Net-smeldzekeringen vs Net- Automaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Na al die jaren is dit geloof mijn eerste eigen vraag topic.

Even de situatie:
Ik heb een 3 x 25A hoofzekering zitten, zoals bij velen van ons met smeltzekeringen hoogstwaardelijk gG.
Dit is gefabriceerd door Stedin.

Nu hebben wij een groeiende energie behoefde. Elektrisch verwarmen/ Buiten Spa/ EV/ de gebruikelijke zwaardere keuken apparaten/ en mogelijk nog meer naar toekomst.

Nu heb ik dus Stedin om een offerte gevraag om de Smeltzekeringen om te zetten naar Automaten. en netjes offerte voor gekregen a € 375,27 incl de btw.

Mijn vragen
Smeltzekeringen zijn naar idee vergevelijker bij kort stondige hogere stromen. En bij 30A kan je dit zelf langere tijd doen 30min tot 60 min.
#1) weet iemand welk type automaat wordt toegepast?

#2) Zijn de automaten vergelijkbaar met de overbalastbaarheid? mijn vermoeden is dat deze eerder trippen.

#3) De automaten die Stedin toepast zijn na een trip door de huis eigennaar zelf te resetten toch?
Lees dat er modellen zijn die niet toelaten.

#4) is het wel wijs om over te gaan op de automaten? bij een storing is het makkelijker resetten, maar overbelastbaarheid is wel een ding geworden dan.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? De antwoorden op mijn vragen of een advies?

- leeg -

Beste antwoord (via luigi87 op 01-01-2026 17:05)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb Eaton automaten de PLSM C25 maar ik heb ook wel eens wat anders gezien bij een kennis. (beide stedin) we kunnen ook allebij zelf de automaat aan of uit zetten. het probleem van smeltzekeringen op het randje belasten is dat ze onbetrouwbaar worden wat betreft het moment dat ze smelten. (ze worden sneller)

Overegens is 3 x 25a genoeg voor mijn energie slurpend huis warmtepomp, keuken, ev, hout bewerkingsmachines etc. Ik heb inmiddels deze setup ongeveer 3 jaar en in het begin ging het wel eens mis maar na wat herschikken en de ev op load ballancing hebben we denk ik al 2 jaar geen probleem gehad. Ik zou eigenlijk nooit meer terug willen naar smeltzekeringen. voor mij is het in en uit kunnen schakelen een nobrainer.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 31-12-2025 14:44 ]

Alle reacties

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01 22:59
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:19:
Na al die jaren is dit geloof mijn eerste eigen vraag topic.

Even de situatie:
Ik heb een 3 x 25A hoofzekering zitten, zoals bij velen van ons met smeltzekeringen hoogstwaardelijk gG.
Dit is gefabriceerd door Stedin.

Nu hebben wij een groeiende energie behoefde. Elektrisch verwarmen/ Buiten Spa/ EV/ de gebruikelijke zwaardere keuken apparaten/ en mogelijk nog meer naar toekomst.

Nu heb ik dus Stedin om een offerte gevraag om de Smeltzekeringen om te zetten naar Automaten. en netjes offerte voor gekregen a € 375,27 incl de btw.

Mijn vragen
Smeltzekeringen zijn naar idee vergevelijker bij kort stondige hogere stromen. En bij 30A kan je dit zelf langere tijd doen 30min tot 60 min.
#1) weet iemand welk type automaat wordt toegepast?

#2) Zijn de automaten vergelijkbaar met de overbalastbaarheid? mijn vermoeden is dat deze eerder trippen.

#3) De automaten die Stedin toepast zijn na een trip door de huis eigennaar zelf te resetten toch?
Lees dat er modellen zijn die niet toelaten.

#4) is het wel wijs om over te gaan op de automaten? bij een storing is het makkelijker resetten, maar overbelastbaarheid is wel een ding geworden dan.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? De antwoorden op mijn vragen of een advies?
Doorgaans worden er C-karakter automaten toegepast. Deze kun je minder zwaar overbelasten, maar je kan zelf inderdaad weer inschakelen.

Voor je vraag over overbelasting kun je beter niet naar 3x35A gaan dan? Heb je al een keer uitgerekend wat je ongeveer nodig hebt en hoe je gelijktijdigheid is?

