Boren en tappen in kokerbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17
Ik moet een redelijk aantal gaten boren in 40x40x4mm stalen kokers en daar wil ik M8 schroefdraad in tappen zodat ik met bouten de boel aan elkaar kan maken.

Nu kan ik natuurlijk eerst de gaatjes (voor)boren en daarna tappen met de hand, maar ik zie dit soort boren met tap in één voorbij komen die je "gewoon" met je boormachine zou moeten kunnen gebruiken.

Het lijkt me voor M8 sowieso slim om voor te boren met 3 of 4mm maar dan vraag ik me nog af of dit betrouwbaar gaat werken. Wie heeft hier ervaring mee?

PVoutput van mijn 4950Wp

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:30
Is onlangs nog langs gekomen in het gereedschaptopic
twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Maar bestel er wel gelijk meer dan 1. In de boormachine heb je er al gauw een keer eentje gebroken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Voor het voorboren zijn standaard maten beschikbaar, voor M8 is dit 6,8mm.
Zie bijvoorbeeld: https://www.anzugsmoment....c-thread-tap-drill-chart/

Ik heb zelf geen ervaring met de tapboren, maar let hiermee wel op dat je je schroefdraad niet beschadigd met het boor gedeelte.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:24
Pixelmagic schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:30:
Ik moet een redelijk aantal gaten boren in 40x40x4mm stalen kokers en daar wil ik M8 schroefdraad in tappen zodat ik met bouten de boel aan elkaar kan maken.

Nu kan ik natuurlijk eerst de gaatjes (voor)boren en daarna tappen met de hand, maar ik zie dit soort boren met tap in één voorbij komen die je "gewoon" met je boormachine zou moeten kunnen gebruiken.

Het lijkt me voor M8 sowieso slim om voor te boren met 3 of 4mm maar dan vraag ik me nog af of dit betrouwbaar gaat werken. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zou iemand zoeken die flowdrill spul heeft. Dat is echt de manier om schroefdraad in kokers te zetten. Anders is in 4 mm centeren en in één keer 6.8 boren en daarna tappen ook goed te doen. Voorboren is daarvoor niet echt nodig.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:26
Geen ervaring met dergelijke tappen, maar toch zou ik gewoon voorboren met 6,8 (of 6,5 kan ook nog wel, licht aan de toepassing). Daarna apart met een machinetap er doorheen. Het verschil is dat boren met hoge(r) toerental gaat en tappen met lager. Die machinetap kun je dan gewoon rustig met je boormachine doorheen halen.
Maar goed, je kunt ze ook beide proberen, het zijn de kosten ook niet.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:20

Illusion

(the art of)

M8 tappen in 4mm is wel erg kort. Met een spoed van 1,25mm passen er nèt 3 omwentelingen in. Hoeveel kracht wil je erop kunnen zetten?
Als je kan flowdrillen dan gaat de wanddikte iets omhoog.

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 30-12-2025 22:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-12 22:24
Bij deze wanddikte zou ik inderdaad liever maximaal m6 tappen, maar m8 zit op zich ook best vast als je het niet ram vast zit te draaien met een slagtol.
Die boortappen zijn best handig, maar let heel erg op dat je je toeren naar beneden haalt als je boor door is. Anders is je tap inderdaad zo gebroken. Voordeel is dat je de passende boor altijd bij de hand hebt.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:30
Flowdrill kost erg veel kracht, dat lukt je niet zonder een zware kolomboormachine, of een aardige freesbank. Gereedschap is ook duur.

Blindklinkmoeren zou ook nog kunnen, maar een goede tang kost ook wel wat.

Boxbolt is ook nog een optie, werkt eenvoudig, maar er blijft wat afstand tussen je verbindingen.

Of gewoon dwars door de koker heen boren en een langere bout met een moer gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door guido66 op 30-12-2025 22:38 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:28
Wat ga je vastzetten? Misschien zijn zelftappers nog een optie? Heb je wel een impactmachine nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Pixelmagic
Is bedoeld om de kokers aan elkaar te bevestigen voor een overkapping, dus zelftappers lijkt me niet ideaal. Tegelijk verwacht ik geen mega krachten, maar inderdaad wel even nadenken of M6 ook te doen is.

Die flowdrill optie even bekeken, ziet er mooi uit maar gaat hem niet worden denk ik, aangaande timing niet haalbaar denk ik, tenzij ik het zelf aan zou schaffen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic
guido66 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:20:

Dat ziet er mooi uit, is een tang zoals deze redelijk ?

