TheGhostInc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:
[...]
Ik heb hier een Parkside tang liggen, is een goede tang echt nodig? Het is nu ook weer niet zo spannend wat er moet gebeuren.
Hebben meer mensen trouwens ervaring met Blindklinkmoeren? Ben wel benieuwd of het een beetje werkt.
(Ik heb zelf de tang nog niet gebruikt en tips&tricks zijn altijd welkom)
Ik zie die tang niet meer bij Lidl staan, of staat hij onder een andere naam dan blindklink?
Fraggert schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:14:
[...]
@
Pixelmagic
ik zou ook een maatje kleiner pakken als M6 of zelfs M4 afhankelijk van de last die dat spul moet gaan dragen.
Kun je je use-case even uitleggen....wat wil je maken?
Verders...fatsoenlijke staalboren kosten wel iets meer dan een paar euro/stuk. Als je dit vaker wilt gaan doen, doe je zelf een plezier en pak een setje fatsoenlijke tappen.
ik gebruik machinetappen die je ook makkelijk gewoon met de hand kunt tappen. Wat handig is is om te kijken naar een setje waarbij de juiste maat boortjes zit om voor te boren.
M4 klinkt erg iel, het gaat om de palen van een overkapping aan elkaar te maken. Het plan is om laslippen aan staanders te lassen en vervolgens de ligger er op te leggen en deze met een bout vast te maken. Materiaal is 40x40x3 of 4, kan nog kiezen.
Ik wil het dus zo maken dat er geen hangende krachten op komen, maar als de wind onder de overkapping komt dan komt er wel enige kracht op te staan, vandaar dat ik aan een lekkere robuste M8 dacht.
In totaal zullen het een stuk of 30 verbindingen worden. Geen ervaring met machinetappen, alleen met de handmatige 1-2-3 ondingen. Blijft dus alleen de vraag of M6 voldoende zou zijn, moet dan in ieder geval een ring er tussen doen anders valt de kop in sleuf van de laslip.
guido66 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:26:
Als het vlak aan moet liggen: kies blindklinkmoeren met verzonken kop. Na het boren even een verzinkboor op het gat, en dan steekt de moer niet boven de koker uit.
Als dat hier niet boeit, dan is de vlakke variant iets makkelijker te verwerken.
Verzonken kop zou mooi zijn, ik heb die nog niet zo gezien eigenlijk.