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb Eaton automaten de PLSM C25 maar ik heb ook wel eens wat anders gezien bij een kennis. (beide stedin) we kunnen ook allebij zelf de automaat aan of uit zetten. het probleem van smeltzekeringen op het randje belasten is dat ze onbetrouwbaar worden wat betreft het moment dat ze smelten. (ze worden sneller)

Overegens is 3 x 25a genoeg voor mijn energie slurpend huis warmtepomp, keuken, ev, hout bewerkingsmachines etc. Ik heb inmiddels deze setup ongeveer 3 jaar en in het begin ging het wel eens mis maar na wat herschikken en de ev op load ballancing hebben we denk ik al 2 jaar geen probleem gehad. Ik zou eigenlijk nooit meer terug willen naar smeltzekeringen. voor mij is het in en uit kunnen schakelen een nobrainer.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 31-12-2025 14:44 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 20:41
ik denk dat je qua karakteristiek meer moet denken aan verschil bij inschakel stromen (motoren/condensatoren in voedingen e.d.) en niet zozeer verhoogde vraag bij hoog vermogen over langere tijd (zoals EV en verwarmings elementen). Volgens mij heb je dan ook nog eens kans dat je "veroudering" in de smelt zekeringen krijgt als je constant dicht/over de grens zit, iets waar automaten minder last van hebben mogelijk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
als bewoner van een woning maakt dat toch niks uit? hoe vaak klapt er een hoofdzekering uit? ik heb dat in mijn hele leven dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen groepenkast misschien 2 keer gehad. dat is nu dus 20 jaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Joost075 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:36:
[...]

Doorgaans worden er C-karakter automaten toegepast. Deze kun je minder zwaar overbelasten, maar je kan zelf inderdaad weer inschakelen.

Voor je vraag over overbelasting kun je beter niet naar 3x35A gaan dan? Heb je al een keer uitgerekend wat je ongeveer nodig hebt en hoe je gelijktijdigheid is?
Ah C die heb ik nu al achter de hoofdschakelaar zitten voor enkel en alleen kabelbescherming naar de garage.

Het is meer dat het balanceren steeds belangrijker wordt in de installatie. Voor nu kan ik nog weg met 3x 25A

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:36:

Ja geeft mij ook wat meer rust. Nog al gezeur als je smelt zekering eruit ligt.
Door een verkeerd ingestelde balancer zat ik er al paar keer boven, mijn foutje.
Vertrouw ze dus nu ook wat minder.

Precies wat je zegt een automaat laat je niet in de steek.

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Aragnut schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:37:
ik denk dat je qua karakteristiek meer moet denken aan verschil bij inschakel stromen (motoren/condensatoren in voedingen e.d.) en niet zozeer verhoogde vraag bij hoog vermogen over langere tijd (zoals EV en verwarmings elementen). Volgens mij heb je dan ook nog eens kans dat je "veroudering" in de smelt zekeringen krijgt als je constant dicht/over de grens zit, iets waar automaten minder last van hebben mogelijk.
Inderdaad vertrouw ook meer op een automaat dan. Ze zitten er al 20 jaar en gebruik nu toch wel vaker meer stroom door de EV

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:58:
als bewoner van een woning maakt dat toch niks uit? hoe vaak klapt er een hoofdzekering uit? ik heb dat in mijn hele leven dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen groepenkast misschien 2 keer gehad. dat is nu dus 20 jaar.
Correct ik ook 2 maal, maar juist nu ik meer stroom gebruik en het gezeur niet wil van het missen van een fase + de flinke kosten bij de zekering wissel.

Daarnaast is een foutje met een balancer dan ook minder gevoelig omdat je zelf ff de automaat kan resetten

- leeg -

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28
Hier ook al 2 keer in een jaar gebeurd. Niet door overbelasting maar door kortsluiting. Eerste keer door een leiding geboord die zo diep lag dat de leidingzoeker hem niet vond. Tweede keer door een falende energiemeter van de warmtepomp. Beide keren is de voorliggende aardlekautomaat (B16) er uitgeklapt, maar niet snel genoeg om de hoofdzekering te beschermen.

Inmiddels dus al bijna 200 euro aan kwijt geweest, dus zit nu een beetje op het punt dat ik twijfel of het niet verstandiger is om ook automaten te laten plaatsen.