Ik zie ook betaalbare bij amazon staan...
Boxbolt is ook nog een optie, werkt eenvoudig, maar er blijft wat afstand tussen je verbindingen.

Of gewoon dwars door de koker heen boren en een langere bout met een moer gebruiken.
Die optie zijn niet handig of haalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 30-12-2025 23:41 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

• TheGhostInc
  • Niet online
guido66 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:20:
Ik heb hier een Parkside tang liggen, is een goede tang echt nodig? Het is nu ook weer niet zo spannend wat er moet gebeuren.

Hebben meer mensen trouwens ervaring met Blindklinkmoeren? Ben wel benieuwd of het een beetje werkt.
(Ik heb zelf de tang nog niet gebruikt en tips&tricks zijn altijd welkom)

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Misschien eens kijken naar Tubtara?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
TheGhostInc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:
[...]

Ik heb hier een Parkside tang liggen, is een goede tang echt nodig? Het is nu ook weer niet zo spannend wat er moet gebeuren.

Hebben meer mensen trouwens ervaring met Blindklinkmoeren? Ben wel benieuwd of het een beetje werkt.
Ik gebruik het in auto's om zaken vast te zetten waar het eerst niet kon. Top systeem. goeie tang is wel handig maar ook hier is natuurlijk wel de regel van toepassing dat als je het maar 1 keer gaat gebruiken je tang niet de allerbeste hoeft te zijn.
Dus amazon Parkside tang en doos blindklinkmoeren en gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Joris748
willem7q schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:59:
Misschien eens kijken naar Tubtara?
Dat is toch een merk blindklinkmoeren?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Illusion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:07:
M8 tappen in 4mm is wel erg kort. Met een spoed van 1,25mm passen er nèt 3 omwentelingen in. Hoeveel kracht wil je erop kunnen zetten?
Als je kan flowdrillen dan gaat de wanddikte iets omhoog.
+1

@Pixelmagic

ik zou ook een maatje kleiner pakken als M6 of zelfs M4 afhankelijk van de last die dat spul moet gaan dragen.

Kun je je use-case even uitleggen....wat wil je maken?

Verders...fatsoenlijke staalboren kosten wel iets meer dan een paar euro/stuk. Als je dit vaker wilt gaan doen, doe je zelf een plezier en pak een setje fatsoenlijke tappen.

ik gebruik machinetappen die je ook makkelijk gewoon met de hand kunt tappen. Wat handig is is om te kijken naar een setje waarbij de juiste maat boortjes zit om voor te boren.

Nou heb ik een setje van International Tools (I.T.) omdat ik een hele shitload aan gaten in strips moest handtappen maar er zijn meer merken. Ook bijvoorbeeld mijn go-o merk voor boren en frezen Rotec heeft kwalitatief goede sets. Die zijn eventueel ook los te krijgen bij enkel ijzerzaken, cehck de site even voor dealers, ik heb lokaal bijv een paar GBI's, (ik weet niet of bijv Toolstation en een Hornbach vlakbij me dat spul heeft) dus ik heb wel wat mazzel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ja, wel eens wat met een maatje vastgezet in stalen plaat......variërend van met de tang tot gewoon in een gat plaatsen en vastlassen waar je met een tang niet meer bij kon.

Assemblagefoutje, en we hadden geen zin om de boel weer los te moeten halen. :+

ik weet het merk tang helaas niet meer, maar gezien zijn arsenaal aan gereedschap hebben we het hier niet over bodembakkenspul.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou voor de losse tappen gaan als je wil tappen, die combi dingen breken mij te snel, dus onder de streep werk je niet sneller of beter. In een stukkie aluminium of kunststof plaat doen ze wel prima hun werk.

Maar gezien de dikte van het materiaal lijkt het mij ook niet ideaal. Maar alles valt of staat met de toepassing, kracht, weersinvloeden etc.

Blindklinknagels gebruik ik ook, net als hierboven voor extra bevestigingspunten in de auto. Vantevoren offer je er even 1 op om de juiste mate van compressie af te stellen, en die bewaar ik voor later. Want onze tang heeft ook een instelbare eindstop, dus dan weet je hoe ver je die moet zetten aan de hand van die ene.
(Te strak en je breek hem, te los en hij draait mee, maar het bereik daartussen is op zich vrij ruim)

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:30
Als het vlak aan moet liggen: kies blindklinkmoeren met verzonken kop. Na het boren even een verzinkboor op het gat, en dan steekt de moer niet boven de koker uit.

