UPS ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik recent heb een nieuwe PC aangeschaft. Rechtstreeks in het stopcontact: werkt als een zonnetje. Om een of andere vreemde reden werkt het niet lekker met de UPS die ik reeds had: APC Smart-UPS SMC1500IC. Binnen een half uur ging mijn systeem spontaan twee keer in de reboot zonder piekverbruik. Ik ben geen expert op stroomgebied, maar lang verhaal kort: ik besloot op mijn UPS te vervangen voor een kwalitatief beter én zwaarder model.

Na avondje browsen, lezen en klikken, kwam ik uit op de Eaton 9SX3000i. Daarnaast bestelde ik ook een Eaton 9SX1500i voor een NAS en een switch. In principe hetzelfde apparaat maar dan een maatje kleiner (letterlijk en figuurlijk).

Prachtige apparaten, maar één groot nadeel (en een deal breaker): alle koelventilatoren draaien continu op volle snelheid. Dat is helaas niet instelbaar, en ik kwam er te laat achter dat dit bij "online double conversion" UPSen wel vaker het geval is. In eerste instantie was ik afgegaan op de specificaties: "<45 dB op 1 meter" voor het 3000 model, en "<43 dB op 1 meter" voor het 1500 model. Volgens Google was dit vrij stil en vergelijkbaar met het geluid van een koelkast of zacht gefluister. Nu ben ik niet super gevoelig voor geluid en vind ik een beetje white noise wel prima, maar dit was niet acceptabel. Ik heb geen decibelmeter, maar het was bijna alsof ik naast een stofzuiger zat te werken. Serieus geluid en niet geschikt voor een werkomgeving. Dus helaas pindakaas. Flink balen en stikchagrijnig weer alles netjes ingepakt en klaar om terug te sturen naar de winkel.

Maar de grote vraag is: wat nu?

Ik zoek eigenlijk een wat betere kwaliteit UPS met een wat serieuzere capaciteit (voldoende headroom) zonder al te veel geluidsoverlast. Mijn oude APC Smart-UPS SMC1500IC bijvoorbeeld, maakte geen enkel geluid onder normale omstandigheden. Alleen wanneer de batterij het overnam sprongen ook de ventilatoren aan. En dat vind ik geen probleem. Ik kan ook prima een 'normaal' ventilatorgeluid verdragen, dus het hoeft niet per se volledig passief.

Nu is er redelijk wat aanbod, maar wellicht heeft iemand hier dezelfde zoektocht ondergaan en komt er een gouden tip. Ik kwam zelf met behulp van ChatGPT in ieder geval uit bij Eaton 5PX3000IRT3UG2. Deze kun je ook als tower neerzetten en Eaton zelf specificeert:
Line mode: <40dB
Buck/boost mode:<45 dB
battery Mode: <45dB, 50dB for 3K
Fan turns off when fully charged with <30% load in normal/line mode to reduce noise
Dat is toch vrij expliciet in documentatie van Eaton zelf, dus dat lijkt nu een verstandige keuze. Maar misschien is er nog iets beters/anders?

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat is het doel van de UPS bij jouw?

De storing die je beschrijft kán door de UPS komen als de batterij niet onderhouden is (ja, dat is een onderhouds item). Die moet met enige regelmaat vervangen worden. Dus denk daar (ook) aan bij een evt nieuwe UPS.
Een UPS met kapotte batterij kan voor heel vreemde problemen zorgen. Meer als zonder UPS.
Dus: check of de batterij nog goed is, en vervang die eventueel. Je Smart-UPS SMC1500IC moet namelijk makkelijk je pc kunnen hebben.

Alles kan stuk.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb de batterij nog dit jaar vervangen. Er stond toen L02 op het display, maar dat is nog steeds zo. De UPS werkt nog wel prima met andere apparaten, maar met mijn nieuwe PC ging het mis.

Minimale doel is grace shutdown. Maar zou wel fijn zijn als ik daar even de tijd voor heb. Dus 30 tot 60 minuten zou wel prettig zijn onder lage load.

[ Voor 28% gewijzigd door Trax_Digitizer op 30-12-2025 21:44 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Tja, meten is weten, dus meet eerst je verbruik dan kan je vanaf daar een betere beslissing nemen.

Want eigenlijk doe je nu maar wat kwa capaciteit heb ik het idee.
Tevens kan je gewoon agents installeren op je nodes die communiceren met de UPS.

Als je die configureert sluiten je machines zelf netjes af in geval van de stroomstoring.
Dus dan heb je helemaal geen overgedimensioneerde UPS nodig die 30-60 minuten load moet kunnen leveren.

Mr. T.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Dat klopt het is niet nodig, maar ik wil het wel graag. Dus ongeacht of mijn eis 'logisch' is en we hierover kunnen discussiëren, is dat wel mijn uitgangspunt voor deze post.
Kortom, iemand ervaring met 3000VA en koelventilatoren?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:16
APC Smart-UPS SMC3000RMI2U

Deze zou dan moeten voldoen.
Je hebt ook nog de Easy UPS SRV3000 maar dan krijg je wel weer een ventilatorgeluid.
Chinese merken zou ik vermijden, ik heb er 4 gehad in de afgelopen 10 jaar en ze zijn allemaal overleden.
Als je zeker weet dat je batterij goed is (wat ik betwijfel) moet je wel nog even de self-test in powerchute draaien. De SMC1500 is redelijk bulletproof dus het zou mij verbazen als deze kapot is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik zou voor thuis niet zo’n complexe ups neerzetten. Maar een stand-by (met relais, zonver avr) met laag energieveruik.
Die hebben geen ventilator, en geven normaal gesproken normale AC door.
Pas op batterij komt het van de inverter, en dan gaat de pc ook direct in zuinige modus.

Maar als je pc niet goed reageert kan de voeding matig zijn. Heb je daar specs van? Heeft LTT labs die toevallig al getest?

Eg: ik heb een Eaton Ellipse ECO, maar die is afgekondigd zie ik. Ze hebben nu deze: uitvoering: Eaton 3P Ellipse UPS

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 31-12-2025 07:45 ]

Pagina: 1