Vraag

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:51
Ik zoek een?
Een nieuwe OLED tv voor aan de muur.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Als ik in een percentage zou moeten uitdrukken hoe ik de tv gebruik:
50% sport kijken, 25% reguliere tv, 25% series/films

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een aantal tv's bekeken en ben er over uit dat het een LG G5 zal worden in combinatie met een muurbeugel.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik twijfel heel erg welke maat ik moet kiezen. De afstand tussen de bank en TV bedraagt 2,9 meter. Hiermee lijk ik een beetje in het "midden" uit te komen tussen 55" en 65".
Nu ik definitief ga kiezen heb ik op diverse websites research gedaan naar inch maten vs. kijkafstand en begin ik te twijfelen:

• Sites als HelloTV, Coolblue en de Consumentenbond adviseren in mijn geval een 55" TV
• LG zelf adviseert een maat van 65" (net als de sites van Samsung en Sony)
• Als ik met formules reken (zoals kijkafstand x 0,2) kom ik op 58" uit.

Het lijkt er in mijn geval dus echt om te hangen waar ik goed aan doe.

Zijn er hier mensen die op een vergelijkbare afstand zitten van de TV? Zo ja, voor welke maat zijn jullie gegaan? Zijn jullie tevreden met de keuze en hebben jullie nog tips die me kunnen helpen bij het maken van een keuze?

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb nog nooit spijt gehad van een grote TV.
Ik heb wel spijt gehad van een kleine TV.

When in doubt, go big.

Tenzij je heel veel tennis kijkt. Dan zou ik voor de kleinere TV gaan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43

D4NG3R

kiwi

:)

Elke bron beweert anders qua kijkafstand, bij rtings zou je met 2.9m op 70" als optimum uitkomen, elders veel lager of juist nog groter.

Ik ben op 3m tevreden met m'n 55" C3, maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik zeker voor 65" gaan. Een grote(re) TV went heel snel. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor 65 inch.
Croga schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:58:

Tenzij je heel veel tennis kijkt. Dan zou ik voor de kleinere TV gaan.
ben wel ff benieuwd waarom dan, legit goedbedoelde vraag :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dit is zo persoonlijk, daar ga je dankzij Tweakers niet uitkomen...
"Groter is beter", "Let op je budget", "Kies voor 77 inch" dat zijn de standaardantwoorden die je gaat krijgen ;)

Gewoon kopen waar jij je fijn bij voelt en wat je budget toelaat, wat is het prijsverschil?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Vergelijkbare situatie. Uiteindelijk voor de 55” gegaan, onder het mom ‘upgraden kan altijd nog’. Nu, na 2,5 jaar de TV in gebruik te hebben, denk ik dat een 65” de betere keus was geweest. Is het de meerprijs waard? Da’s persoonlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door squaadgras op 31-12-2025 09:06 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Croga

The Unreasonable Man

Fraggert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:02:
ben wel ff benieuwd waarom dan, legit goedbedoelde vraag :)
urrr meer grappig bedoelt als in: Stel je voor dat je de hele tijd met je hoofd moet draaien omdat die bal van links naar rechts over je scherm gaat.

Maar als ik het moet uitleggen was het waarschijnlijk niet zo grappig :+ :9

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Croga schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:11:
[...]

urrr meer grappig bedoelt als in: Stel je voor dat je de hele tijd met je hoofd moet draaien omdat die bal van links naar rechts over je scherm gaat.

:P ik dacht serieus iets vanwege het grote blauwe of rode vlakken (het veld) dat dat irritant is ofzo _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:09
Croga schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:11:
[...]

Als je bij tennis je de hele tijd je hoofd moet draaien dan heb je niet in 1 blik het hele beeld gevangen en is het scherm dus te groot.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Of je kijkt op 30 centimeter afstand...
Ooit een keer op de eerste rij mogen genieten in de bioscoop van Gemini Man ofzo. Letters van 1.2 meter hoog, constant van links naar rechts mogen draaien met m'n hoofd om de ondertiteling te lezen: geen succes.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:43
Als het past, zeker 65 inch (of groter).

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14
Altijd zo groot mogelijk, Ik zit op 3,5M van aan 77" en hij zou nog groter mogen ;)
(Dat was alleen niet betaalbaar...)

En v.w.b. tennis, dat was een leuke reclame(?) toen breedbeeld net utikwam maar tennis kijk je van boven naar beneden. Niet van links naar rechts.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-01 17:33
Ik heb een 85" op drie meter afstand, zou op zich nog wel groter willen. Groter is altijd beter met TVs, tenzij je op de TV zit, maar voor het kijk genot is groter echt heel fijn.
Of het mooi in de woning staat, is altijd een ander verhaal natuurlijk ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

tim.w schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:54:
....LG G5 zal worden in combinatie met een muurbeugel.
Het is je bekend dat de LG G5 inclusief muurbeugel geleverd wordt?
vassago schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:23:
(Dat was alleen niet betaalbaar...)
De meerprijs voor 5" voelt ook aanzienlijk in vergelijking met de stap van 65" naar 77".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:07
Ik heb in de woonkamer een 65" (geen oled ivm invallend zonlicht) staan en op zolder een 55". Kijkafstand is hetzelfde.

