upgrade van 2700x naar 5800x of een Ryzen 9 5950x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 20:42
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik heb nu een gigabyte Aorus x470 met een amd 2700x processor en daarbij Corsair lpx geheugen van 32 GB met dezelfde frequentie 3000 / 15 Videokaart puur voor gebruikt een gt1030 van Nvidia.

Ik wilde eigenlijk een nieuw systeem kopen maar de prijzen rijzen de pan uit. Ik gebruik hem voor huis tuin en keuken gebruik en ik heb sinds een tijdje Luminar Neo er op staan voor bewerken van mijn foto's.

Dat gaat redelijk traag dus zoek hier een boost in, ik kan nu een 5800x kopen of ga ik voor ongeveer 120 meer voor een Ryzen 9 5950x ? Wil er misschien een videokaart inzetten voor spellen zoals Cityh skylines en de anno 1800 Serie ... geen battlefield ofzo daar heb ik een ps5 voor .

Wat is wijsheid... que processor

Wat is je budget?
schatting rond de 300 euro of 200 euro .

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
keuze is beperkt tot amd he :) .

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Amd Ryzen 2700x, nvidiageforce 1030 GT, 4x corsair cmk16cxg4m2b300c15 a 8 gb per stuk samsung ssd 970 evo plus 1 TB

Beste antwoord (via Gandalf68 op 30-12-2025 14:49)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

djmuggs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:31:
Luminar Neo gebruikt zo te zien veel AI asistenten, dus dan zijn meer cores een beter uitgangspunt.
Kwa snelheid ontlopen de 2 CPUś elkaar weinig.

Dus de 5950X lijkt me de betere keuze.

Verder mis ik alleen je voeding in het lijstje, mogelijk wordt dat ook een upgrade als je voor een zwaardere GPU gaat.
Ten eerste draait Luminar neo die AI niet op de pc zelf maar in de cloud, ten tweede is een CPU vrij traag voor AI gebruik en heb je daar een sterke GPU voor nodig als je het lokaal wil doen. Dat is nou juist waarom nvidia zo poepduur is geworden :P

Ik zou het lekker houden bij een 5700X voor jouw gebruik, prijs/kwaliteit is dat een leuke upgrade.

Dan heb je nog €150-175 over om eens door te sparen naar een nieuwe voeding en gpu, bijvoorbeeld een RX 9060 XT dan kan alles weer een flinke tijd vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-12-2025 13:00 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Luminar Neo gebruikt zo te zien veel AI asistenten, dus dan zijn meer cores een beter uitgangspunt.

Verder mis ik alleen je voeding in het lijstje, mogelijk wordt dat ook een upgrade als je voor een zwaardere GPU gaat.

ICE ICE Baby

• Gandalf68
een goede de voeding inderdaad vergeten , dat is een Corsair TX850M

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je zou ook nog een M2 ssd kunnen overwegen, afhankelijk van waar je exact de snelheid mist.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Gandalf68
De ssd is voor ruim 3/4 leeg dus dat is het probleem niet, Het is een mooi programma , voor een amateur (Luminar Neo ) en ben er eigenlijk op gekomen dat ik geen 120 euro wilde betalen voor een 3 jarige licentie op Photoshop elements... en door de geheugenprijzen nog het geluk dat ik door de relatief goedkope ugrade toch nog wat jaren vooruit kan..

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

djmuggs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:31:

Ten eerste draait Luminar neo die AI niet op de pc zelf maar in de cloud, ten tweede is een CPU vrij traag voor AI gebruik en heb je daar een sterke GPU voor nodig als je het lokaal wil doen. Dat is nou juist waarom nvidia zo poepduur is geworden :P

Ik zou het lekker houden bij een 5700X voor jouw gebruik, prijs/kwaliteit is dat een leuke upgrade.

Dan heb je nog €150-175 over om eens door te sparen naar een nieuwe voeding en gpu, bijvoorbeeld een RX 9060 XT dan kan alles weer een flinke tijd vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-12-2025 13:00 ]

youtube.com/@hisrep

• Gandalf68
Ik heb ondertussen de 5800x binnen die moet alleen nog ingebouwd gaan worden (laat ik maar even doen , ) en dan doorsparen voor een 9060xt of een 5060 Ti... dat is een stap wat ik nog moet uitzoeken wat beter is... ivm mijn Luminar Neo...

Qua games die ik eventueel wil gaan spelen zal het niet veel meer gaan uitmaken denk ik.

Iedereen bedankt voor advies, en alvast de beste wensen gewenst...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Gandalf68 wel 1 belangrijk ding: éérst een firmware update van je moederbord doen voordat je de nieuwe cpu erin zet! Anders is er kans dat de nieuwe nog niet wordt ondersteund en kun je dat pas voor elkaar krijgen als je de oude weer terug zet, dus nogal omslachtig.

youtube.com/@hisrep

• Gandalf68
ja, ik heb de laatste versie f65 er op staan, en drivers geupdate. dus dat moet goed komen, thanks

Wel leuk overigens... geld uitgeven is geen probleem, maar een eerlijk advies is weer wat anders,... Informatique raden een upgrade aan ivm relatief lage kosten ipv een nieuw systeem omdat de prijzen absurd aan het worden zijn...
Pagina: 1