Vraag

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:44
Mijn vraag
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Winter 20/21 woonde ik niet op mijzelf en is ook niet meer representatief met de maatregelen welke wij genomen hebben. Het verbruik van 1dec '24 tot 1dec '25 is 1360m³ gas inclusief douchen.
De isolatiemaatregelen die wij afgerond hebben zijn dakisolatie, voorzetwand isolatie. Vloer isolatie was al gereed.
Dakisolatie 120mm glaswol, Knauf 023 = Rd 3,75. Buiten het dakbeschot ligt 50mm glaswol. De RC waarde via ubakus kwam op Rc 5,4
Muur isolatie: voorzetwanden van hout en 90mm PIR. Afgewerkt met OSB en gips komt hier een Rc waarde van 3,3 uit. De spouw van 7cm is nog leeg wat voor een flinke deuk in de isolatiewaarde zorgt. Omwille van vocht wil ik dit voorlopig zo laten.
De vloer isolatie is gedaan met 240mm XPS op een betonnen werkvloer en voorzien van 8cm cementdekvloer.
Tot slot is het huis grotendeels voorzien van HR++ glas en op enkele kleinere plekken nog dubbelglas uit '79 of zelfs kleine stukjes enkel glas. De voordeur is een tochtding, willen we een isolerende kunststof 'classic' model.

Al met al is ons honderd jaar oude huis prima geschikt voor een warmtepomp. Maar dan komt het dilemma, hoe kies je welk merk je belang bij hebt? Ik heb de voorkeur voor R290 omdat het een modern koudemiddel is en de GWP veel lager is.
Afgiftesysteem:
10cm h.o.h. vloerverwarming met luslengtes <80m. De verdeler is een VTE composiet model, nu nog met circulatiepomp. 9 groepen, totale lengte is volgens mij iets van 640m
Het verwarmen wordt nu met HR ketel gedaan, een 10 jaar oude Nefit Bosch Trendline. Deze is op vermogen begrenst met 10,2 kW en pompmodulatie staat op max 60%. Hiermee duurt het verwarmen wel enige tijd, maar is het wel warm te krijgen. Lange runs zoals een warmtepomp dat kan is dus prima mogelijk.
Het ombouwen van pomp naar pomploze verdeler weet ik, een buisje ertussen en dan is die geschikt voor LTV.
SWW:
- plek voor boiler
Uh, ja in de kelder?
- X liter nodig
Ik denk 200 liter SWW boilervat.
- DWTW aanwezig?
Ja, aanwezig de 2m variant. Nu aangesloten waarbij sanitair water voor de HR ketel en de koude zijde van de douche ermee gevoed worden. Dat geeft maximaal DWTW rendement.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
De voorkeur is L/W.
Stil/zuinig/verkijgbaarheid/goedkoop/domotica-integratie/design
DIY/tweakersvriendelijk is wel iets wat mij interesseert maar dat alleen met cofiguratie van parameters en niet zozeer home-assist aansturing. Zover ben ik nou eenmaal nog niet.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Als het kan wil ik het zelf doen, wat ik mij wel afvraag is of dat goedkoper is dan inclusief de subsidie het laten plaatsen met een gedegen voorbereiding.
Ik kan bijvoorbeeld zelf al leidingwerk voorbereiden van de kelder naar de beoogde WP plek, het beton fundering storten en de elektra. De leidingen geisoleerd in de grond (enkele meters)

Iemand die mij kan helpen?
Regio oost-groningen