Als dat hier niet boeit, dan is de vlakke variant iets makkelijker te verwerken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Pixelmagic
[...]

Ik zie die tang niet meer bij Lidl staan, of staat hij onder een andere naam dan blindklink?
Fraggert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:14:
[...]

@Pixelmagic

ik zou ook een maatje kleiner pakken als M6 of zelfs M4 afhankelijk van de last die dat spul moet gaan dragen.

Kun je je use-case even uitleggen....wat wil je maken?

Verders...fatsoenlijke staalboren kosten wel iets meer dan een paar euro/stuk. Als je dit vaker wilt gaan doen, doe je zelf een plezier en pak een setje fatsoenlijke tappen.

ik gebruik machinetappen die je ook makkelijk gewoon met de hand kunt tappen. Wat handig is is om te kijken naar een setje waarbij de juiste maat boortjes zit om voor te boren.
M4 klinkt erg iel, het gaat om de palen van een overkapping aan elkaar te maken. Het plan is om laslippen aan staanders te lassen en vervolgens de ligger er op te leggen en deze met een bout vast te maken. Materiaal is 40x40x3 of 4, kan nog kiezen.

Ik wil het dus zo maken dat er geen hangende krachten op komen, maar als de wind onder de overkapping komt dan komt er wel enige kracht op te staan, vandaar dat ik aan een lekkere robuste M8 dacht.

In totaal zullen het een stuk of 30 verbindingen worden. Geen ervaring met machinetappen, alleen met de handmatige 1-2-3 ondingen. Blijft dus alleen de vraag of M6 voldoende zou zijn, moet dan in ieder geval een ring er tussen doen anders valt de kop in sleuf van de laslip.
guido66 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:26:
Als het vlak aan moet liggen: kies blindklinkmoeren met verzonken kop. Na het boren even een verzinkboor op het gat, en dan steekt de moer niet boven de koker uit.

Als dat hier niet boeit, dan is de vlakke variant iets makkelijker te verwerken.
Verzonken kop zou mooi zijn, ik heb die nog niet zo gezien eigenlijk.

PVoutput van mijn 4950Wp

• TheGhostInc
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:53:

Ik zie die tang niet meer bij Lidl staan, of staat hij onder een andere naam dan blindklink?
https://www.lidl.nl/p/par...met-150-moeren/p100385387

• Joris748
Heb je een adresje dat draadeindjes op de koker kan stiftlassen? En dan aan de zichtzijde met bolkopmoeren werken.

Of gewoon het hele zooitje aan elkaar lassen? Moet het ooit nog uit elkaar (zonder een slijptol te gebruiken)?

[ Voor 33% gewijzigd door Joris748 op 31-12-2025 10:00 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:24
Verzonken kop zou mooi zijn, ik heb die nog niet zo gezien eigenlijk.
Ben zelf geen fan van blindklinkmoeren, tenzij ze zeskant zijn. Maar dat is dan weer alleen te toen met lasergesneden plaat / koker.
Dit is een voorbeeld van een ronde rivetnut met flush head.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfoZ5RFR407zccXMlJZj9S5orgM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lNQwZJ7u5ipGAjxezZeitv1b.jpg?f=user_large
Als je toch lippen gaat lassen, dan is de gebruikelijke manier om aan beide delen een lip te lassen die met een bout en moer vast te zetten.

En als het mooi moet zijn kleine stukken koker op de éne te lassen, die in de andere te schuiven en dan te borgen met een verzonken bout of stelbout.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 31-12-2025 10:03 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

M4 klinkt erg iel, het gaat om de palen van een overkapping aan elkaar te maken. Het plan is om laslippen aan staanders te lassen en vervolgens de ligger er op te leggen en deze met een bout vast te maken. Materiaal is 40x40x3 of 4, kan nog kiezen.

Ik wil het dus zo maken dat er geen hangende krachten op komen, maar als de wind onder de overkapping komt dan komt er wel enige kracht op te staan, vandaar dat ik aan een lekkere robuste M8 dacht.

In totaal zullen het een stuk of 30 verbindingen worden. Geen ervaring met machinetappen, alleen met de handmatige 1-2-3 ondingen. Blijft dus alleen de vraag of M6 voldoende zou zijn, moet dan in ieder geval een ring er tussen doen anders valt de kop in sleuf van de laslip.
Zo zonder schets achterop een bierviltje is het wat lastig inschatten hoe spul in elkaar gaat steken maar een M4 bout kan wel wat hebben hoor...anders pak 2 stuks M4 (das wel een pak meer werk) of ga je naar M6 voor net ff wat meer windingen.

maar als ik het zo lees spreek je over alleen trekkrachten en geen schuifkracht (ff uit mijn hoofd de term) en dan kan M4 wel wat hebben hoor...dat trekt niet zomaar kapot.

