Aankoop BMW 330e touring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands BMW 330e Touring ter vervanging van mijn Golf 7. Vandaag heb ik er eentje in de buurt bekeken die bijna volledig aan mijn wensen voldoet, op het M-pakket na.

Bij de proefrit viel het volgende op:
-Geen geluidsisolatie onder de motorkap
-Twee verschillende merken banden (het is een xDrive) dus lijkt mij niet optimaal

Toen ik naar het schadeverleden vroeg, zei de verkoper dat er geen schade was, alleen wat “spot repair”. Ze gaven aan dat het ontbreken van de geluidsisolatie was een optie, en de banden tja dat was gewoon zo.

Na de proefrit kreeg ik een offerte: 28K bijleggen inclusief garantie(Waar ik niet om gevraagd heb). Ik gaf aan dat we te ver uit elkaar zaten en dat ik morgen nog naar een andere garage wilde kijken. De verkoper vroeg wat ik in gedachte had en zei 25K bijleggen. Toen ik opstond vroeg hij of hij mij morgen mocht bellen over de auto. dus er is wel zeker ruimte voor onderhandeling. :-(

Toen ik thuis het VIN-nummer controleerde, bleek dat de auto twee keer schade had gehad: de eerste keer rond €10K, de tweede keer rond €3K. Dat is naar mijn mening geen “spot repair” meer.

Ik heb nog steeds interesse in de auto en was bereid iets meer bij te leggen dan 25K, maar gezien deze schadegeschiedenis lijkt dit nu al aan de hoge kant. De auto komt overigens uit 2021 en heeft 52.000 gelopen.

Mijn vragen:

-Is het ontbreken van de geluidsisolatie een teken van eerder schadeherstel, of toch echt een optie?
-Zijn twee verschillende bandenmerken een risico voor een xDrive?
-Zijn er andere punten waarop ik extra moet letten bij een tweedehands BMW 330e Touring?
-Het garantie verhaal. heeft een Bovag garantie veel meerwaarde dan de wettelijke garantie?

Alle reacties

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
Voor mij zouden de antwoorden op die vragen irrelevant zijn als de verkoper niet eerlijk is geweest over het schadeverleden. Dat weet die verkoper ECHT wel.

Verder zijn twee verschillende merken banden voor/achter toegestaan maar dat komt op mij over alsof er weinig aandacht besteed is aan het onderhoud. Het wordt over het algemeen namelijk niet aangeraden. En dat dan onder zo'n jonge auto met zo'n kilomerstand. Kweenie.

De combinatie zou voor mij betekenen dat ik nog even verder zoek. Just my 2 cents :)

UNOX: The worst operating system

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
Ik zou verder kijken voor een andere. Schadeverleden is altijd risico en twee merken banden betekent vaak niet door een liefhebber gereden maar iemand die op de centen zit. Waren het ook b/c-merk banden toevallig?

Vaak is het wel een indicatie dat er ook op de rest van het onderhoud is bezuinigd.

HD4Life @ Full-HD

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
Heel simpel:

Niet doen, verder zoeken

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb een BMW 330e touring (G21 LCI) nieuw gekocht. Geluidsisolatie is geen extra optie. Vraag ze maar naar de optiecode die dat zou moeten zijn.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
jan011 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:29:

-Het garantie verhaal. heeft een Bovag garantie veel meerwaarde dan de wettelijke garantie?
- Kan. De tussenbak is vrij gevoelig, maar met deze kilometerstand zal het wel meevallen als de bandenmaat gelijk is en het profiel ook ongeveer gelijk is.

- Minder gezeik vooral.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gewoon niet doen met zulke verhalen voor dat geld

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het verzwijgen van het schadeverleden is al een rode vlag. Dat er veel bereidheid tot onderhandeling is ook. Zo al 3000 van de prijs af doen is echt veel op dat bedrag en blijkbaar wil hij nog verder gaan. Het lijkt dat hij er wel erg graag vanaf wil. Is de auto wel dealer onderhouden? Dat zou je wel verwachten bij deze leeftijd en kilometers en dan verwacht je ook geen verschillende banden.

Ik zou hard weglopen en lekker verder zoeken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
Zijn er zat dus lekker verder kijken. Ik heb vorig jaar een 320e M-Sport bij een Duitse dealer gekocht met twee jaar garantie. In Nederland veel vage exemplaren voor forse prijzen.
Eentje met schadeverleden sowieso lekker laten staan. Koop voor een paar tientjes een lakdiktemeter zodat je weet wat je koopt. Goedkope banden is ook een rode vlag. En zoek eentje met accucerticaat. Dingen zijn redelijk probleemloos hoor, maar voor dit soort bedragen wil je weten wat de SOH is.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jan011 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:29:
Dit is een non-issue. Als het fatsoenlijke banden zijn, dan is het gewoon prima. Het kan best zijn dat de eigenaar naar een ander merk band over wilde stappen, maar er nog teveel profiel op de andere 2 zat.
Daarnaast sturen je voorwielen ook, dus is het ook denkbaar dat andere voorbanden dan achterbanden een beter resultaat geeft qua grip. Je kunt er voor minder dan €1000 een compleet nieuwe set op leggen, mocht dat echt een probleem voor je zijn. Kun je gewoon meenemen in je prijs.

Het achterhouden van de schade geschiedenis is echter een complete no-go.
Een schade van €3k? Dat zou nog in de orde van parkeerschade kunnen zijn, als je pech hebt.
Een schade van €10k? Dan hoef je geen lakdiktemeter meer te pakken, want dan ga je naar nieuwe schermen, bumper & motorkap toe, plus €4k aan nieuwe koplampen oid.
Het ontbreken van de isolatie onder de motorkap doet vermoeden dat het de voorkant was die in puin lag en dat de isolatie nu ontbreekt geeft ook weinig vertrouwen in de kwaliteit van de reparatie.
Van dit soort reparaties wil je gewoon de factuur erbij hebben, zodat je later geen discussie krijgt.
(Denk ook aan terugroepacties of coulance bij een fabrieksfout, je krijgt serieus gezeik als de dealer dan ineens een slechte reparatie tegenkomt waarbij je geen idee hebt wie of wat er aan die auto heeft zitten prutsen.)

Dit zijn de auto's die later hier op GoT weer in een nieuw topic opduiken met "Na 50km gingen alle waarschuwingslichtjes aan in de auto", omdat de garage voor de proefrit/verkoop nog even alles gereset had, en dan met een juridisch steekspel weer van de auto af zien te komen.

Tl;DR:
RUN
Pagina: 1