor de verkoper het product gaat opsturen zonder daar geld voor te krijgen.
nou zo lees ik dat niet in de TS hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• boyette
CodeCaster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:11:
[...]

dat kan niet
koper kan die qr code toch niet zien

• radicalEMT
De QR code is van Marktplaats zelf afkomstig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH0cJK5d6uGVsIqeXIGJsCfrjCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jFlFFEhFg3zmgOhwG7lveJHT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqAo9GgITtrr5SEU6-BUj155Q_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBfs9WPoVpda7O1i7tRjkIZ1.png?f=fotoalbum_large

Als ik bij DHL zelf kijk zie ik dus dat het pakket is opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEzysQJaq_-2NT8tp5SfpplDah4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjKYL2gOfx8OfoAkEMNlq33W.png?f=fotoalbum_large

Terwijl het afgehaald is blijft de koper beweren dat het nog niet verzonden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwFqLus98QFp4WA3jVfZ4hqbz9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IelSNBEKANhqG51sEiCegL7r.png?f=fotoalbum_large
en
***knip*** (had persoonsgegevens hierin staan)

Wat vreemd is dat het pakket is afgeleverd op een ander servicepunt dan wanneer je op Volg je product klikt in de MP app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0PsiMmUjhnofPOCSwy5Feu3tK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/re2llxzNTvidCUWdF1VTVspC.png?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden is dat de koper het pakket op heeft gehaald en omdat de Marktplaats app aangeeft dat het nog niet eens verzonden is zegt het nog niet ontvangen te hebben zodat hij z'n geld terug krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door radicalEMT op 02-01-2026 07:29 . Reden: persoonsgegevens ]

• boyette
de marktplaats app loopt wel eens vaker achter maar dat wil niet zeggen dat het pakket niet verstuurd is.
dhl is leidend

en wie heeft het pakket dan opgehaald?
niemand anders kan dat geweten hebben.

klopt het afhaalpunt wel?

dan probeert de koper er gewoon een slaatje uit te slaan

maar goed de betaling is reeds binnen of niet?

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
radicalEMT schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:46:
Terwijl het afgehaald is blijft de koper beweren dat het nog niet verzonden is:
Uit de toon die de koper kiest om aan te geven dat het pakket nog niet is afgegeven (terwijl hij dat helemaal niet zo stellig kan zeggen), vrees is dat het niet pluis is.

Als ik de koper zou zijn, zou ik namelijk zeggen: Hee, dat is raar, maar als jij aangeeft dat het is verstuurd, zal het wel zo zijn, ik wacht het nog even af.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:42:
[...]

dat kan niet
koper kan die qr code toch niet zien
Wel als de koper te kwader trouw handelt, zelf een label koopt en de QR als foto in de chat post, om zo te doen alsof die van Marktplaats zelf komt, zodat hij nooit voor het product hoeft te betalen, omdat dat volgens Marktplaats nooit is verzonden.

Dat was een mogelijke uitleg voor hetgeen TS heeft ervaren. Zijn screenshots maken nu duidelijk dat de QR echt van Marktplaats afkomstig is, waarmee mijn suggestie is ontkracht.

• boyette
CodeCaster schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Wel als de koper te kwader trouw handelt, zelf een label koopt en de QR als foto in de chat post, om zo te doen alsof die van Marktplaats zelf komt, zodat hij nooit voor het product hoeft te betalen, omdat dat volgens Marktplaats nooit is verzonden.

Dat was een mogelijke uitleg voor hetgeen TS heeft ervaren. Zijn screenshots maken nu duidelijk dat de QR echt van Marktplaats afkomstig is, waarmee mijn suggestie is ontkracht.
Ja dus dat is een scenario wat hier niet het geval is doet dus niet ter zake

Bovendien denk ik ook niet dat je hier mee de boel gaat kunnen flessen.
Hooguit wat verwarring zaaien

Maar je geld krijg je er niet mee terug

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 01-01-2026 11:40 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vermoed dat het euvel is:
Verkoper weet het email adres van de koper niet, want het gaat via marktplaats.

Koper krijgt geen mail van de verzender, email-adres ontbreekt.

De ontvangstbevestiging dat het afgeleverd is op een servicepunt zal dan van marktplaats afkomstig moeten komen, en die mail heeft de koper nog niet ontvangen. De verkoper ziet dat het wel afgeleverd is.