Het is hier daarnaast ook niet extreem moeilijk om de boel te overbelasten. Als de boiler met z'n legionella run bezig is en je zet de oven op snel voorverwarmen zit ik al aan de 6kW op één fase. Zoals hierboven gezegd zal de zekering daar al van verouderen. Als je dan vervolgens nog alles fout doet (verkeerde pit op het fornuis aan, stofzuiger in het verkeerde wcd, loadbalancer maakt een foutje) is de kans redelijk dat de hoofdzekering eruit klapt.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
jordje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:12:
Hier ook al 2 keer in een jaar gebeurd. Niet door overbelasting maar door kortsluiting. Eerste keer door een leiding geboord die zo diep lag dat de leidingzoeker hem niet vond. Tweede keer door een falende energiemeter van de warmtepomp. Beide keren is de voorliggende aardlekautomaat (B16) er uitgeklapt, maar niet snel genoeg om de hoofdzekering te beschermen.

Inmiddels dus al bijna 200 euro aan kwijt geweest, dus zit nu een beetje op het punt dat ik twijfel of het niet verstandiger is om ook automaten te laten plaatsen.

Het is hier daarnaast ook niet extreem moeilijk om de boel te overbelasten. Als de boiler met z'n legionella run bezig is en je zet de oven op snel voorverwarmen zit ik al aan de 6kW op één fase. Zoals hierboven gezegd zal de zekering daar al van verouderen. Als je dan vervolgens nog alles fout doet (verkeerde pit op het fornuis aan, stofzuiger in het verkeerde wcd, loadbalancer maakt een foutje) is de kans redelijk dat de hoofdzekering eruit klapt.
Nou idd, dat dus! geloof dat ik mij keuze wel gemaakt hebt en stedin het laat aanpassen naar automaatjes.

- leeg -

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@luigi87 Je mist nog een paar dingen eigenlijk ;)
Automaten degraderen veel sneller als je ze regelmatig/continue tegen (of over) hun grenzen belast.
Oftewel t.z.t. zet je alleen je waterkoker aan en verder niets op die fase en valt de automaat uit.

Ten tweede (wat ook nog regelmatig voor komt) als je aansluitkast er geschikt voor is (lees er zit een dinrail in) heb je best kans dat ze de smeltzekerheden verwijderen en dan rechtstreeks op die rail de automaten plaatsen, en dezelfde kap terug plaatsen, in dat geval kan je er nog niet bij en moet je alsnog de netbeheerder bellen voor herstellen van je zekering(en).

Als ze de gehele aansluiting vernieuwen dan kan je zelf als het goed is wel je zekeringen herstellen, maar houd er dus rekening mee dat als je ze tegen of over de grenzen gaat belasten dat je veel meer problemen er mee hebt/krijgt dan met je smeltzekeringen.

Trouwens als antwoorden op je vragen:
1. Normaliter C25 automaten (bij 63 en 80A is dat meestal B karakteristiek)
2. Nee, automaten slaan over het algemeen eerder uit wat belastbaarheid betreft, en degraderen harder als je meestal rondom de grenzen zit.
3. Zie hierboven, ligt aan je huidige aansluitkast.
4. Persoonlijk nee, ik heb liever smelt-veiligheden in dat opzicht (en misschien ben ik biased, ik kan en mag ze zelf ook vervangen vanuit mijn werkgever (netbeheerder)).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Topicstarter
Annuk schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:
Automaten degraderen veel sneller als je ze regelmatig/continue tegen (of over) hun grenzen belast.
Oftewel t.z.t. zet je alleen je waterkoker aan en verder niets op die fase en valt de automaat uit.

Ten tweede (wat ook nog regelmatig voor komt) als je aansluitkast er geschikt voor is (lees er zit een dinrail in) heb je best kans dat ze de smeltzekerheden verwijderen en dan rechtstreeks op die rail de automaten plaatsen, en dezelfde kap terug plaatsen, in dat geval kan je er nog niet bij en moet je alsnog de netbeheerder bellen voor herstellen van je zekering(en).

