Trommelrib LG wasmachine los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cieltje
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-01 18:26
Ik heb een LG wasmachine van 2 jaar en 5 maanden oud. Een paar dagen geleden kreeg ik de melding AE en de wasmachine deed het niet meer. Het bleek dat 2 trommelribben los waren en er lekkage was. Deze ribben zitten aan de buitenkant vast met schroefjes dus je kan ze er niet uithalen en met een ‘klik’ uithalen en vervangen. Moet de hele wasmachine nu uit elkaar? Of is er een simpele oplossing? De trommelribben zijn we bij diverse aanbieders te koop, maar niemand kan vertellen hoe ik ze kan vervangen!
Is dat überhaupt wel mogelijk of moet ik weeeeer een nieuwe wasmachine kopen!!!
...

Alle reacties

• cieltje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLL_0XpGxQ6NIzLUfN2aHXT39oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHUXsXbB4AjXzCXieBv6ruFI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y4pWOiFpj1an9smFm5FakRUBpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi475Fh6h5RHwMeRLy8PrdYF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOdSnC9cBynz6GMqgg6uv8UbHMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILNXZmCC34z3rKrC9tKlzGUb.jpg?f=fotoalbum_large

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

is dat deze machine van pak 'm beet 700 euro?

https://www.coolblue.nl/product/900856/lg-gc3v409n5.html

dan zou ik toch eens verdiepen in garantie/conformiteit......want 2,5 jaar voor zulk geld is wel erg zuur.

zijn hier genoeg topics te vinden over wat je vervolgstappen dan zijn.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Ik vraag me af hoe je het voor elkaar gekregen hebt om die ribben af te laten breken.
Bij normaal gebruik (wassen van kleding, lakens en huishoudtextiel) is dat eigenlijk niet mogelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:54
Ik zie geen schroeven op de foto van je rib.
Gezien het gatenpatroon in de trommel lijkt het er op dat ze er gewoon inschuiven, en dan naar achteren toe vastklikken.

• Yaksa
OverTheTop schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:37:
Ik zie geen schroeven op de foto van je rib.
Gezien het gatenpatroon in de trommel lijkt het er op dat ze er gewoon inschuiven, en dan naar achteren toe vastklikken.
Je ziet nog een schroefgat in de plastic rib wat nog vastzit aan de rib zelf, de rest is afgebroken, de schroefjes liggen nu waarschijnlijk onderin de buitentrommel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• cieltje
Klopt. Het schroefje is er in gevallen. Deze rib hebben we er uit gehaald (met wat geweld). Hij zat aan 1 kant vast. Een tweede zit nog aan 1 schroefje (weten we nu) vast. Die hebben we met rust gelaten. Die ene moest los omdat we geen idee hadden hoe we hem er uit moesten krijgen en inzicht wilden hoe we hem evt konden repareren.
En de wasmachine wordt heel normaal (niet overvol) gebruikt. Eén keer of 3/4 per week. Ik ben er erg zuinig op en onderhoud hem goed. Het gebeurt vaker dat een trommelrib kapot gaat (zie alle youtube filmpjes) maar die zijn met een kliksysteem te vervangen. Dus de opmerking over het gebruik, die leg ik naast me neer.

En het is inderdaad die wasmachine van tegen de 600 euro aan. Ik heb al contact gehad met de verkoper, maar die wil alleen een monteur sturen (op eigen kosten) en als dan blijkt dat het een fabricagefout is, dan krijg ik de gemaakte kosten terug. Door schade en schande weet ik dat dat niet gaat gebeuren en dat ik met de dure monteurskosten zit. Dan koop ik van dat geld liever een nieuwe wasmachine! Dank je wel voor de link mbt garantie. Ik ga hem goed bekijken.

Mijn vraag is nog steeds hetzelfde. Moet de hele wasmachine uit elkaar om de ribben te vervangen of heeft iemand hier ervaring mee dat ze er ook ingeklopt/geschoven kunnen worden?

