Onlangs ben ik verhuisd en moet ik het wifi-netwerk in mijn nieuwe woning opnieuw inrichten. In mijn vorige woning heeft een KPN-monteur dit ±5 jaar geleden gedaan en dat werkte toen prima. In de nieuwe woning lukt het me echter niet om dezelfde dekking te krijgen.
Huidige hardware:
KPN Box 12
3× Experia WiFi (1e generatie)
→ Zijn deze überhaupt compatibel met de Box 12?
Situatie / gewenst ontwerp:
De meterkast zit aan de voorkant van de woning.
Hier bevindt zich de glasvezelaansluiting en de KPN Box 12.
Direct op de router wil ik Experia WiFi #1 bedraad aansluiten.
Op de 1e verdieping, vrijwel recht boven deze eerste Experia WiFi, wil ik Experia WiFi #2 draadloos plaatsen om daar het bereik te verbeteren.
De begane grond is langgerekt. Mijn thuiskantoor zit achterin, circa 15 meter van de router.
Hier ligt al een UTP-kabel naartoe.
In het kantoor wil ik Experia WiFi #3 bedraad aansluiten.
Via de tweede UTP-poort van deze Experia WiFi wil ik mijn laptop bekabeld aansluiten.
Daarnaast moet deze Experia WiFi zorgen voor beter bereik op het aangrenzende terras.
Probleem:
Wanneer ik dit zo aansluit, alle Experia WiFi-punten reset en vervolgens (ruim) 30 minuten wacht, krijg ik niet het gewenste resultaat. De dekking en/of stabiliteit blijft onvoldoende.
Mijn vragen:
Doe ik iets fout in deze opzet?
Is dit überhaupt een logisch en werkbaar netwerkontwerp?
Zijn de Experia WiFi’s van de 1e generatie geschikt in combinatie met de KPN Box 12, of zit daar het probleem?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Huidige hardware:
KPN Box 12
3× Experia WiFi (1e generatie)
→ Zijn deze überhaupt compatibel met de Box 12?
Situatie / gewenst ontwerp:
De meterkast zit aan de voorkant van de woning.
Hier bevindt zich de glasvezelaansluiting en de KPN Box 12.
Direct op de router wil ik Experia WiFi #1 bedraad aansluiten.
Op de 1e verdieping, vrijwel recht boven deze eerste Experia WiFi, wil ik Experia WiFi #2 draadloos plaatsen om daar het bereik te verbeteren.
De begane grond is langgerekt. Mijn thuiskantoor zit achterin, circa 15 meter van de router.
Hier ligt al een UTP-kabel naartoe.
In het kantoor wil ik Experia WiFi #3 bedraad aansluiten.
Via de tweede UTP-poort van deze Experia WiFi wil ik mijn laptop bekabeld aansluiten.
Daarnaast moet deze Experia WiFi zorgen voor beter bereik op het aangrenzende terras.
Probleem:
Wanneer ik dit zo aansluit, alle Experia WiFi-punten reset en vervolgens (ruim) 30 minuten wacht, krijg ik niet het gewenste resultaat. De dekking en/of stabiliteit blijft onvoldoende.
Mijn vragen:
Doe ik iets fout in deze opzet?
Is dit überhaupt een logisch en werkbaar netwerkontwerp?
Zijn de Experia WiFi’s van de 1e generatie geschikt in combinatie met de KPN Box 12, of zit daar het probleem?
Alvast bedankt voor het meedenken!