Als ze de gehele aansluiting vernieuwen dan kan je zelf als het goed is wel je zekeringen herstellen, maar houd er dus rekening mee dat als je ze tegen of over de grenzen gaat belasten dat je veel meer problemen er mee hebt/krijgt dan met je smeltzekeringen.

2. Nee, automaten slaan over het algemeen eerder uit wat belastbaarheid betreft, en degraderen harder als je meestal rondom de grenzen zit.
4. Persoonlijk nee, ik heb liever smelt-veiligheden in dat opzicht (en misschien ben ik biased, ik kan en mag ze zelf ook vervangen vanuit mijn werkgever (netbeheerder)).
Het degraderen van automaatjes heb ik iets wat minder moeite mee omdat je er inprinciepe bij kan.
Dat is waar ik wel vanuit ga als ik er 375 voor betaal. Maar zal dit nog wel even benadrukken aan stedin.

Betreft het degraderen, uiteraard moet ik de balans opnde fase even beter bekijken en aanpassen dan zit ik minder vaak rond de 25A.

Je hebt inderdaad wel een voordeel met smelt als deze zelf kan vervangen. Maar helaas kan ik dat dus niet zelf.

- leeg -

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:22
Annuk schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:

Heb je meer informatie over de degradatie van een automaat?

• Annuk
  • Nu online
luigi87 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Het degraderen van automaatjes heb ik iets wat minder moeite mee omdat je er inprinciepe bij kan.
Dat is waar ik wel vanuit ga als ik er 375 voor betaal. Maar zal dit nog wel even benadrukken aan stedin.

Betreft het degraderen, uiteraard moet ik de balans opnde fase even beter bekijken en aanpassen dan zit ik minder vaak rond de 25A.

Je hebt inderdaad wel een voordeel met smelt als deze zelf kan vervangen. Maar helaas kan ik dat dus niet zelf.
Njah dat is dus wat je zelf vind en wilt, maar als die automaten degraderen kan je tzt amper een lampje aanzetten (grof gezegd) en de automaat vliegt eruit, of je daar inderdaad blij van wordt ookal kan je deze zelf herstellen is een tweede.
En om dergelijke dingen aan te tonen voordat je de netbeheerder in beweging krijgt voor het vervangen moet je een installateur met zegelrechten inschakelen die een registrerende meting en testen kan doen om aan te tonen dat je automaat (veel) te vroeg uitschakelt. Voordeel met smelt-zekeringen is dat je zeker weet dat je telkens een nieuwe hebt/krijgt als deze door gegaan is.
Simpel360 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:39:
[...]

Heb je meer informatie over de degradatie van een automaat?
Wat wil je ervan weten?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:22
Dat materiaal verouderd is mij bekend.
Welk onderdeel gaat zich dan anders gedragen, hoeveel anders is dit gedrag in tijd en wat heb jij zelf al ervaren?

Als ik zoek vindt je daar bij de fabrikanten niets over, ja de mtbf.
Lijkt mij toch dat ze daar dan wel meer over getest hebben en bekend hebben.

• Annuk
  • Nu online
Simpel360 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:33:
Dat materiaal verouderd is mij bekend.
Welk onderdeel gaat zich dan anders gedragen, hoeveel anders is dit gedrag in tijd en wat heb jij zelf al ervaren?

Als ik zoek vindt je daar bij de fabrikanten niets over, ja de mtbf.
Lijkt mij toch dat ze daar dan wel meer over getest hebben en bekend hebben.
Het bi-metaaltje gaat zich sowieso anders gedragen wat ik begreep van onze technische expertise op de zaak, en wat er allemaal nog meer anders gaat gebeuren durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Weet wel dat ik al meermalig zekerings-automaten heb mogen/moeten vervangen omdat ze veel te vroeg afschakelden, en dat in alle soorten en maten tussen de 25A en 80A automaten.

Die me het beste is bijgebleven is de 80A automaat die rond de 10A belasting al afschakelde 8)7

De allermooiste optie is NH000 mes-zekeringen in je aansluitkast, die zijn het meest traag over het algemeen en kunnen het meeste (langdurigere) overbelasting hebben is mijn constatering.
Nadeel is en blijft inderdaad bij welke smelt-zekering dan ook (in geval van netbeheerders) dat je nooit zelfstandig die zekeringen kan en mag vervangen.

Pagina: 1