Vraag

• Peter-123
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Mijn installateur is failliet en in heb sinds enkele weken een andere installateur, maar enkele maanden geleden heeft een onbekende partij mijn defecte omvormer geclaimd en gekregen van Solaredge.
Ik heb al een brief gestuurd naar die andere installateur, nog geen reactie. Ga in januari de rechtsbijstand inschakelen. Mijn vraag is of ik kans maak en heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe is dat afgelopen.

Mvg. Peter.

[ Voor 10% gewijzigd door Peter-123 op 29-12-2025 23:31 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:16
Heb jij nu een nieuwe omvormer gekregen of zit je zonder?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Peter-123
Jim423 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:32:
Heb jij nu een nieuwe omvormer gekregen of zit je zonder?
Ik heb nog steeds mijn defecte omvormer. Solaredge wil niet echt meewerken. Via mijn nieuwe installateur weet ik wie het is en heb ze een brief gestuurd. In januari ga ik de rechtsbijstand inschakelen. Heeft die firma 3 weken de tijd gehad om te reageren.

[ Voor 25% gewijzigd door Peter-123 op 29-12-2025 23:42 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:16
Misschien heeft die firma alle werkzaamheden overgenomen van het failliete bedrijf?
En alle omvormers overgeschreven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Niet helemaal vergelijkbaar, maar onze installateur is enkele jaren geleden ook failliet gegaan (Bongo Solar)

Deze club heeft de service overgenomen:
https://www.zonnepanelenservicepunt.nl/

Geen idee of ze ook de omvormer "geclaimd" hebben. Misschien is bij jou onbewust het zelfde gebeurt?

If it does not kill u, it makes u stronger

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus je hebt je defecte omvormer nog. De rest is puur administratief. Degene die toegang heeft geclaimd bij SolarEdge lijkt het te kunnen oplossen.

Je kan bij de curator van het failliete bedrijf navragen hoe het zit met garantie en overige rechten. faillissementen worden gepubliceerd en zo kun je er achter komen wie je kunt aanspreken. Je mag de bedrijfsnaam of kvknummer tussen [mo] en [/mo] tags zetten, dan kunnen we meekijken.

Helaas vervalt vaak je wettelijke garantie van de leverancier door het faillissement. Met name als delen van het oude bedrijf worden verkocht (bijvoorbeeld alleen adreslijsten). Wat dan overblijft is een eventuele fabrieksgarantie. Kennelijk heb je daar medewerking nodig van de partij die heeft aangegeven richting SolarEdge dat zij het beheren. Als je buiten de fabrieksgarantieperiode zit, heb je helaas ook geen juridisch recht meer op kosteloze reparatie. Uiteraard is het geen goede reclame van SolarEdge als ze reparatie zouden weigeren.

Ik zou nog niemand aansprakelijk stellen voordat je weet of iemand aansprakelijk is, dat helpt de verhoudingen niet.

• Peter-123
Redbull4u schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:52:
Niet helemaal vergelijkbaar, maar onze installateur is enkele jaren geleden ook failliet gegaan (Bongo Solar)

Deze club heeft de service overgenomen:
https://www.zonnepanelenservicepunt.nl/

Geen idee of ze ook de omvormer "geclaimd" hebben. Misschien is bij jou onbewust het zelfde gebeurt?
Deze partij heeft de omvormer geclaimd, geloof niet in onbewust. Volgens mij zit die gewoon in een andere installatie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:56
Dit verhaal voelt incompleet, @Peter-123

Het originele installatie bedrijf is failliet: bedrijf A

Als een ander bedrijf het klanten bestand uit het faillissement overgenomen heeft, dan nemen ze vast ook de beheersaccounts bij de fabrikant over: Bedrijf B

Heb je zelf een andere installateur gevonden, los van A en B?: Bedrijf C

Jij bent geen klant van SolarEdge, dat is een B2B bedrijf. Jij bent klant van A… of B… maar wil C :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Peter-123
mrmrmr schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:04:
Dus je hebt je defecte omvormer nog. De rest is puur administratief. Degene die toegang heeft geclaimd bij SolarEdge lijkt het te kunnen oplossen.

Je kan bij de curator van het failliete bedrijf navragen hoe het zit met garantie en overige rechten. faillissementen worden gepubliceerd en zo kun je er achter komen wie je kunt aanspreken. Je mag de bedrijfsnaam of kvknummer tussen [mo] en [/mo] tags zetten, dan kunnen we meekijken.

Helaas vervalt vaak je wettelijke garantie van de leverancier door het faillissement. Met name als delen van het oude bedrijf worden verkocht (bijvoorbeeld alleen adreslijsten). Wat dan overblijft is een eventuele fabrieksgarantie. Kennelijk heb je daar medewerking nodig van de partij die heeft aangegeven richting SolarEdge dat zij het beheren. Als je buiten de fabrieksgarantieperiode zit, heb je helaas ook geen juridisch recht meer op kosteloze reparatie. Uiteraard is het geen goede reclame van SolarEdge als ze reparatie zouden weigeren.

