• jordykeboy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 00:45
Ik ben eigenaar van een MSP en bied zzp’ers/eenpitters een vast jaarabonnement aan van €605 ex btw per jaar voor complete Microsoft 365-inrichting inclusief Business Premium-licenties.

Denk hierbij aan o.a.:
• Microsoft Intune (device management & compliance)
• Microsoft Defender for Endpoint
• Conditional Access
• MFA / Identity Protection

Verschillende klanten hebben dit pakket ingediend bij de RVO onder de subsidie Mijn Cyberweerbare Zaak. Zie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mcz
Tot mijn verbazing wijst RVO deze aanvragen (deels) af met als redenatie dat Microsoft 365 Business Premium geen cybermaatregel zou zijn. Daarbij rekenen ze €18 per maand (hun “kostprijs” voor Business Premium) en trekken dit bedrag af omdat dit volgens hen niet subsidiabel is.

Mijns inziens is dit nogal kort door de bocht. Business Premium is geen losse Office-licentie, maar juist een bundel waarin cruciale beveiligingsmaatregelen zitten die expliciet gericht zijn op cyberweerbaarheid bij mkb/zzp, zoals endpoint security, identity protection en device management. Zonder deze onderdelen kun je als kleine ondernemer nauwelijks voldoen aan basale beveiligingsrichtlijnen.

Het voelt alsof RVO vooral kijkt naar “Microsoft = Office = niet-security”, en voorbijgaat aan wat er technisch daadwerkelijk wordt ingezet en ingericht.

Mijn vraag aan jullie:
• Vinden jullie dat Microsoft 365 Business Premium (incl. Intune/Defender) terecht gezien kan worden als cybermaatregel binnen deze subsidie?
• Is dit een kwestie van verkeerde interpretatie door RVO, of had dit anders geformuleerd/aangevlogen moeten worden in de aanvraag?
• Zijn er hier MSP’s of ondernemers die hier wél succesvol subsidie voor hebben gekregen?

Ben benieuwd naar jullie inzichten, ervaringen en eventueel tips hoe dit beter onderbouwd kan worden richting RVO.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:45
Hoe worden de aanvragen ingediend? Wordt expliciet benadrukt dat het om cybersecurity gaat?

RVO is ook niet van gisteren en weet dat deze pakketten ook dingen biedt buiten cybersecurity. Een paar van mijn klanten heeft ook aan aamvraag ingediend voor iets anders en dat werd afgekeurd omdat cybersecurity niet het hoofdelement was (iets in die trant).

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
“Het grootste deel van de cyberincidenten heeft een interne oorzaak, die een externe cybercrimineel exploiteert. Bij deze regeling ligt de focus daarom op de beveiliging van interne bedrijfssystemen. Cyberweerbaarheidsmaatregelen voor websites, webshops, online platformen, betaalsystemen en cloudwerkplekken zijn daarom vanuit deze regeling niet subsidiabel.”

Het staat er vrij letterlijk toch?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit lijkt mij meer het probleem met zulk soort subsidies aantonen, iemand verzint altijd wel creatieve methodes om het te misbruiken voor zaken waarvoor het echt niet bedoeld was...

Met deze logica kan ik ook wel subsidie aanvragen voor een nieuwe game PC. Want er staat Windows op, en Windows wordt geleverd met Windows defender, dus dat is voor mijn cyber security!

Kom op zeg, je kan toch niet over een geheel pakket subsidie vragen als slechts een fractie daarvan iets te maken heeft met het subsidie onderwerp?

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:10
Eens met Sissors hierboven. Defender is een malware detectietool, intune kun je natuurlijk wel meer mee qua monitoring op compliance en het inregelen van MFA zegt ook niet zoveel qua cyberweerbaarheid. Dat je het pakket hebt ingericht (en gebruikt) zegt nog weinig. Mochten deze zaken aantoonbaar worden gebruikt voor security awareness trainingen aan het personeel, monitoring van events middels een IDS (intrusion detection system) of IPS (intrusion prevention system) en correlatie van events in een SIEM (Security Information and Event Manager), dan kan ik me voorstellen dat het RVO veel meer geneigd is tot het verstrekken van subsidie.

edit: je zegt zelf al dat je zonder dergelijke onderdelen nauwelijks voldoet aan basale maatregelen. Dat is IMHO dus iets dat je al standaard zou moeten doen, dat is net zoiets als subsidie aanvragen op de voordeur die je toch nodig hebt.

toegegeven.... je kunt het altijd proberen, ik heb ook geprobeerd subsidie te krijgen op een nieuw te bouwen isolerend geveldeel en een isolerende voordeur

[ Voor 24% gewijzigd door Lothlórien op 30-12-2025 11:30 ]