[Advies] Eerste self-build NAS

Pagina: 1
Acties:

• StuNNeD
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:17
Hallo community,

Ik ben momenteel bezig met het idee om zelf een NAS te bouwen. Heb al eerdere ervaringen met QNAP en Synology, maar de tweaker in mij zou graag eens zelf iets in elkaar timmeren.

Momenteel heb ik nog een PC staan die gebruikt zou kunnen worden (X99 platform, I7-5960x, 32GB RAM in een Fractal Design R6) 5x 22TB disken zijn onderweg.
De dingen die ik zou willen doen met de NAS in eerste instantie:
- SMB Share: Alle devices in mijn netwerk spelen nu via DLNA video's af die op een netwerkdrive staan. Dit werkt perfect met Samsung & TLC TV's en op mobiele devices met VLC. Nog geen interesse in Plex, Kodi of andere varianten.
- Backup van foto's van smartphones via Immich
- Eventuele lichte VM's (Unifi Controller, Pi Hole) kunnen draaien.

Welke OS zou hiervoor het beste zijn? Heb de standaard mogelijkheden al eens bekeken (OMV, TrueNas, Unraid), maar weet niet of er nog andere, beter alternatieven zijn?

Bedankt alvast!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16

nelizmastr

Goed wies kapot

Wellicht is Proxmox een betere keuze, dan ben je flexibel als je meer wilt dan alleen storage.
Je shares kun je via een VM of container aanbieden.

Realiseer wel dat dit een behoorlijk stroomslurpend ding zal worden, dus denk erover na of verkoop van het geheel en voor de opbrengst iets zuinigers kopen wellicht op lange termijn slimmer is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• StuNNeD
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:17
Hoi nelizmaster,

Bedankt voor je reactie. Met Proxmox ben ik nog niet vertrouwd, maar ga het zeker bekijken!
Ga eens onderzoeken wat het ding idd aan stroom verbruikt, en dan een berekening maken...