Lightroom Classic maakt regelmatig een back-up van je catalogus. Handig voor als er eens wat misgaat. Alleen Lightroom ruimt die back-ups nooit op. Dat moet je zelf met de hand doen.
Zelf vergeet ik dat natuurlijk gewoon, wellicht jij ook. Daarom heb ik een gratis en open source tooltje gemaakt die dit automatisch voor je kan doen.
Het programmaatje is zowel beschikbaar voor Windows als voor Mac OS:
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Windows
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Mac OS (Intel)
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Mac OS (Apple Silicon)
/f/image/z8WrpXU7hfwm0o2zIXzsdUXR.webp?f=fotoalbum_large)
Zelf had ik ruim 63 gigabyte aan onnodige back-up bestanden staan. Daar kunnen toch weer mooi duizend+ foto's voor in de plaats opgeslagen worden.
Via 'instellingen' kun je ervoor zorgen dat de back-ups dagelijks automatisch verwijderd worden (als ze te oud zijn geworden). Je kunt zelf instellen hoeveel back-ups je altijd bewaard wilt hebben.Elja
Zelf vergeet ik dat natuurlijk gewoon, wellicht jij ook. Daarom heb ik een gratis en open source tooltje gemaakt die dit automatisch voor je kan doen.
Het programmaatje is zowel beschikbaar voor Windows als voor Mac OS:
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Windows
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Mac OS (Intel)
- Lightroom Classic Back-up Cleaner voor Mac OS (Apple Silicon)
/f/image/z8WrpXU7hfwm0o2zIXzsdUXR.webp?f=fotoalbum_large)
Zelf had ik ruim 63 gigabyte aan onnodige back-up bestanden staan. Daar kunnen toch weer mooi duizend+ foto's voor in de plaats opgeslagen worden.
Via 'instellingen' kun je ervoor zorgen dat de back-ups dagelijks automatisch verwijderd worden (als ze te oud zijn geworden). Je kunt zelf instellen hoeveel back-ups je altijd bewaard wilt hebben.Elja
[ Voor 3% gewijzigd door Elja op 30-12-2025 23:32 . Reden: Explainer video toegevoegd ]
Photofacts; weblog over fotografie..