Joomla detecteerd PHP8.1 terwijl PHP8.3 draait

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ben nieuw met Joomla (dat wil zeggen lang geleden ooit wel eens iets mee gedaan) dus als ik domme dingen zeg, alvast sorry. :)

Voor een hobby projectje wil ik van wat nu nog een Excel lijst is een website maken. Vooralsnog voor eigen gebruik, maar wellicht dat het ooit eens online komt. Een van mijn grote hobbies is het bezoeken en researchen van locaties die een rol hebben gespeeld tijdens beide wereldoorlogen. Hier ben ik ooit eens een Excel bestand voor begonnen, met links naar meer info en naar Google Maps. Alleen werken na verloop van tijd bepaalde links niet meer en is de Excel lijst gigantisch geworden.

Op mijn Asustor NAS heb ik Joomla geinstalleerd. Dit had wat voeten in de aarde maar spontaan ging het ineens werken. Geen idee waarom, maar het werkt dus prima. Echter, zodra ik het dashboard open van Joomla krijg ik de melding dat PHP8.1 draait en dat er wordt aangeraden deze te upgraden. Prima, PHP8.1 gedeinstalleerd in App Central. PHP 8.3 en PHP8.4 stonden reeds geinstalleerd.
Zelfde melding.

Vervolgens phpMyadmin opnieuw geinstalleerd en de database via MariaDB opnieuw geinitialiseerd. Geen idee of dat iets uitmaakt, maar niet geschoten is sowiezo niet raak. Zelfde melding.

Volgende stap was om het Joomla mapje te verwijderen en deze opnieuw te installeren. Ook dit maakt niet uit, ik heb zelfs Joomla 6 geinstalleerd maar dan komt er gelijk een wit vlaggetje uit, dat gaat al helemaal niet werken omdat PHP8.1 niet ondersteund wordt.

Ondertussen alles weer opnieuw geinstalleerd. NAS herstart maar zonder resultaat. En dat terwijl PHP8.3 actief lijkt. Wat zie ik over het hoofd?
Overigens, zegt Joomla PHP8.1.29 gedetecteerd te hebben, maar de versie die draaide was PHP8.1.18 :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wZyEvd2g7_0z7svdmFOUrDcFJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8avmPZEuWbW0diNzzr6Yom6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjisG_t0bl9pzL6at7AqwF7I4i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYeSymGNkYzcft6uA80rxtWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAPV_b4p15QF4DrewT5ksR0OpIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCERsnQA9RiZTLdwWZyl48Hb.jpg?f=fotoalbum_large

An unexpected error has occurred

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik https://www.asustor.com/e...app?model=&keyword=joomla mag geloven, is het óf Joomla! 3.9.21 uit 2020 dat PHP7 gebruikt (dat lijkt mij dus niet), of Joomla! 5.1.2 dat als Docker image draait. En zodra je het over een Docker image hebt, is het een container dat alles in zich heeft. Dan maakt het niet meer uit dat je packages met PHP 8.2, 8.3 en 8.4 hebt, al zou je PHP 9 hebben, dat is in de container niet bekend. Daar is wat de image maker heeft toegevoegd en dat zal dus die 8.1.29 zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-01 15:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Wat staat er in je php.cfg?
Waar linkt php naartoe? (updatedb en dan locate php) (werkt dat niet moet je locate even installeren)
Hierna even ls -lha php output bekijken.

Wss heb je meerdere php versies naast elkaar en linkt php nog naar een oudere versie

Nvm antwoord hierboven klinkt het meest logisch als je containers gebruikt, ik ging even uit van een normale LAMP installatie. (had gewoon even moeten lezen :+)

[ Voor 122% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-12-2025 19:31 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Hero of Time schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:23:
Als ik https://www.asustor.com/e...app?model=&keyword=joomla mag geloven, is het óf Joomla! 3.9.21 uit 2020 dat PHP7 gebruikt (dat lijkt mij dus niet), of Joomla! 5.1.2 dat als Docker image draait. En zodra je het over een Docker image hebt, is het een container dat alles in zich heeft. Dan maakt het niet meer uit dat je packages met PHP 8.2, 8.3 en 8.4 hebt, al zou je PHP 9 hebben, dat is in de container niet bekend. Daar is wat de image maker heeft toegevoegd en dat zal dus die 8.1.29 zijn.
Je zou in de container zelf php nog kunnen upgraden uiteraard.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:32:
[...]

Je zou in de container zelf php nog kunnen upgraden uiteraard.
En dan herstart de container, gebruikt het het image uit de cache ipv jouw aangepaste versie en zit je weer met een oudere PHP. Of mist een config bestand dat niet consistent blijft en werkt het helemaal niet meer.

Nee, dit is iets wat de image maker moet oplossen. En volgens de omschrijving is die er mee gestopt. Dus wat er in App Central staat van Asustore wil je eigenlijk dus niet meer, want geen onderhoud.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Hero of Time schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:43:
[...]

En dan herstart de container, gebruikt het het image uit de cache ipv jouw aangepaste versie en zit je weer met een oudere PHP. Of mist een config bestand dat niet consistent blijft en werkt het helemaal niet meer.

Nee, dit is iets wat de image maker moet oplossen. En volgens de omschrijving is die er mee gestopt. Dus wat er in App Central staat van Asustore wil je eigenlijk dus niet meer, want geen onderhoud.
Eens, dus beste kan hij gewoon een lamp optuigen

Pagina: 1