Vloerverwarming BGG vloer boven kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjefke9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-01 16:04
Begin 2026 starten we aan de verbouwing van onze "nieuwe" woning.
Het betreft een woning uit 1975, welke geheel onderkelderd is.

De huidige vloer die er op de BGG ligt is een tegelvloer, met daaronder wéér een tegelvloer die in de specie ligt, onder deze laag zit een 16cm beton vloer.

Onze wens is om vloerverwarming te leggen, maar idialiter wil je ook isoleren onder de vloerverwarming, maar dat gaat niet.
Althans, niet zonder extreme hoogte te verliezen of in de kelder of op de BGG vloer.

Kelder hoogte is momenteel 210cm en de BGG is 260cm.

Oppervlakte van de vloer is 130m2.

Ik kan de huidige vloer eruit slopen tot op het beton, verwacht dat er dan z'n 7cm vloer uitkomt, deze hoogte heb ik dus om een nieuwe te creeeren, ook weer met een tegel.

Ik ben mij bewust van de geringe hoogte, maar dit id wat het is, had graag ook meer hoogte gezien.
Hoe zouden jullie deze nieuwe opbouw realiseren?

Rest van de woning krijgt trouwens niejwe kozijnen met triple glas, daar gaat het dus niet aan liggen :)
CV ketel voor de vloerverwarming is 3 jaar oud.

Benieuwd naar jullie gedachtegangen.

Beste antwoord (via sjefke9 op 04-01-2026 13:30)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 21:43
Ongeveer dezelfde situatie hier gehad. Ik heb de hele dekvloer incl vloerverwarming en 1cm eps eruit gehaald. Een deel van onze 'kelder' (souterrain) wordt leefruimte, de andere helft is garage/werkplaats. Het stuk leefruimte heb ik direct op het beton gestort (of nog een folie, beton wordt zo warmtebuffer en plafond verwarming souterrain), de andere helft ligt op 1cm eps + reflecterend folie.

Je moet vooral kijken wat kan, ideaal zal het niet worden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• storeman
Ongeveer dezelfde situatie hier gehad. Ik heb de hele dekvloer incl vloerverwarming en 1cm eps eruit gehaald. Een deel van onze 'kelder' (souterrain) wordt leefruimte, de andere helft is garage/werkplaats. Het stuk leefruimte heb ik direct op het beton gestort (of nog een folie, beton wordt zo warmtebuffer en plafond verwarming souterrain), de andere helft ligt op 1cm eps + reflecterend folie.

Je moet vooral kijken wat kan, ideaal zal het niet worden.

• sjefke9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-01 16:04
Ja ik was inderdaad aan het denken om alles eruit te halen en dan eerst een reflectiefolie te leggen, met daar op 10mm tackerplaat (EPS?).
Ben alleen benieuwd hoe die specielaag eruit gaat, verwacht dat er allerlei resten blijven zitten en het nooit helemaal vlak zal worden.

Wij willen ook een gedeelte kelder gebruiken voor; speelkamer (ja er is een raam aanwezig..), fitnes, hobby ruimte.

Krijgt de vloerverwarming het huis warm? Zonder veel verlies naar beneden? Hoe voelt de vloer aan? En merk je verschil in vloer temperatuur tussen beide verschillende vloeropbouwen?

• storeman
Weet je of er iets onder de dekvloer zit? het is wel gebruikelijk om een scheiding aan te brengen, al gebeurt dat niet altijd (in mijn souterrain niet bijvoorbeeld). Toch gaat een cementdekvloer er denk ik wel makkelijker uit dan het harde beton. Het zal wel een klus zijn, maar is wel te doen.

Ik draai prima op de vloerverwarming trouwens. Bij deze buitentemperaturen stook ik op ca 29-30 graden als aanvoertemp vanuit de warmtepomp (vrijstaand huis uit 1984, binnentemp ~20,5). Gezien de constructie met een betonvloer die deels doorloopt naar buiten is het verre van optimaal, maar ik vind met een afname van ca 6000kWh/jr (all electric) het lang niet slecht.