• Yaksa
Eigenlijk is de enige manier om deze ribben binnenin de wasmachine af te laten breken onoordeelkundig gebruik, bijvoorbeeld door er harde kleedjes, tapijtjes, schoenen of iets dergelijks in proberen te wassen, iets waarvan de fabrikant nadrukkelijk in de gebruiksaanwijzing heeft staan dat dat niet mag.
En ja, de hele machine moet uit elkaar, de binnentrommel moet uit de buitentrommel gehaald worden anders kun je bij de nieuwe ribben de schroefjes niet vastdraaien. Ik schat in dat dat een behoorlijk klus is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mij is het een keer gelukt om zo'n rib los te krijgen door een 2-euromunt mee te wassen (dat was in ieder geval de verdenking). Deze was tussen de trommel en de buitentrommel terechtgekomen en heeft zo de plastic klemmen afgebroken. Ik weet niet meer of dat onder garantie vervangen was of niet. Is alweer even geleden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:30
Bij bosch zie ik ook wel zulke bevestigingen van wasribben.
En deze zitten dus ook alleen maar ingeschoven en dan zitten er ook deze 2 metalen lipjes die je dan omhoog buigt , schuif je wasrib dan op zijn plek dan klikken die beide lipjes achter de rand van die rib.
Dus kan met lg ook zo wezen dat vanuit productie ze vastgeschroefd worden maar dat een Reparatie onderdeel alleen maar vast geklikt wordt.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

cieltje schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:04:
Klopt. Het schroefje is er in gevallen. Deze rib hebben we er uit gehaald (met wat geweld). Hij zat aan 1 kant vast. Een tweede zit nog aan 1 schroefje (weten we nu) vast. Die hebben we met rust gelaten. Die ene moest los omdat we geen idee hadden hoe we hem er uit moesten krijgen en inzicht wilden hoe we hem evt konden repareren.
En de wasmachine wordt heel normaal (niet overvol) gebruikt. Eén keer of 3/4 per week. Ik ben er erg zuinig op en onderhoud hem goed. Het gebeurt vaker dat een trommelrib kapot gaat (zie alle youtube filmpjes) maar die zijn met een kliksysteem te vervangen. Dus de opmerking over het gebruik, die leg ik naast me neer.

En het is inderdaad die wasmachine van tegen de 600 euro aan. Ik heb al contact gehad met de verkoper, maar die wil alleen een monteur sturen (op eigen kosten) en als dan blijkt dat het een fabricagefout is, dan krijg ik de gemaakte kosten terug. Door schade en schande weet ik dat dat niet gaat gebeuren en dat ik met de dure monteurskosten zit. Dan koop ik van dat geld liever een nieuwe wasmachine! Dank je wel voor de link mbt garantie. Ik ga hem goed bekijken.

Mijn vraag is nog steeds hetzelfde. Moet de hele wasmachine uit elkaar om de ribben te vervangen of heeft iemand hier ervaring mee dat ze er ook ingeklopt/geschoven kunnen worden?
Dat had je waarschijnlijk beter niet kunnen doen. Die rib is nu meer beschadigd dan dat ie was, en je ziet bij dat gat in je trommel ook dat de randjes verbogen zijn.
Een monteur gooit dat dan gewoon op gebruiksschade, en jij kan niet (meer) het tegendeel bewijzen.

Overigens moet er wel iets mis zijn gegaan; deze laten niet zo maar los. Weet je zeker dat je niet per ongeluk iets geks hebt meegewassen? Heb je al tussen de rubbers gekeken? Hier komen vaak muntjes e.d. terecht na een wasbeurt.

Bespaar jezelf een moeizaam traject en koop een nieuwe. En zie dit als (een hoop) leergeld.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het is te repareren als je weet wat je doet.
In dit geval niet meer omdat het schroefgat van de trommel is vergroot/verbogen.

Lekkage heeft niks met de ribben te maken en is een tweede probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 08-01-2026 10:36 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1