Ik zou nog niemand aansprakelijk stellen voordat je weet of iemand aansprakelijk is, dat helpt de verhoudingen niet.
Ik heb https://www.zonnepanelenservicepunt.nl/ al gebeld of ze mijn omvormer geclaimd hebben en ze wisten van niets. Maar de nieuwe omvormer is wel naar hun toe gestuurd. In mijn ogen is het gewoon diefstal. Maar misschien zie ik her verkeerd.

• Peter-123
Ronald schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:06:
Dit verhaal voelt incompleet, @Peter-123

Het originele installatie bedrijf is failliet: bedrijf A

Als een ander bedrijf het klanten bestand uit het faillissement overgenomen heeft, dan nemen ze vast ook de beheersaccounts bij de fabrikant over: Bedrijf B

Heb je zelf een andere installateur gevonden, los van A en B?: Bedrijf C

Jij bent geen klant van SolarEdge, dat is een B2B bedrijf. Jij bent klant van A… of B… maar wil C :?
Klopt helemaal, bedrijf C is nu mijn installateur. Bedrijf B heeft de omvormer geclaimd en ontvangen van Solaredge. Probleem is, ik wist niet dat bedrijf B mijn installateur was.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is in juridische zin geen diefstal als iemand iets ontvangt wat hen niet toebehoort. Maar dit is wel een complexe zaak, en ik zou toch bij de curator navragen hoe het zit. Dat is je eerste aanspreekpunt. Vraag hoe je je nieuwe omvormer kunt ontvangen. De curator kan in de administratie zien dat er een vervangende omvormer was besteld voor jou. Met dat bewijs kun je naar de partij stappen die je omvormer heeft ontvangen.

• Ronald
Probeer uit te zoeken of B de klanten van A gekocht heeft. Dat zij dan nu de beheerder zijn van jou systeem is denk ik juridisch helaas niet fout… (zie suggestie van @mrmrmr

B lijkt een onprettig bedrijf die gebruik maakt van de vele faillissementen in de branche om geld te verdienen aan al dan niet garantie afhandeling

Als er een garantie vraag gedaan is, en niet expliciet aangegeven is dat de omvormer naar jou direct moet, dan is hij naar B gestuurd.

De vervangende omvormer lijkt me wel jouw bezit. Rechtsbijstand kan dit vast duiden, en dus helpen de omvormer bij jou te krijgen.

Je kunt bij solaredge een aanvraag doen om het beheer van jou installatie naar C te brengen. Ze rekenen daar geld voor, maar kan tegen de wil van B plaatsvinden.

Ik weet niet of medewerking door B aan de overgang naar C afgedwongen kan worden. Dat is dus ook vraag aan rechtsbijstand.

Je hebt dus een conflict met B, niet met SolarEdge.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een tip
https://www.stralendgroen...ge-8-0-kw-omvormer-3-fase

Het is een principe kwestie natuurlijk maar deze is bijna gratis

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
@AUijtdehaag heb ik ook op reserve staan… maar niet per de geschikt als vervanger voor het systeem van @Peter-123

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik lees nergens het type
1-fase dan?
https://www.stralendgroen.../solaredge-hd-wave-se3680

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34

mmniet

De beetje weter

AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:36:
Misschien een tip
https://www.stralendgroen...ge-8-0-kw-omvormer-3-fase

Het is een principe kwestie natuurlijk maar deze is bijna gratis
even tussendoor, maar hoe kan die prijs?

It's me Mario

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dump ivm hybride denk ik
Vraag en aanbod misschien

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2025 07:45 ]

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:47
Bij SolarEdge werkt het zo, dat als je installateur failliet is en je omvormer raakt defect. Dat ze dan zelf een installateur, die o.a. jouw regio heeft als werkgebied, aanwijzen om de vervanging uit te voeren.
Voor zover ik weet krijg je hiervan ook een mail vanuit SolarEdge. Dit is, om te voorkomen dat je zonder SolarEdge installateur te komen. Je wilt namelijk zo snel mogelijk weer een werkende installatie.
Ben zelf ook SolarEdge installateur, heb ook weleens meegemaakt dat een omvormer bij een klant door een andere installateur werd vervangen. Dit zonder dat de klant hierom gevraagd had.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Peter-123 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:08:
[...]

Ik heb https://www.zonnepanelenservicepunt.nl/ al gebeld of ze mijn omvormer geclaimd hebben en ze wisten van niets. Maar de nieuwe omvormer is wel naar hun toe gestuurd. In mijn ogen is het gewoon diefstal. Maar misschien zie ik her verkeerd.
Heb jij bewijs dat die omvormer naar dit bedrijf toegestuurd is? Zp ja dan print je dat even uit en rij je naar hun bedrijfspand. Adres staat op de website, haal je die omvormer even op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:49
Sidenote mbt faillissement Bongo: Ik heb idd ook de mail van zonnepanelenservicepunt ontvangen, op 15-10-2024.
FYI, gisteren ontving ik onderstaande mail, dat energie-makers het heeft overgenomen, er is dus weer iets veranderd.
(het staat je idd vrij om je installatie naar een andere installateur over te schrijven via de site, let op, dat hoort gratis te zijn, SolarEdge flikte het bij mij om daar 99 euro voor te vragen die ik ge-reclaimed heb)
Geachte heer/mevrouw,

Via deze e-mail informeren wij u dat de leverancier van uw zonnepaneelinstallatie, Bongo Solar, enige tijd geleden failliet is verklaard. Uw installatie is aangemeld bij de SGZE, vanwaar wij u dit bericht sturen.