En tjah, de drukste periode van het jaar iets opsturen, en dan duurt het misschien wat langer ;)

Heb nog even geduld, je hebt het 2 dagen terug opgestuurd :P

Ey!! Macarena \o/

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:11

MsG

Forumzwerver

Voor marktplaats is uiteindelijk de aflevering leidend, dus als die weer goed synchroniseren met de DHL status krijg jij vermoedelijk gewoon je geld. Hoe het pakket wel is opgehaald terwijl de koper zegt het niet te hebben is dan wel bijzonder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 22:17

Eraser127

Nijkerk

Hier ook, ik heb een groot pakket opgestuurd en koper heeft aangegeven dat het is ontvangen. Helaas geeft de status van DHL nog aan dat het nog niet ontvangen of verwerkt is. Zal het gewoon in de gaten houden komende dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Eraser127 op 01-01-2026 12:57 ]

My Discogs

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Ja dus dat is een scenario wat hier niet het geval is doet dus niet ter zake
Dat is nu duidelijk ja, maar voordat de screenshots er waren, was het wel een mogelijkheid. Is dat nu zo moeilijk om voor te stellen? Dat is niet mijn probleem.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 13:32
Deze hele QR-code oplossing van DHL en MP is imho ook veel te foutgevoelig:
- het adres van de ontvanger (en afzender) staan niet meer op het pakket. Als het label beschadigd/onleesbaar is kan je niets meer met het pakket.
- op het servicepunt moet handmatig de QR-code aan een DHL-label worden gekoppeld en moet het DHL-label op het pakket worden geplakt.

Zeker in drukke tijden is het mogelijk dat er een fout wordt gemaakt met zoveel handmatige handelen op een stressvolle plek als een pakketpunt.

@radicalEMT Weet je zeker dat op het pakketpunt de QR is gescand, daarna een verzenlabel is gescand en dat het label daarna op het pakket is geplakt?

Spel en typfouten voorbehouden

• radicalEMT
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:16:
@radicalEMT Weet je zeker dat op het pakketpunt de QR is gescand, daarna een verzenlabel is gescand en dat het label daarna op het pakket is geplakt?
Ik weet zeker dat de QR code is gescand, hield zelf de telefoon en de app voor en zag de medewerkster ook de sticker plakken op het pakket. Heb ook duidelijk met watervaste stift de code op het pakket geschreven.

Enige mysterieuze is nog hoe de koper de afhaalcode wist, buiten de Marktplaats app om en waarom het 2 verschillende servicepoints zijn die wel in de buurt van elkaar zitten....

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-01 21:15
Ik verstuur regelmatig via MP, en ook ik heb dit sinds eergister. Meerdere pakketten verstuurt, zijn al geleverd maar de DHL app zegt dat ik ze nog moet inleveren. En omdat ik de postcode niet heb kan ik ook niet de actuele status ophalen….

Ik de DHL app zie ik wel dit:
Storing track en trace status
Door een tijdelijke storing kan het zijn dat je pakket in track & trace niet de meest recente status toont. Dit speelt vooral bij codes die beginnen met MDP-. Via onze e-mail en push notificaties ontvang je wel gewoon updates.

Dus ik weet niet hoe lang ik kan/moet wachten. De DHL chat bot helpt niet en ik kan verder ook niks vinden. Zag ook dat er veel mensen op allestoringen websits dezelfde issues vertonen.

PSN: bryanlost

• MsG

MsG

Forumzwerver

FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:16:
Deze hele QR-code oplossing van DHL en MP is imho ook veel te foutgevoelig:
- het adres van de ontvanger (en afzender) staan niet meer op het pakket. Als het label beschadigd/onleesbaar is kan je niets meer met het pakket.
- op het servicepunt moet handmatig de QR-code aan een DHL-label worden gekoppeld en moet het DHL-label op het pakket worden geplakt.

Zeker in drukke tijden is het mogelijk dat er een fout wordt gemaakt met zoveel handmatige handelen op een stressvolle plek als een pakketpunt.