Kun je trouwens de onderlinge stalen delen niet (ook) lassen trouwens? M4 erin voor de montage en dan aflassen die handel.

Over die tappen....ik gebruik inderdaad machinetappen om niet zo'n 3voudige set (voorsnijder, middensijder nasnijder) te gebruiken, ik ga toch zeker niet 3 keer een gang tappen......aint nobdoy got time for that :P

let wel...ik tap overigens plaat/koker...en geen blinde gaten in massief staal van 60mm diep ofzo.

• Pixelmagic
Check, dank je! Nette prijs ook, is deze een beetje stevig ?
Joris748 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:59:
Heb je een adresje dat draadeindjes op de koker kan stiftlassen? En dan aan de zichtzijde met bolkopmoeren werken.

Of gewoon het hele zooitje aan elkaar lassen? Moet het ooit nog uit elkaar (zonder een slijptol te gebruiken)?
Ik kan zelf (een beetje) lassen maar draadeindes was niet het plan. Eens even op broeden wat dat voor gevolgen gaat hebben. Ik wil/kan het inderdaad niet aan elkaar lassen, dan moet er ter plaatse gelast worden tegen een stacaravan aan, dat wil ik voorkomen.
StevenK schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:00:
[...]

Als je toch lippen gaat lassen, dan is de gebruikelijke manier om aan beide delen een lip te lassen die met een bout en moer vast te zetten.

En als het mooi moet zijn kleine stukken koker op de éne te lassen, die in de andere te schuiven en dan te borgen met een verzonken bout of stelbout.
Dubbele lippen gaat niet op alle plekken lukken en ik ben een knutselaar, geen metaalbewerker. Om prachtige constructies te maken die in elkaar schuiven lijkt me erg leuk maar tegelijk ook complex en tijdrovend. Ik ga er wel over nadenken :) Het moet voor de zomer staan en heb aardig wat blackout weken ivm vakantie periodes waar ik er niet aan mag werken op de locatie.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ff kijken of dit werkt:

Afbeeldingslocatie: https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=61599&mode=view

[img=800,600]https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=61600&mode=view[/img}

montagestrips achter de bafffle van mijn luidsprekers zodat ik de drivers wat vaker kon losmaken zonder angst te hebben dat schroeven in MDF na 2 keer niet meer lekker pakten. Ik meen dat dit spul vast zit met M4.

geen idee waarom die 2 foto niet meekomt |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 31-12-2025 10:25 ]

• Pixelmagic
Fraggert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:08:
[...]

Zo zonder schets achterop een bierviltje is het wat lastig inschatten hoe spul in elkaar gaat steken maar een M4 bout kan wel wat hebben hoor...anders pak 2 stuks M4 (das wel een pak meer werk) of ga je naar M6 voor net ff wat meer windingen.

maar als ik het zo lees spreek je over alleen trekkrachten en geen schuifkracht (ff uit mijn hoofd de term) en dan kan M4 wel wat hebben hoor...dat trekt niet zomaar kapot.

Kun je trouwens de onderlinge stalen delen niet (ook) lassen trouwens? M4 erin voor de montage en dan aflassen die handel.

Over die tappen....ik gebruik inderdaad machinetappen om niet zo'n 3voudige set (voorsnijder, middensijder nasnijder) te gebruiken, ik ga toch zeker niet 3 keer een gang tappen......aint nobdoy got time for that :P

let wel...ik tap overigens plaat/koker...en geen blinde gaten in massief staal van 60mm diep ofzo.
Bij M4 denk ik aan mijn 3d printers en niet aan overkapping eerlijk gezegd. Lassen gaat dus niet zoals hierboven aangegeven.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixelmagic schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:22:
[...]

Bij M4 denk ik aan mijn 3d printers en niet aan overkapping eerlijk gezegd. Lassen gaat dus niet zoals hierboven aangegeven.
ik snap wat je bedoelt, maar dat ligt dus totaal aan de montage. Maar in jouw geval kan dat dus te klein zijn maar dat kun je het beste zelf beoordelen, daar heb ik te weinig info/beeld voor om dat te doen.

Pagina: 1