Tado alternatief voor stadsverwarming, zigbee thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
In mijn ouderlijk huis is er stadsverwarming met radiatoren, convectors en overal thermostaatknoppen. De watertemperatuur is vrij laag voor een HT systeem, ergens tussen de 40 en 60 graden aanvoer, en onder de 60 wordt het systeem wat traag. Daarnaast is er de wens om iets van thermostaatbedrijf en tijdsschema's te verkrijgen, want continu-stoken gaat er bij moederlief niet in.

De volgende dingen overweeg ik aan te raden:
  • Tado: de uitgelezen oplossing, maar de enshittification is daar vol gaande. Abonnement is niet echt gewenst
  • Losse 'slimme' radiatorknoppen: heb ik toen bij de Aldi gekocht. Werkt okey, bedieningsgemak (tijdsschema's instellen) ondermaats voor moederlief, en moet per radiator.
Nu zie ik hier en daar Zigbee radiatorknoppen/ thermostaten. Dit lijkt mij een uitgelezen oplossing om via home assistant met een Zigbee wandthermostaat aan te sturen. Heeft iemand zo'n oplossing, of is er een andere oplossing om die apparaten lokaal aan te sturen? Of zit ik dan aan Tuya/ Smartlife achtige portals en bridges vast?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb pas een Shelly knop gekocht. Dat lijkt to zover goed te werken, dus ik heb er wat meer gekocht.
Je kunt zelfs een externe temperatuur en raam sensor koppelen als je wil.

Ik bedien deze met de Homey Flows. Maar kan dit ook vis shelly control per kamer, en dan hebben ze zelfs een soort bediendingsdisplay.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-02 21:55
@silverball heb je uiteindelijk een keuze kunnen maken?

Ik zit in een vergelijkbare situatie, ik wil eigenlijk gewoon Tado, maar dan zonder Tado :+

Echter zie ik de bomen door het bos niet meer, het moet ook WAF blijven en ik een aantal eisen heb.

- Hoofdklep moet schakelbaar blijven om sluipverbruik tegen te gaan.
De TRV's moeten aangeven dat zij warmte nodig hebben, pas dan gaat de hoofdkleop open.
Als er geen TRV's zijn die warmte nodig hebben, sluit de hoofdklep weer.

- Moet blijven werken zonder Home Assistant. Als HA niet werkt om een of andere redenen, moet de basis blijven werken.

- Zoveel mogelijk lokaal, hardware met eigen cloud is prima, maar het moet altijd blijven werken ook zonder de cloud.

- Protocol bij voorkeur Zigbee, Eventueel Matter. WiFi alleen als er geen goed alternatief is.

- Wandthermostaat gewenst, die dus de hoofdklep aanstuurt op basis van de TRV's.
Het zou heel mooi en WAF zijn, als deze dan ook 1 zone regelt, bijvoorbeeld de woonkamer.
Helemaal mooi als deze ook andere zone's kan aansturen. Bijvoorbeeld van beneden de verwarming boven aan zetten.

Ik sta eventueel open voor een tablet i.p.v. een wandthermostaat om alle zone's te beheren maar dat tegenstrijdig met punt 2.
Punt 1 is ook prima te realiseren met HA, maar ook dat is tegenstrijdig met punt 2

Zijn er suggesties voor deze wensen?

T.Net Creality 3D Printer Discord

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
@Christoxz Nee. Moet ook zeggen dat ik er niet heel actief mee bezig ben geweest afgelopen tijd. Mijn eisen zijn eigenlijk dezelfde als die jij schetst, maar het is in mijn ouderlijk huis, niet mijn eigen huis, dus erg secundair voor mij.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-02 21:55
Jammer, ik moet er maar eens tijd voor maken en goed research doen, kan mij haast niet voorstellen dat dit op deze manier nog niet bestaat.

Een andere oplossing zou een smart wandthermostaat zijn, die de TRV's dan ook aansturen.
Mocht HA er uit liggen, kan je nog handmatig/fysiek de wandthermostaat en TRV's aansturen, zoals het in een niet smarte situatie ook zou gebeuren.

T.Net Creality 3D Printer Discord