Dat is waarom je bij DHL inleveren ook altijd wordt geacht de code ook nog op de buitenkant van het pakket op te schrijven. Bij een DHL selfservicepunt is dat letterlijk 1 van de stappen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• boyette
MsG schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Dat is waarom je bij DHL inleveren ook altijd wordt geacht de code ook nog op de buitenkant van het pakket op te schrijven. Bij een DHL selfservicepunt is dat letterlijk 1 van de stappen.
dat is pas zeer recentelijk en volgens mij pas sinds dat met de handscan gaat en je het dus zelf doet

• MsG

MsG

Forumzwerver

boyette schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:19:
[...]

dat is pas zeer recentelijk en volgens mij pas sinds dat met de handscan gaat en je het dus zelf doet
Nou dat zelf inleveren met de handbediening kan ik in mijn regio al minstens een jaar. Ook werd er altijd in de communicatie vanuit DHL gezegd dat je de 'inlevercode' (zo noemt DHL het). op de doos moest schrijven.

• boyette
MsG schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Nou dat zelf inleveren met de handbediening kan ik in mijn regio al minstens een jaar. Ook werd er altijd in de communicatie vanuit DHL gezegd dat je de 'inlevercode' (zo noemt DHL het). op de doos moest schrijven.
Oftewel dat is dus alleen bij het zelf scannen
Dat heeft te maken met de gevolgde procedure dan

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
radicalEMT schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik weet zeker dat de QR code is gescand, hield zelf de telefoon en de app voor en zag de medewerkster ook de sticker plakken op het pakket. Heb ook duidelijk met watervaste stift de code op het pakket geschreven.

Enige mysterieuze is nog hoe de koper de afhaalcode wist, buiten de Marktplaats app om en waarom het 2 verschillende servicepoints zijn die wel in de buurt van elkaar zitten....
als koper bij het afhaalpunt zegt, hè volgens mij is er een pakket voor me. Dan krijgt ie het mogelijk gewoon mee als ze hem daar goed kennen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• radicalEMT
Maar het is opgehaald uit een pakketautomaat, dus dan heb je een code nodig....

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-01 18:54
No Hands schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:21:
[...]

als koper bij het afhaalpunt zegt, hè volgens mij is er een pakket voor me. Dan krijgt ie het mogelijk gewoon mee als ze hem daar goed kennen.
En dan zit het pakketpunt met een probleem, dat gaan ze echt niet doen. Alles is geregistreerd, ook afhalen.

Maar los daarvan, het is via een automaat gegaan en daar zitten over het algemeen geen bekenden in.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 01-01-2026 18:50 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-01 18:54
Een ander pakketpunt/automaat is overigens niet heel vreemd. Dat kan de koper aangegeven hebben, maar het kan kan ook goed zijn dat het pakketpunt/automaat vol was. Al meermaals gehad de afgelopen 2 weken.

Wat het verhaal verder niet ineens oplost, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 01-01-2026 18:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Ap van Winsen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-01 07:04
Hebben jullie dit bericht al gelezen, stond als antwoord op een vraag in de chat van Marktplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdJekRGpa30PPe1z530VOWq9_mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agpesWMXC5eR3vgpzajLCTIH.jpg?f=fotoalbum_large

• digigrowpros
  • Laatst online: 03-01 03:15
Ben het helemaal met je eens. Het is totaal niet een gek idee of raar dat je gevoel hebt of denkt dat je opgelicht kan worden. In deze tijd moet je oppassen lees sommige reacties wat ik niet begrijp aangezien er zoveel mensen opgelicht worden. Dat er op marktplaats een melding is over problemen met de statussen etc. Zegt niks over het feit dat mensen je op kunnen lichten sterker nog ze kunnen hier wel degelijk misbruik van maken.

Overigens is de code die je krijgt om je label uit te printen en die de koper gebruikt om zogenaamde status van zijn aankoop / bezorging weer te geven niks waard. Dit is enkel code van marktplaats en word gebruikt om je label uit te printen en dit word ook gebruikt blijkbaar ( na het zien van melding over vertragingen ) om status van je verstuurde pakket weer te geven. Dit vind ik persoonlijk vreemd aangezien je bij dhl een track&trace code krijgt die exact weergeeft waar en wanneer je pakket geleverd is. Dit is een andere code dan de code die je krijgt ( onder je qr ) om label uit te printen.

Dat je je zorgen maakt en dit misbruikt kan worden is totaal niet vreemd.