65" is wel een lap scherm, het moet wel passen in je woonkamer.
Voorheen stond er een 50" plasma. De overgang was wel: "oef dat is wel heel groot". Nu ben ik er aan gewend en zou niet meer terug willen.
Sterker nog, mijn OLED op zolder zal ook worden vervangen door een 65", of groter.

Ik weet niet of je veel zonlicht op je scherm krijgt? Dat kan wel eens problemen opleveren met een oled.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:56
Het is al eerder gezegd, maar een groter scherm went heel snel. Na een week wil je niet anders meer. Jouw kijkafstand is echt geen enkel probleem.

En over al die calculators, wat wil je nou zelf? Dat is veel belangrijker.

Sommige mensen hebben moeite met de grootte juist als hij uit staat, omdat het zo'n groot zwart vlak is. Dat is natuurlijk persoonlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 31-12-2025 09:53 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:57

Maxow

Hidden Sound System

FeaR schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:42:
[...]

Het is je bekend dat de LG G5 inclusief muurbeugel geleverd wordt?

[...]

De meerprijs voor 5" voelt ook aanzienlijk in vergelijking met de stap van 65" naar 77".
Wat betreft muurbeugel is het in ieder geval bij het 65” model afhankelijk van het model dat je koopt of deze al dan niet wordt meegeleverd, dat is niet bij allemaal het geval.

De G5 met het modelnummer eindigend op LW (dus OLED65G56LW) heeft een muurbeugel, de LS heeft een standaard zodat je hem neer kunt zetten.

• tim.w
CLB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:04:
"Groter is beter", "Let op je budget", "Kies voor 77 inch" dat zijn de standaardantwoorden die je gaat krijgen ;)

Gewoon kopen waar jij je fijn bij voelt en wat je budget toelaat, wat is het prijsverschil?
Ongeveer €400 na het toepassen van kortingen.

• tim.w
Croga schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:58:
Ik heb nog nooit spijt gehad van een grote TV.
Ik heb wel spijt gehad van een kleine TV.

When in doubt, go big.
Dit is inderdaad het algemene advies dat ik veel online lees en wat sommige winkels geven.

• tim.w
Koldur schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:29:
Of het mooi in de woning staat, is altijd een ander verhaal natuurlijk ;)
Ik ben er inmiddels over uit dat het 65” gaat worden. Vooral dit vind ik wel spannend. Ik heb al een karton op maat geknipt om hem eens tegen de muur te houden en dat oogde prima. Blijft afwachten hoe het met een zwart vlak gaat zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door tim.w op 02-01-2026 08:07 ]

• tim.w
Trichoglossus schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:43:
Ik weet niet of je veel zonlicht op je scherm krijgt? Dat kan wel eens problemen opleveren met een oled.
Geen direct zonlicht op het scherm en ik kan het goed reguleren. Daarom ook op OLED uitgekomen.

• tim.w
Maxow schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:06:
[...]

Wat betreft muurbeugel is het in ieder geval bij het 65” model afhankelijk van het model dat je koopt of deze al dan niet wordt meegeleverd, dat is niet bij allemaal het geval.

De G5 met het modelnummer eindigend op LW (dus OLED65G56LW) heeft een muurbeugel, de LS heeft een standaard zodat je hem neer kunt zetten.
Ik was inderdaad op de hoogte van het verschil tussen de LW en LS variant. Ik heb bij een winkel de muurbeugel van LG gratis uitonderhandeld :) Ze hadden enkel de LS dus dan heb ik beide opties (niet dat ik de voet verwacht te gebruiken)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:10
CLB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:04:

Dat is een goed advies en is inderdaad heel persoonlijk. Enige tijd geleden hadden wij, voor vervanging van een 50 inch Sony tv van 10 jaar oud, een 65 inch Samsung OLED scherm gekocht. We hebben het enkele dagen aan gekeken, maar we vonden het echt te groot. Ik merkte wel dat de ervaring wat anders was afhankelijk van de content. De jongste kijkt regelmatig naar wat filmpjes op YouTube. B.v. animatie van Mr. Bean. Op een 65 inch tv voelde dit echt als ‘in your face’. Ook reguliere tv vond ik niet fijn kijken. Het is dus inderdaad heel erg persoonlijk. Mijn advies aan de topic steller zou zijn om de tv in ieder geval ergens te kopen waar het probleemloos geretourneerd kan worden.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe vaak ik niet heb getwijfeld bij het aanschaffen van een nieuwe tv. Hoe vaak ik niet eigenwijs was en eigenlijk (in jouw geval) voor 55” zou zijn gegaan en hoe vaak ik dan niet toch het advies van 65” heb aangenomen… en daar achteraf blij mee was!

Grotere tv went zeer snel, kleiner gaat toch irriteren. Mijn advies (we hadden destijds een kijkafstand van 2.80 meter), neem 65”!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• tim.w
De 65" hangt aan de muur en heel blij met hoe het heeft uitgepakt. Past mooi en oogt prima in verhouding. Dank allen voor het advies.

Nu alle settings optimaliseren, ook al is het beeld out of the box al erg indrukwekkend :)
Pagina: 1