Welke 3-fase kWh meter: energie per fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-01 23:39
Hallo,

Ik heb een warmtepomp-installatie, aangesloten op een 3-fase Alamat. De buitenunit zit op een van de fasen, en de binnenunit op een andere fase, en de derde fase gaat naar een stopcontact met diverse elektronica erop, ook ten behoeve van deze WP-installatie.

De buitenunit rapporteert zelf al het totale energie-verbruik (maar dit wil ik kunnen ijken/controleren, en ik wil het los meten in geval van een vervanging wanneer dat ooit een keer komt). De binnenunit rapporteert geen verbruikte energie, en het extra stopcontact ook niet ;)

Om nu 3 vliegen in één klap te slaan, ben ik op zoek naar een (betaalbare) manier om het energieverbruik op de 3 fasen na de Alamat separaat te kunnen meten. Uiteraard kan ik 3 separate 1-fase kWh meters pakken, maar wellicht is er een 3-fase meter in de handel die ook het energie-verbruik per fase los bijhoudt.

Ik heb meerdere populaire meters al bekeken, en die lijken het allen niet te kunnen. Ze kunnen wel zaken als voltages, stroom, vermogen, etc. per fase teruggeven, maar *niet* de verbruikte energie op de separate fasen.

De Eastron SDM 630 serie kan het niet, die kan alleen de totale energie over de 3 fasen samen meten.
De ABB B23 kan het ook niet, die meet ook alleen het totale verbruik over de 3 fasen samen.

Van Homewizard kan ik niet voldoende informatie vinden, maar ik meende(?) dat dit simpelweg een rebranded Eastron SDM630 is? Wie weet hier meer van?

En mocht de Homewizard versie een aangepast firmware hebben, kan die dan wel het energieverbruik per fase individueel en onafhankelijk meten/bijhouden en rapporteren, *zonder* dat ik een Homewizard account nodig heb? Via Modbus oid?

Ik heb geen Homewizard account, en wil dat eigenlijk ook niet. Ik gebruik HomeAssistant voor al mijn data, en heb niet nog een account nodig ;)

Is er hier iemand die hier hands on ervaring mee heeft?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Beste antwoord (via Gameboy op 30-12-2025 11:59)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gameboy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:54:
De Eastron SDM 630 serie kan het niet, die kan alleen de totale energie over de 3 fasen samen meten.
Jawel hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8PAOqZfdU4qmD4IZt7EeijUvzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSW5mddR10Nb1oUgqI4uPAdu.jpg?f=fotoalbum_large
Is gewoon beschikbaar als modbus registers.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 30-12-2025 11:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jawel hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8PAOqZfdU4qmD4IZt7EeijUvzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSW5mddR10Nb1oUgqI4uPAdu.jpg?f=fotoalbum_large
Is gewoon beschikbaar als modbus registers.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 30-12-2025 11:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Van Homewizard kan ik niet voldoende informatie vinden, maar ik meende(?) dat dit simpelweg een rebranded Eastron SDM630 is? Wie weet hier meer van?

En mocht de Homewizard versie een aangepast firmware hebben, kan die dan wel het energieverbruik per fase individueel en onafhankelijk meten/bijhouden en rapporteren, *zonder* dat ik een Homewizard account nodig heb? Via Modbus oid?

Ik heb geen Homewizard account, en wil dat eigenlijk ook niet. Ik gebruik HomeAssistant voor al mijn data, en heb niet nog een account nodig ;)

Is er hier iemand die hier hands on ervaring mee heeft?
Die heb ik hier ook in de meterkast hangen voor de warmtepomp, zonnepanelen en autolader. Voor het instellen is wel een Homewizzard account nodig, ze kunnen echter lokaal met wifi op Home Assistant worden aangesloten.

Ook op Homewizzard meters is dit van toepassing:
Ze kunnen wel zaken als voltages, stroom, vermogen, etc. per fase teruggeven, maar *niet* de verbruikte energie op de separate fasen.
De energie per fase kan je natuurlijk wel door HA laten berekenen op basis van het vermogen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:52
Ik heb deze in gebruik in combinatie met Home Assistant en niet het gepruts met wifi maar gewoon Zigbee.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006801518635.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-01 23:39
Oh wauw, ben ik dan zo blind geweest? :'( Ik had de documentatie doorgenomen, maar dit niet gevonden, dus kennelijk wel :|

Anyway! Hiermee ben ik zeker geholpen, dank voor het delen van deze info!

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh