Klamme egaline voordeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gijs002
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08-01 20:50
Mijn vraag
De watermeter punt is vochtig, codens slaat tegen de bovenkant aan aan de deurzijde waar er druppels hangen. Daardoor word onze egaline ook klam en zit er nu een lelijke vlek in.

Relevante info
Wij hebben EPS korrels (Piepschuim korrels) laten plaatsen, rest van de kruipruimte is ook prima en hebben vloerverwarming (alleen niet bij het laatste stukje van de voordeur. waar een gemetselde watermeter put zit, die alleen via dat luik te bereiken is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Chat zij dat ik de put rondom moest isoleren.

Zijn mensen met ervaring en wat hebben jullie geprobeerd?
Fijne jaarwisseling!

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toulX4NXtVZ8KncWs76qDcdhM9I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PI1bWDTOtOsSH19JOq64v5D1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGuzRfxjP7St5wus6hcLydBG66A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hIlJUUkJjrPgzAhbJXW5ze5C.png?f=fotoalbum_large

Ohja, het is echt begonnen vanuit de waterput en niet vanuit de deur, ik hield het al een x tijd in de gaten om te kijken wat er gebeurde.

[ Voor 5% gewijzigd door Gijs002 op 30-12-2025 17:06 ]

Alle reacties

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17

pistole

Frutter

Hangen de druppels aan de deur of aan de plank? Zit er isolatie aan de onderkant van de plank? Heeft de put enige vorm van ventilatie?

Is het sinds kort of altijd zo geweest? In het eerste geval: wat is er gewijzigd in de situatie?

[ Voor 27% gewijzigd door pistole op 30-12-2025 17:08 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Gijs002
Hallo Pistole,

Nee niet aan de deur en niet aan de plank, de druppels komen niet verder dan de stalen strip waar de plank plank op rust.

nee geen isolatie aan de onderkant van de plank.

put heeft geen ventilatie.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
maar egaline is toch geen afwerkvloer? dat daar een vlek in komt is toch niet erg?
het vocht uit die put moet ergens naartoe, wat ventilatie in de put maken kan helpen, of het erger maken als er daardoor meer vocht in komt.
is de laag eps parels in je put net zoveel als in de rest van de kruipruimte? als die laag te dun is blijft er vocht doorheen komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pistole

pistole

Frutter

Als je egaline verkleurt door vocht dan zou dit ook invloed kunnen hebben op de vloer die je erop legt; optrekkend vocht wil je niet.

De vraag is: waar komt het vocht vandaan? Als er warmere lucht door het luik lekt dan kan het vocht in die lucht onder het luik (of op de stalen strip) condenseren. Leg eens een tijdje een deken of grote mat over het luik om te zien of het verschil maakt.

Andere vraag staat nog open: is dit altijd al of sinds kort? Is er iets recentelijk gewijzigd?

Ik frut, dus ik epibreer

• Gijs002
Nee er ligt wel zeker 15cm minder eps korrels in de put dan in de rest van de ruimte vanwege de watermeter, anders kon ik die niet aflezen dus had ik er 4 vuilniszakken uit gehaald en ligt er nu nog een kleine 15 cm in.

Er missen wel enkele klinkers en er zit een waterleiding door heen dus er is wel een kleine opening naar de kruipruimte.

Wij hebben begin dit jaar het huis gekocht en aardig verbouwd, een aannemer heeft de vloerwarming dicht gesmeerd en egalisatie gedaan.

Egaline was droog tot een beetje de koudere periode kwam

De plek waar het is is bij de voordeur mat dus dat is nog niet het ergste.

Voordeur mat is een kleine 1 bij 1,20 groot. Die sluit incl de plank de watermeter gat af.

[ Voor 35% gewijzigd door Gijs002 op 30-12-2025 17:46 ]

• pistole

pistole

Frutter

Ik zou er gewoon veel instorten en 1x per jaar even de watermeter uitgraven?

Ik frut, dus ik epibreer

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De hele put zoveel mogelijk intern / rondom isoleren met steenwol en een laagje 'kattengrid' op de bodem aanbrengen om het optrekkende vocht (grondwater?) alsnog op te gaan nemen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Gijs002 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:41:
Nee er ligt wel zeker 15cm minder eps korrels in de put dan in de rest van de ruimte vanwege de watermeter, anders kon ik die niet aflezen dus had ik er 4 vuilniszakken uit gehaald en ligt er nu nog een kleine 15 cm in.

Er missen wel enkele klinkers en er zit een waterleiding door heen dus er is wel een kleine opening naar de kruipruimte.

Wij hebben begin dit jaar het huis gekocht en aardig verbouwd, een aannemer heeft de vloerwarming dicht gesmeerd en egalisatie gedaan.

Egaline was droog tot een beetje de koudere periode kwam

De plek waar het is is bij de voordeur mat dus dat is nog niet het ergste.

Voordeur mat is een kleine 1 bij 1,20 groot. Die sluit incl de plank de watermeter gat af.
een dun laagje werkt niet, daar trekt het vocht doorheen. Dus een brede pvc pijp over je watermeter zetten en alles eromheen vol gooien met eps parels. dan kun je die meter evengoed zien en ben je het vocht kwijt. of, een laag folie op de bodem van je watermeter put.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1