Aansluiting HSB schuur op bestaande betonplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
We hebben begin dit jaar onze oude schuur gesloopt. Deze was volledig rot vanwege een oude daklekkage door de vorige bewoner. Hierdoor ligt er nu een mooie betonplaat, waarvan de opbouw onbekend is, waar we een nieuwe schuur op willen gaan bouwen. Omdat we dat beton gaan hergebruiken ben ik een beetje zoekende naar een juiste aansluiting van de wand op de plaat. De rode stippellijn in de tekening.

De betonplaat ligt +/- 5cm boven het maaiveld, wat een geluk is, want dat maakt het detail net wat makkelijker. De rode stippellijn is iets wat bij de vorige schuur niet aanwezig was, dat was alleen een hardhouten onderregel met daarop meteen de vuren staanders.

Het probleem wat ik heb is dat ik een beetje zoekende ben naar hoe ik in de bestaande situatie (het liefst ook het tegelwerk wat in de specie ligt intact laten) de wand fatsoenlijk en met waterkering kan loskoppelen van de betonvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97WWTAx2k-cib7qNpJLvGdP_nh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VDJWI690PL7ZiqnEGDUSLbaQ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al op buildwise en archidat zitten zoeken, maar de details daar zijn allemaal veel uitgebreider en gaan uit van een fundering + dekvloer en volledige nieuwe opbouw omdat het altijd om woningen gaat.

Extra informatie
Regio: Den Bosch (over het algemeen fundering op staal)

[ Voor 9% gewijzigd door Gdzr op 30-12-2025 16:00 ]

6.8 kWp op zuid en west

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Een DPC of EPDM folie wordt door normaal gesproken tussen gelegd.
Ook een andere optie overwegen om de eerste halve meter +- op te metselen en daarop verder te bouwen met HSB? vocht is dan veel minder snel een issue.

www.elecdev.nl

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou voor de zekerheid toch proberen te achterhalen wat de opbouw van de betonplaat zelf is.
Weet niet hoeveel gewicht er uiteindelijk op komt, maar wanneer dat meer is dan de oorspronkelijke schuur dan kan dat een probleem opleveren. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond/regio, maar dat is nu ook niet bekend.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Jan_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:50:
Een DPC of EPDM folie wordt door normaal gesproken tussen gelegd.
Ook een andere optie overwegen om de eerste halve meter +- op te metselen en daarop verder te bouwen met HSB? vocht is dan veel minder snel een issue.
Optie over het metselen zat ik ook al over na te denken, het past echter niet bij de rest van het huis. Of ik moet dan de gevelbekleding doortrekken richting het maaiveld. Ik was ook al van plan om die rode lijn met EPDM oid te doen, zodat er iig geen (potentieel) vocht van het beton in het hout kan trekken. Daarom voor de zekerheid ook de onderregel met hardhout ingetekend, zodat er niet gewoon vurenhout als eerste regel gebruikt wordt.
Yaksa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:59:
Ik zou voor de zekerheid toch proberen te achterhalen wat de opbouw van de betonplaat zelf is.
Weet niet hoeveel gewicht er uiteindelijk op komt, maar wanneer dat meer is dan de oorspronkelijke schuur dan kan dat een probleem opleveren. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de ondergrond/regio, maar dat is nu ook niet bekend.
Regio is Den Bosch. Vrijwel alles wordt hier gebouwd met een fundering op staal. Gezien de dikte die boven het maaiveld uit steekt, ga ik uit van een dikte van +/- 15cm beton met netten. Daar moet prima een schuur op kunnen, die heeft er natuurlijk ook altijd gestaan in een zelfde soort opbouw.

Kan ff een gat graven aan de rand om te zien of ik wat wijzer wordt of er ook nog folie oid onder zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 30-12-2025 16:06 ]

6.8 kWp op zuid en west

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 14:29

Tjark

DON'T PANIC

Interessant om even te volgen, zit ook met de vraag. Ik wilde evt wel eerst opmetselen, maar ken iemand met opmetseling en die heeft vochtdoorslag naar binnen. Dus dan moet je ook aan de binnenkant het ventilerend oplossen. Omdat mijn plaat ook 5cm boven maaiveld zit, denk ik er dan aan om ook helemaal HSB te doen maar dan wel met een strook DPC tussen beton en de nivelleringsregel (die TS van hardhout heeft).

*insert signature here

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
de eerste paar cm opmetselen voorkomt ook dat er snel ongedierte in je schuur komt wonen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1