Ik zou in vertouwen op DHL en wat hun aangeven. Gebruik hiervoor de track&trace code en niet label code. Ook staat er dat je verzekerd bent voor je verstuurde pakket dit is via marktplaats, OPP( of iets dergelijks) en hun geven aan bepaalde voorwaardes/regels te hebben wat wel en niet verzekerd zou zijn. Als DHL aangeeft pakket bezorgd te hebben en ontvanger geeft aan niks te hebben gekregen ben je verzekerd via mp, opp of DHL. Kortom mocht het zo zijn dat de ontvanger blijft aangeven niks te hebben ontvangen. Trek aan bel en bel een van deze bedrijven. Je bent als verzender niet kansloos of alleen in dir geval.

[ Voor 19% gewijzigd door digigrowpros op 02-01-2026 05:52 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

radicalEMT schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:29:
Maar het is opgehaald uit een pakketautomaat, dus dan heb je een code nodig....
Op alle gebieden gaan de statussen fout maar deze vertrouw je wel?

Ik zou er even vanuit gaan dat ook deze status onjuist is. Tenslotte is er tot nu toe nog niets wat de geautomatiseerde systemen juist laten zien.
- DHL berichten dat je het pakket nog moet afleveren
- Marktplaats status die afwijkt van die van DHL
- Bericht van de koper dat er nog niet is

Ik zou er hier even van uit gaan dat wat de koper zegt klopt en dat hij nog niets heeft. Het enige wat jij zeker weet is dat je het pakket verstuurd hebt. Geef dat ook aan de koper aan; dat Marktplaats en DHL aangeven storingen in de systemen te hebben en dat jullie beiden nog even geduld zullen moeten hebben.

• digigrowpros
Croga schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:56:
[...]

Op alle gebieden gaan de statussen fout maar deze vertrouw je wel?

Ik zou er even vanuit gaan dat ook deze status onjuist is. Tenslotte is er tot nu toe nog niets wat de geautomatiseerde systemen juist laten zien.
- DHL berichten dat je het pakket nog moet afleveren
- Marktplaats status die afwijkt van die van DHL
- Bericht van de koper dat er nog niet is

Ik zou er hier even van uit gaan dat wat de koper zegt klopt en dat hij nog niets heeft. Het enige wat jij zeker weet is dat je het pakket verstuurd hebt. Geef dat ook aan de koper aan; dat Marktplaats en DHL aangeven storingen in de systemen te hebben en dat jullie beiden nog even geduld zullen moeten hebben.
Sorry maar dit is niet correct DHL is zoals ik eerder benoemde en wat ik ook in een andere reactie lees 'leidend'

Als DHL status aangeeft dat pakket afgeleverd is
Dan is dit wel degelijk zo. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de koper in dit geval niet eerlijk is.

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

[ Voor 99% gewijzigd door JKP op 02-01-2026 18:01 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

digigrowpros schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:09:
Sorry maar dit is niet correct DHL is zoals ik eerder benoemde en wat ik ook in een andere reactie lees 'leidend'

Als DHL status aangeeft dat pakket afgeleverd is
Dan is dit wel degelijk zo. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de koper in dit geval niet eerlijk is.
DHL geeft ook aan dat TS het pakket nog niet afgeleverd heeft terwijl dit wel zo is. Waarom denk je dat de status volledig juist is terwijl er al bewezen is dat hier ook fouten in zitten?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Croga schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:01:
[...]

DHL geeft ook aan dat TS het pakket nog niet afgeleverd heeft terwijl dit wel zo is. Waarom denk je dat de status volledig juist is terwijl er al bewezen is dat hier ook fouten in zitten?
Nee dat wordt nergens gezegd. Marktplaats geeft dat aan omdat die blijkbaar problemen hebben met de DHL-koppeling. Vanuit DHL is de tracking gewoon volledig.

• radicalEMT
Het gaat blijkbaar ergens verkeerd tussen de syncrhonisatie tussen Marktplaats en DHL:
Storing track en trace status
Door een tijdelijke storing kan het zijn dat je pakket in track & trace niet de meest recente status toont. Dit speelt vooral bij codes die beginnen met MDP-. Via onze e-mail en push notificaties ontvang je wel gewoon updates.
Overigens vind ik het wel lang duren deze storing....