Het is al enige tijd geleden dat Bongo Solar Failliet is gegaan. Echter, omdat er veel vragen van ongeruste klanten van Bongo Solar de stichting blijven bereiken, ontvangt u hiervan wellicht voor de tweede keer een bericht.

Wij begrijpen dat u mogelijk vragen heeft over het onderhoud van uw installatie, serviceverzoeken of voortzetting van de monitoring en eventueel beheer van uw installatie. Om u hierin te ondersteunen, brengen wij u graag in contact met de servicepartner van de SGZE, Energiemakers. (www.energie-makers.nl)
U kunt rechtstreeks contact opnemen via:
sgzeservice@energie-makers.nl

U kunt een bericht sturen met uw naam, adres en telefoonnummer. Energiemakers neemt vervolgens contact met u op.

Indien u het onderhoud van uw installatie elders heeft ondergebracht, is dit bericht ter informatie.

Vanwege de feestdagen kan een reactie iets langer op zich laten wachten. Graag uw begrip daarvoor.

Have no fear, the engineer is here

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01 05:06
Peter-123 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:29:
Mijn installateur is failliet en in heb sinds enkele weken een andere installateur, maar enkele maanden geleden heeft een onbekende partij mijn defecte omvormer geclaimd en gekregen van Solaredge.
Ik heb nog steeds mijn defecte omvormer.
Heb je nu wel of niet je defecte omvormer ?

-

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35
Juicy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:12:
[...]

[...]

Heb je nu wel of niet je defecte omvormer ?
Dat staat toch letterlijk in je gequote berichten? Hij heeft de defecte omvormer en de vervangende omvormer is aangevraagd alleen verstuurd naar bedrijf B. Bedrijf B geeft alleen verder geen gehoor.

@Peter-123 Ik zou zelf, als bedrijf B niet te ver van jouw thuis locatie gevestigd is gewoon even langs de vestiging en verhaal halen. Dan zou ik ook gelijk vragen of je de omvormer niet gelijk mee kan nemen want jouw installatie werkt momenteel niet. Daarbij kan je dan bewijs laten zien dat de omvormer naar hun is gestuurd en ook daar op locatie zou moeten liggen

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 30-12-2025 10:40 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01 05:06
hollandnick schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:39:
[...]
Dat staat toch letterlijk in je gequote berichten? Hij heeft de defecte omvormer en de vervangende omvormer is aangevraagd alleen verstuurd naar bedrijf B. Bedrijf B geeft alleen verder geen gehoor.
Op basis van wat jij hier nu zegt snap ik nu wat de topic starter heeft bedoelt. Dank :)

-

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik heb zelf goede ervaring met de Chat van solaredge. Even hun een bericht sturen en vragen hoe verder? Jij hebt het fysieke product en het eigenaarschap.

Wat ik niet helemaal uit je openingspost kan opmaken, was je omvormer wel defect? Want je hebt sinds enkele weken een nieuwe installateur, maar de oude is al enkele maanden terug aangevraagd

• Peter-123
jantje112 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:29:
Ik heb zelf goede ervaring met de Chat van solaredge. Even hun een bericht sturen en vragen hoe verder? Jij hebt het fysieke product en het eigenaarschap.

Wat ik niet helemaal uit je openingspost kan opmaken, was je omvormer wel defect? Want je hebt sinds enkele weken een nieuwe installateur, maar de oude is al enkele maanden terug aangevraagd
Jantje112,

Ja, de omvormer is stuk en ik heb de defecte omvormer in bezit en ik heb het eigenaarschap.
Via de chat op de solaredge site kom ik niet verder, kom elke keer weer in een loop terecht. Heb jij een mail adres waar ik naar toe kan mailen. Moet nu alles doen via mijn nieuwe installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door Peter-123 op 30-12-2025 12:48 ]

• Ronald
Laat C naar B bellen: stuur dat ding naar mij of mijn klant, het is niet jullie bezit.
Bij weigering zal je rechtsbijstand een heel makkelijke casus hebben.

Er is vast een mooie juridische term voor het gebeuren.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Peter-123 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:14:
[...]

Klopt helemaal, bedrijf C is nu mijn installateur. Bedrijf B heeft de omvormer geclaimd en ontvangen van Solaredge. Probleem is, ik wist niet dat bedrijf B mijn installateur was.
Aangezien bedrijf B een "claim" heeft op de defecte omvormer; Heb je al overwogen om bedrijf B de garantie afhandeling uit te laten voeren?

Mocht de omvormer binnen de garantie zitten krijg je een vervanger en maakt het ook niet uit of er reeds een vervangende omvormer wel of niet opgestuurd is.

Kan je daarna nog wel stappen ondernemen om de boel over te laten zetten naar bedrijf C.

If it does not kill u, it makes u stronger

Pagina: 1