Mijn vermoeden is dat de koper wel gewoon een email heeft ontvangen dat het product afgehaald kan worden met de afhaalcode en dat ook direct heeft gedaan. Vervolgens heeft koper aangegeven dat hij nog niks heeft ontvangen en hoopt dat hij z'n geld terugkrijgt :F.

• Bugs3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:22
Als de ontvanger de DHL app heeft dan krijgt hij vanzelf bericht dat er een pakket naar hem onderweg is. Hij kan het afleverpunt in de app wijzigen naar een automaat. Zodra het pakket in de automaat ligt krijgt hij in de app de afhaalcode.

• underthevolcano
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-01 13:43
Ik heb op dit moment ook exact hetzelfde met iets wat ik verkocht heb en dus wel is aangekomen maar dus niet doorgekomen is bij marktplaats. Een soort synchronisatie fout ofzo. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

• Mr.Dutch
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-01 17:24
radicalEMT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:13:
Het gaat blijkbaar ergens verkeerd tussen de syncrhonisatie tussen Marktplaats en DHL:

[...]

Overigens vind ik het wel lang duren deze storing....

Mijn vermoeden is dat de koper wel gewoon een email heeft ontvangen dat het product afgehaald kan worden met de afhaalcode en dat ook direct heeft gedaan. Vervolgens heeft koper aangegeven dat hij nog niks heeft ontvangen en hoopt dat hij z'n geld terugkrijgt :F.
Ik heb dit probleem nu ook. Ik zeg niet dat er fraude is, maar ik regaeer op de storing die hier genoemd wordt.
Artikel met Kopersbescherming (en verzenden geregeld via MP (met DHL)).
Pakket met QR code ingescand bij DHL en dan moet er daarna een label op de doos geplakt worden en gekoppeld worden aan de MPD code. Hier gaat het volgens mij mis. MP blijft referen aan de MPD code (QR-code) terwijl het label een JVG nummer bevat. Die MPD status wordt niet aangepast. Via mydhl kon ik dit pakket met de JVG code helemaal volgen (incl. aflevering). Koper was tevreden en heeft betaling uitgevoerd. Wat hij niet kan is dat via Kopersbescherming aangeven dat het akkoord is (en er dus een betaling uitgevoerd kan worden) want blijkbaar krijgt hij die mail niet. Ik heb mijn geld dus nog steeds niet en het enige is dat ik zelfs dagen na aflevering nog de melding van MP krijg dat ik het pakket moet afleveren bij DHL.

Marktplaats is erg laks in het geven van info of zelfs te waarschuwen. Nergens is hier meer info over te vinden, terwijl de storing al dagen aan de gang is. Pas na verkoop en verzending zag ik dat er een storingsmelding was. Waarom niet bij het kiezen voor verzending, want dan had ik voo rPostNl gekozen?
Storingsmelding dan ook nog eens met de tekst dat er geen contact met de servicedesk opgenomen hoeft te worden. Waarom niet? Geef dan meer info. Gesprek met chat bot levert niets op en chat met 'collega' wordt afgebroken zonder dat ik ook maar een vraag kan stellen.
Het enige wat ik nu zie (via chatbot met melding van artikelnummer) is dat uitbetaling automatisch over pakweg 14 dagen plaats gaat vinden en daar hoop ik dan maar op.

• Jaydude
  • Laatst online: 02-01 11:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChwACsfdnEyV0iVb_OW-lheNCaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk3dsIveIapGdDHCurYyUGyo.jpg?f=fotoalbum_large

• digigrowpros
Er word toch gezegt dat het pakket is afgehaald? Helemaal bij een service punt word hier vrijwel nooit eerder een melding gegeven dan op t moment dat degene het ophaalt. Dat mensen dit wel ervaren is vaak bij thuis levering de bezorger scant dan vaak het pakket al uit voordat deze überhaupt bezorgt is, hij ligt dan vaak ergens verstopt zo gezegd of bij buren zonder correct uitscannen en invullen hiervan.

Ook is t bijzonder dat mensen die door deze reden naar DHL bellen wordt verteld een zogenaamde 'onderzoek' in te stellen wat niet meer inhoud dan een uitgeprinte email die naar betreffende bezorger word gegeven met de vraag waar het pakket is en of deze is afgeleverd. Dit gebeurt vrijwel nooit bij een service punt waar alles zonder druk of moeite een pakket kan worden meegegeven

• underthevolcano
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-01 13:43
Nog steeds heeft MP en DHL niets gefixt. Weet iemand van julie al meer?

[ Voor 5% gewijzigd door underthevolcano op 05-01-2026 15:51 ]

• radicalEMT
Hier lijkt het net opgelost te zijn. Ik zie nu ook in Marktplaats dat de status is:

'Bezorgd op Dinsdag 30 december om 15:21 uur
Opgehaald uit DHL Pakketautomaat door de ontvanger'

De koper probeerde dus gebruik te maken van de situatie.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:41
radicalEMT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:
Hier lijkt het net opgelost te zijn. Ik zie nu ook in Marktplaats dat de status is:

Het probleem
De koper zegt niets te hebben ontvangen. Marktplaats geeft aan dat ik het pakket niet heb afgegeven. DHL zegt juist dat het pakket is afgegeven én opgehaald. Ik heb bovendien een fysiek bewijs van afgifte.
Koper probeerde misbruik te maken van de situatie? Mischien gelijk een negatieve review geven en rapporteren bij marktplaats.

• radicalEMT
Het reviewsysteem van Marktplaats werkt niet goed:

- Nadat je je advertentie hebt verwijderd word je gevraagd een review te plaatsen, maar dat is vaak met degene waarmee je het laatst contact hebt gehad over het product, niet altijd degene aan wie je het verkocht hebt (zo ook in deze situatie)
- Je kunt alleen een review plaatsen als de andere partij dat ook doet. Als die aanvoelen dat die weleens negatief kon zijn, plaatsen ze geen review.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Inleveren bij een dhl punt is nogal fraudegevoelig m.i. . Het valt me op dat die punten vaak in een hoek van een winkel staan met een kar waar het pakket op gelegd dient te worden nadat het label erop is geplakt etc. Niemand die daar toezicht op houdt.

Het kan zomaar zo zijn dat je iets koopt via marktplaats, dat de 'verkoper' naar een servicepunt gaat en gewoon een sticker scanned icm de qr code maar helemaal geen pakket op die kar legt. Dan lijkt het alsof de verkoper eea heeft ingeleverd, krijg je een bericht van dhl .. maar dan houft het op en is het 'kwijt' ... just my 2 cts

• henri86
  • Laatst online: 08:31
radicalEMT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:19:

Maar wat zegt de koper nu dan?

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

MisterB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:11:
Inleveren bij een dhl punt is nogal fraudegevoelig m.i. . Het valt me op dat die punten vaak in een hoek van een winkel staan met een kar waar het pakket op gelegd dient te worden nadat het label erop is geplakt etc. Niemand die daar toezicht op houdt.

Het kan zomaar zo zijn dat je iets koopt via marktplaats, dat de 'verkoper' naar een servicepunt gaat en gewoon een sticker scanned icm de qr code maar helemaal geen pakket op die kar legt. Dan lijkt het alsof de verkoper eea heeft ingeleverd, krijg je een bericht van dhl .. maar dan houft het op en is het 'kwijt' ... just my 2 cts
En daarom is DHL de goedkoopste

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
42dpi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:23:
[...]

En daarom is DHL de goedkoopste
ja alhoewel het wel per punt verschilt .. , ben vast de enige die dit zo ziet ....

• ElementriX
  • Niet online
radicalEMT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:02:
Het reviewsysteem van Marktplaats werkt niet goed:
..
- Je kunt alleen een review plaatsen als de andere partij dat ook doet. Als die aanvoelen dat die weleens negatief kon zijn, plaatsen ze geen review.
Dit klopt volgens mij niet. Een eenzijdig geplaatste review wordt na 14 dagen zichtbaar

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

MisterB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:28:
[...]

ja alhoewel het wel per punt verschilt .. , ben vast de enige die dit zo ziet ....
Nee, ik zie het ook zoals je beschrijft, het kan absoluut dat je iets scant en niet in de kar zet je zal op de camera staan die hier bij mij in de buurt maar dat is dan ook alles.

Maar ja daarom is DHL de goedkoopste miste handelingen voor hun, alleen een verzekerd pakketje moet worden gescand maar dan ook in de zelfde kar worden gelegd.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 09:53

mvz

muziek verslaafde

Overigens merk ik nu ‘t zelfde met postnl, pakketjes heb ik afgegeven, maar ik marktplaats geen ‘pakket is onderweg’ melding meer.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1